Zonder deze 911 had Porsche niet meer bestaan
Begin jaren 90 zit Porsche diep in de rode cijfers. Vanaf 1993 krijgt de nieuwe topman, Wendelin Wiedeking, de schone taak het merk er weer bovenop te helpen. Onder zijn leiding moet in het hele bedrijf een fikse efficiencyslag worden gemaakt. De focus ligt op de verlaging van de productiekosten, een pad dat met de Porsche 993 al is ingeslagen (1993-1998). Daarvan zijn de onderdelen bijvoorbeeld uitwisselbaar met andere modellen, zoals de nieuwe instapper van het merk, de Porsche Boxster.
Porsche 996: kostenbesparingen
Met de nieuwe Porsche 911, intern 996 genoemd, moet deze lijn worden doorgetrokken. In de praktijk komt het erop neer, dat de vijfde generatie traditionele lijnen moet combineren met moderne technologie en een productievriendelijker constructie. Of zoals Porsche het zelf zegt: “De sportwagenlegende moet worden herontdekt en meteen toekomstbestendig worden gemaakt.” Daarmee moet de 996 een nieuw tijdperk inluiden. Dat is ook te zien is aan het design dat onder de Nederlandse ontwerpchef Harm Lagaaij ontstaat.
Stevig aangepakt
Hoewel de 996 nog zeer herkenbaar is als 911, is de carrosserie volledig nieuw. Ook is de auto flink groter geworden: de 996 is maar liefst 18,5 centimeter langer dan zijn luchtgekoelde voorganger. De wielbasis is met 8 centimeter toegenomen en in de breedte is de 996 drie centimeter gegroeid. Hierdoor biedt de 996 zijn inzittenden niet alleen een prettiger ruimtebeleving, maar ook daadwerkelijk meer bewegingsvrijheid. Het dashboard is eveneens stevig aangepakt. Het beschikt nu over een instrumentenpaneel met vijf ronde meters die in elkaar over lijken te gaan.
Porsche 996 met spiegeleieren
Hoewel de klassieke 911-lijnen zijn behouden, onderscheidt de Porsche 996 zich aan de voorkant zeer duidelijk van zijn voorgangers. De opvallende koplampunits zijn hier debet aan. Ze zijn niet langer rond, maar ogen een beetje als een schilderspalet en omvatten ook de knipperlichten en de mistverlichting. Door de 993-adepten worden ze schamper ‘spiegeleieren’ genoemd. Bij de facelift van 2001 worden de lampunits iets aangepast, maar voor veel 911-fans van de oude stempel blijft het design een steen des aanstoots.
Waterkoeling voor de 996
Maar de grootste revolutie vindt in de motorruimte plaats. Achterin ligt weliswaar nog altijd een zescilinder boxermotor, maar de luchtkoeling heeft plaatsgemaakt voor waterkoeling. De belangrijkste reden voor Porsche om hiertoe over te gaan, zijn de steeds strengere eisen op het gebied van uitlaatgassen. De fabrikant jubelt dat de nieuwe watergekoelde motor klaar is voor de toekomst, en benadrukt zijn prestaties.
Uit zijn cilinderinhoud van 3,4 liter raspt de ongeblazen zescilinder met vierkleppentechniek een inderdaad indrukwekkende 300 pk bij elkaar. Dat is evenveel als de legendarische 930 Turbo 3.3 aan boord had. Na een opwaardering van de boxermotor naar 3,6 liter levert de 996 zelfs 320 pk, en het jubileummodel 40 Jahre Porsche 911 is gekieteld tot 345 pk.
Eerste Porsche die 300 km/h grens doorbreekt
Aanvankelijk morren de Porsche-puristen luidkeels over de overstap naar waterkoeling, maar uiteindelijk moeten ze toegeven dat de nieuwe motoren uitstekend presteren. En weliswaar klinkt de watergekoelde boxer anders dan de luchtgekoelde versies, het geluid is nog altijd zeer karakteristiek en herkenbaar.
