Ga naar hoofdinhoud
AutoRAI Dacia Duster 130 4x4 Extreme 2

Review – Dacia Duster (2024): betaalbare SUV met grote stappen vooruit

De volledig nieuwe Dacia Duster oogt ruiger, biedt meer comfort en technologie en blijft betaalbaar. Met zijn robuuste design, verbeterde rijgedrag en moderne motoren blijft hij een interessante SUV voor slimme kopers. Maar is het nog steeds de beste SUV-deal?

De Dacia Duster in één oogopslag

  • Volledig nieuw platform voor meer comfort en veiligheid
  • Stoere uitstraling dankzij robuust ontwerp
  • Nieuwe motoren, inclusief hybridetechnologie
  • Betaalbaar in vergelijking met concurrenten
  • Verbeterde afwerking en meer technologie in het interieur

AutoRAI Dacia Duster 130 4x4 Extreme 22

Nieuwe generatie Duster: ruiger, moderner, volwassener

De Dacia Duster is volledig vernieuwd voor modeljaar 2024 en daarmee toe aan zijn derde generatie. Het is dus niet zomaar een facelift, maar een compleet nieuwe auto op het modernere CMF-B-platform van moederbedrijf Renault. Daarmee zet Dacia grote stappen op het gebied van technologie, veiligheid en rijcomfort.

Qua prijs blijft de Duster aantrekkelijk: het instapmodel duikt bij een vergelijkbare uitrusting opnieuw onder het prijsniveau van veel concurrenten. Daarmee mikt Dacia wederom op gezinnen, buitenmensen en prijsbewuste kopers die een praktische SUV willen zonder dat daar een torenhoge factuur tegenover staat.

Wat de nieuwe Duster vooral bijzonder maakt, is de enorme vooruitgang in kwaliteitsgevoel zonder zijn nuchtere karakter te verliezen. Wereldwijd zijn tot nu toe ruim 2 miljoen exemplaren van de Duster verkocht. Met de derde generatie wil Dacia dat succesverhaal voortzetten, maar dan met meer nadruk op technologie, efficiëntie en gebruiksgemak.

Stoer design met praktische insteek

De nieuwe Duster heeft een veel krachtigere uitstraling dan zijn voorganger. De lijnen zijn strakker, de vormen robuuster en de afwerking oogt volwassener. Vooral de gespierde wielkasten, de hoekige motorkap en de nieuwe grille trekken de aandacht. Opvallend zijn ook de Y-vormige LED-lichtsignaturen voor en achter, die voor een moderne en stoere uitstraling zorgen. De carrosseriekleuren zijn eigentijds, met tinten als Cedar Green en Sandstone, terwijl optionele zwarte details en robuuste bodemplaten de off-road-look versterken.

De velgdesigns variëren van 17- tot 18-inch, afhankelijk van de uitvoering, en dragen bij aan de avontuurlijke uitstraling. De nieuwe Duster oogt hierdoor meer als een mini-off-roader dan als een budget-SUV. Ook aerodynamisch heeft de Duster stappen gezet. De nieuwe lijnen en slimme details zoals luchtgeleiders rond de wielkasten zorgen voor een lagere luchtweerstand. Dat helpt niet alleen om het verbruik te verlagen, maar maakt de auto ook stiller op de snelweg.

Vanbinnen meer ruimte, meer comfort en meer tech

Binnenin de Dacia Duster is de vooruitgang al net zo duidelijk als erbuiten. Het dashboard heeft strakke lijnen en is logisch opgebouwd, met betere materialen en een overzichtelijke indeling. Ook de ruimte en het comfort zijn verbeterd. De bagageruimte is gegroeid en varieert van 517 liter tot 456 liter (afhankelijk van de aandrijflijn). De Duster biedt plaats aan vijf volwassenen, waarbij vooral de hoofdruimte en beenruimte achterin opvallen. De zitpositie is verbeterd, mede dankzij een vernieuwd stuurwiel en beter geplaatste bedieningsknoppen. De stoelen zijn iets dikker en bieden meer ondersteuning tijdens lange ritten, terwijl de algemene ergonomie merkbaar is vooruitgegaan.

De kwaliteitsbeleving is naar een hoger niveau getild. Zachte materialen op de belangrijkste plekken, fraai geïntegreerde schermen en slimme opbergvakken dragen bij aan een robuust maar verzorgd interieur. Qua infotainment is de nieuwe Duster flink gemoderniseerd. Afhankelijk van de uitvoering krijg je een 10,1-inch centraal touchscreen, draadloze Apple CarPlay en Android Auto, en een digitaal instrumentenpaneel. De software werkt vlot en intuïtief en er zijn extra USB-C-aansluitingen aanwezig.

AutoRAI Dacia Duster 130 4x4 Extreme 33

Comfortabeler en volwassener rijgedrag, nog steeds doelgericht

De nieuwe Duster rijdt merkbaar volwassener dan zijn voorganger. Dat komt vooral door het nieuwe technische platform, dat zorgt voor meer stijfheid en betere rijeigenschappen. Rijgedrag en rijbeleving zijn comfortabel en voorspelbaar. De Duster voelt robuust aan, filtert oneffenheden beter weg en blijft stabiel bij hogere snelheden. Het blijft wel een SUV die gericht is op comfortabel rijden, niet op sportiviteit. Het stuurgevoel is verbeterd: de besturing voelt directer aan en biedt meer feedback dan voorheen. Ook de wielophanging is beter afgestemd, waardoor de auto minder overhelt in bochten zonder aan comfort in te boeten.

