Het is een strijd die zo oud is als de weg naar Rome: de concurrentie tussen de BMW 5-serie, Mercedes E-klasse en Audi A6. Al gaat het eigenlijk vooral om die eerste twee. Vele merken hebben geprobeerd tussenbeide te komen, maar faalden jammerlijk. Wie een premium sedan/stationwagon zoekt in het E-segment, komt uit bij BMW of Mercedes. Zo simpel is het.
BMW 5-serie topfavoriet
Automotive News Europe (abonnement vereist) heeft naar de verkoopcijfers van beide zakensedans gekeken en komt tot de volgende conclusie: de BMW 5-serie veegt de vloer aan met de Mercedes E-klasse. Van januari tot en met april 2025 wisten de Europese BMW-dealers 20.402 Fünfers op kenteken te zetten. Hun Mercedes-collega's kunnen alleen maar beteuterd toekijken; zij verkochten 'slechts' 15.811 stuks van de E-klasse.
De eeuwige nummer 3 is de Audi A6, met 13.774 registraties. Pas dan volgen alternatieven zoals de Volvo S90/V90 en de Lexus ES. Maar eigenlijk tellen die met 2722 en 1397 exemplaren nauwelijks mee. Wellicht dat de nieuwe generatie Lexus ES wél de Europese consument weet te overtuigen - zie het bericht hieronder.
Elektrische BMW 5-serie wint ook
De genoemde cijfers zijn exclusief de elektrische tegenhangers van de 5-serie en de E-klasse. Maar als je die wél bekijkt, zie je dat de BMW glansrijk wint: 8843 registraties voor de i5 versus 3740 stuks van de Mercedes EQE. Op stroom moet de Mercedes ook de Audi A6 voor laten gaan: 7460 registraties.
Wat verder opvalt, is dat plug-in hybride de meest gekozen aandrijflijn in het segment is, maar diesel op gelijke hoogte staat, namelijk 30 procent. Volledig elektrisch volgt met 27 procent op de derde plek.