De vierwielaangedreven 911 Turbo levert 420 pk en haalt een top van 305 km/h. Daarmee is hij de eerste sportwagen die de grens van 300 km/h doorbreekt. In de 911 GT2 ontwikkelt de motor maar liefst 483 pk. Maar goed dat hij standaard met keramische remschijven wordt geleverd … Met dezelfde motor, maar zonder turbo’s, is de 911 GT3 in eerste instantie goed voor een vermogen van 360 pk, wat later wordt verhoogd tot 381 pk. In 2003 wordt de opper-GT3 gepresenteerd. Deze 911 GT3 RS is lichter en levert nog iets betere prestaties.
Prijzen stijgen hard
Alle commentaren op de waterkoeling en het koplampdesign ten spijt, is de Porsche 996 een commerciële klapper. Tussen 1997 en 2005 produceert Porsche ruim 175.000 exemplaren van de 996, tegen een kleine 69.000 stuks van de luchtgekoelde 993 in de jaren daarvoor … Als klassieker/youngtimer is de 993 voor veel 911-liefhebbers echter nog altijd het non-plus-ultra.
Lange tijd was de 996 minder populair in het klassiekerwereldje, waardoor het een van de meest betaalbare 911’s was. Maar ondertussen is ook de eerste watergekoelde 911 aan een stevige opmars bezig, met een navenant effect op de vraagprijzen. Zelfs een 'simpele' Carrera vind je eigenlijk niet meer onder de 25.000 euro.
Actueel aanbod
-
Porsche 996 Turbo
€ 53.000,-- 160.000 km
- 10/2001
- 309 kW (420 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
12,9 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
309 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-2587WB Den Haag -
Porsche 996 Turbo Coupé 6-bak 3.6 Coupé Turbo
€ 80.996,-- 40.394 km
- 10/2000
- 310 kW (421 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1216 BS HILVERSUM -
Porsche 996 3.6 Coupé 996 GT3 Origineel NL|Bucket Seats|Rolkoo
€ 89.995,-- 90.973 km
- 07/2003
- 280 kW (381 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-4264 AJ VEEN -
Porsche 996 3.6 Coupé Turbo
€ 49.980,-- 158.858 km
- 10/2001
- 309 kW (420 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-4793 AS FIJNAART -
Porsche 996 GT3 C20 77000km Orig NL
€ 95.950,-- 77.000 km
- 06/2003
- 280 kW (381 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5262 GK VUGHT -
Porsche 996 996 3.6 Coupé GT3
€ 109.950,-- 62.000 km
- 01/2000
- 266 kW (362 PK)
- Gebruikt
- 6 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3791 PV ACHTERVELD -
Porsche 996 996 GT3
€ 124.900,-- 32.637 km
- 01/2001
- 265 kW (360 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6666 MR HETEREN -
Porsche 996 3.6 Coupé Turbo
€ 90.000,-- 32.792 km
- 11/2000
- 309 kW (420 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
-
12,9 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
309 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1151 CS BROEK IN WATERLAND -
Porsche 996 996 Turbo Exclusive
€ 119.900,-- 73.106 km
- 05/2001
- 309 kW (420 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6666 MR HETEREN -
Porsche 996 996 3.6 Turbo Cabrio 420 PK Mezger motor, Hardtop,
€ 68.950,-- 132.184 km
- 08/2005
- 309 kW (420 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
0,0 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl - - (g/km)
Bedrijf, NL-7241 CM Lochem -
Porsche 996 996 3.6 Coupé Turbo Porsche 911 3.6 Coupé Turbo
€ 49.980,-- 158.858 km
- 10/2001
- 309 kW (420 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
339 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-4793 AS FIJNAART -
Porsche 996 GT3 MK1 Aerokit Cup
€ 89.996,-- 114.568 km
- 05/2001
- 265 kW (360 PK)
- Gebruikt
- 4 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-7271 LE BORCULO -
Porsche 996 Cabrio 3.6 Turbo Bose Leder Navi Dealer onderh.
€ 69.750,-- 164.993 km
- 11/2003
- 310 kW (421 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-1411 EW NAARDEN -
Porsche 996 996.2 GT3 RS
€ 199.900,-- 57.038 km
- 06/2004
- 280 kW (381 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6666 MR HETEREN