Hyundai gaat eigen LFP-batterij ontwikkelen om jouw volgende EV goedkoper te maken

Hyundai maakte tijdens een evenement voor aandeelhouders en investeerders bekend dat het bijna 6,8 miljard euro wil investeren in het ontwikkelen van batterijen van eigen makelij de komende 10 jaar. Deze batterijen gaat het Koreaanse concern in verschillende modellen van zowel Hyundai als zustermerk Kia gebruiken.
De LFP-batterij krijgt voorrang
De investeringen moeten zorgen voor de ontwikkeling van verschillende soorten batterijen. De lithium-ijzerfosfaatbatterij - kortweg LFP-batterij - krijgt voorrang en staat op de planning voor 2024. Een jaar later komt de eerste EV met zo'n accupakket op de markt. Hyundai is vol lof over de hogere energiedichtheid en verbeterde efficiëntie bij lage temperaturen van dit type batterij en lepelt hem in toekomstige elektrische instapmodellen en middenklassers van Hyundai en Kia.
Naast LFP-batterijen wil Hyundai zich ook richten op de ontwikkeling van lithium-ion batterijen en de veelbelovende solid-state accu’s. Wanneer deze batterijen kunnen worden ingezet maken de Zuid-Koreanen niet bekend.
Extra voordeel
Door zelf batterijen te ontwikkelen kan Hyundai niet alleen zijn elektrische auto's betaalbaar houden, het betekent ook dat de grote autoproducent minder afhankelijk wordt van China. Momenteel maakt Hyundai in sommige van zijn modellen gebruik van een accupakket van Chinese makelij. Zo zit in de Hyundai Kona Electric bijvoorbeeld een accu van Chinese batterijgigant CATL.
Actueel aanbod
Alle artikelen
Alles bekijken
Waarom de nieuwe Honda Prelude geen handbak krijgt

Dankzij deze simpele uitvinding krijgt elke EV er 100 km actieradius bij