Op motorengebied biedt Dacia keuze uit meerdere varianten. De basisversies zijn voorzien van een 1,2-liter driecilinder turbobenzinemotor met 130 pk, standaard uitgerust met mild-hybridetechnologie. Deze mild-hybrid versies bieden een goede combinatie bieden van kracht en efficiëntie.

Daarnaast is er een ‘zelf opladende’ full hybrid beschikbaar (ook bekend van de Jogger Hybrid 140). De full hybrid-versie komt vooral tot zijn recht in stadsverkeer. Dankzij de slimme automatische aansturing van de aandrijflijn rijdt de Duster daar tot 80 procent van de tijd volledig elektrisch, zonder dat de bestuurder daar iets voor hoeft te doen. Dat zorgt voor een soepele, stille rijervaring in drukke omgevingen.

Er is ook nog altijd een LPG-variant onder de naam ECO-G 100. Voor deze uitvoering betaal je wat meer wegenbelasting, maar zeker wie veel kilometers maakt kan dat snel terugverdienen met de veel lagere brandstofkosten van LPG ten opzichte van benzine.

Hoewel veel SUV’s vooral voor de show hoger op hun poten staan, biedt de Dacia Duster nog steeds echte terreinvaardigheid. De Duster is leverbaar met vierwielaandrijving en biedt voorzieningen zoals Hill Descent Control, een speciale off-road-modus en een bodemvrijheid van 217 millimeter. Dankzij de korte overhangen aan de voor- en achterzijde kan de Duster prima uit de voeten op onverharde wegen, bospaden en in de sneeuw. Daarmee blijft hij trouw aan zijn avontuurlijke karakter, ook al is het merendeel van de modellen tegenwoordig voorwielaangedreven.

AutoRAI Dacia Duster 130 4x4 Extreme 16

Slimme uitrusting voor een scherpe prijs

Dacia blijft trouw aan zijn bekende en succesvolle formule: veel auto voor je geld. De Duster is verkrijgbaar met keuze uit verschillende uitrustingsniveaus: Essential, Expression, Extreme en Journey. De geteste versie is de Extreme, gericht op avonturiers. Deze uitvoering biedt onder andere 18-inch wielen, een 10,1-inch touchscreen met navigatie, robuuste kunststofbekleding voor extra bescherming, comfortaccessoires zoals climate control en keyless entry en vuilbestendige interieurmaterialen.

Veiligheidsvoorzieningen zijn ook toegenomen: standaard krijg je rijstrookassistentie, noodremassistentie en verkeersbordherkenning. Optioneel zijn features als dodehoekwaarschuwing, adaptieve cruise control en een 360-graden camera.

De prijzen beginnen nog steeds aantrekkelijk laag. Voor ongeveer 27.000 euro heb je al een goed uitgeruste Duster, terwijl rijkere uitvoeringen zoals de Extreme of Journey net boven de 30.000 euro liggen. Daarmee blijft de Duster scherp geprijsd ten opzichte van andere SUV’s met vergelijkbare afmetingen, uitrustingen en aandrijflijnen.

Conclusie: de Duster blijft zichzelf, maar dan beter

De nieuwe Dacia Duster heeft zichzelf opnieuw uitgevonden zonder zijn kernwaarden te verliezen. Sterke punten zijn de fors verbeterde afwerking en uitstraling, het comfortabele en stabiele rijgedrag, de scherpe prijzen, de eenvoudige maar moderne technologie en het ruime en praktische interieur.

Enkele nadelen zijn dat hij minder verfijnd is dan (weliswaar duurdere) SUV’s van andere merken, dat sommige harde kunststoffen zichtbaar blijven en dat de zuinige full-hybrid qua aanschaf tot de duurdere uitvoeringen behoort.

De 2024 Dacia Duster is perfect voor wie een stoere, praktische en betaalbare SUV zoekt zonder poespas. Dankzij zijn verbeterde rijeigenschappen, moderne technologie en onverzettelijke karakter is hij aantrekkelijker dan ooit tevoren. Kortom, of je nu op zoek bent naar een praktische gezinsauto of een robuuste metgezel voor avontuurlijke uitstapjes: de nieuwe Duster biedt verrassend veel waar voor zijn geld.

Technische gegevens

Merk en model Dacia Duster
Lengte x breedte x hoogte 4,34 x 1,81 x 1,66 meter
Wielbasis 2,65 meter
Inhoud bagageruimte 453-517 liter
Ledig gewicht 1.251-1.365 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.765-1.890 kg
Brandstofsoort Benzine of lpg
Cilinderinhoud 999-1.598 cm3
Vermogen 74 kW (100 pk)-104 kW (141 pk)
Koppel 170-230 Nm
Topsnelheid 154-174 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 9,9-13,2 sec
Tankinhoud 50-55 liter
Verbruik 5,0-8,0 l/100 km
CO₂-uitstoot 113-135 g/km

Klaar voor de volgende stap?

Deel artikel