Review – Mini Aceman: speelse elektrische crossover tussen Cooper en Countryman

De Mini Aceman is een elektrische crossover die het gat vult tussen de compacte Cooper en de grotere Countryman. Kenmerkend voor een Mini zijn het speelse design, de mooie materialen en goede rijeigenschappen. In deze review lees je alles over deze Mini.

De Mini Aceman in één oogopslag

  • Volledig elektrisch, geen benzineversie
  • Ook als sportieve JCW-variant
  • Vermogen van 184 tot 258 pk
  • Bagageruimte 300 liter tot 1.005 liter
  • WLTP-actieradius tot ca. 400 km

De Mini Aceman is best ruim

De Aceman is weliswaar geen nieuwe naam binnen het merk Mini, maar hij is wel volledig nieuw als elektrisch model in de line-up van het merk. De auto is ontworpen als elektrische crossover die de ruimte van een SUV combineert met het speelse karakter van een hatchback. Daarmee positioneert hij zich tussen de Mini Cooper en de Countryman. Vanbinnen is hij best ruim en er zijn vijf zitplaatsen. Vanbuiten oogt hij compact en een natuurlijk opvallend door het specifieke en herkenbare design van Mini.

Er zijn twee varianten van de elektrische aandrijflijn. Zo is er de Aceman E met 184 pk en een 42,5 kWh batterijpakket en de krachtigere Aceman SE met 218 pk en een 54,2 kWh batterijpakket. De Aceman JCW heeft hetzelfde 54,2 kWh batterijpakket, maar heeft een nog hoger vermogen van maar liefst 258 pk. Het rijbereik ligt tussen de 310 en 405 kilometer volgens de WLTP-norm, afhankelijk van de uitvoering.

De auto is standaard voorwielaangedreven en biedt een verrassend comfortabel onderstel en tegelijk een strakke wegligging. Aan boord vind je volop moderne technologie, zoals een OLED-display met een snel werkend Mini Operating System 9, rijhulpsystemen en slimme connectiviteitsopties. Met zijn compacte formaat, eigenzinnige vormgeving en elektrische aandrijving is dit een auto voor wie net even wat anders zoekt.

CR20 Mini Aceman JCW 3

De Mini Aceman is een eigenzinnige verschijning

De Mini Aceman trekt direct de aandacht met zijn stoere, compacte en toch opvallend robuuste uitstraling. Waar de klassieke Mini Cooper een ronde, bijna nostalgische vormtaal heeft, is bij de Aceman gekozen voor een strakker en hoekiger silhouet dat meer de uitstraling van een SUV biedt, maar zonder echt groot te zijn.

De carrosserie oogt gespierd, met korte overhangen en stevige wielkasten die gevuld worden met velgen tot 19 inch. De voorkant oogt krachtig dankzij de achthoekige vorm die doet suggereren dat er een grille is, terwijl dit niet echt van toepassing is bij een elektrische auto. De koplampen zijn voorzien van opvallende grafische patronen in Union Jack-stijl als knipoog naar de roots van het merk.

Het kleurgebruik is speels te noemen, zeker in de Two-Tone uitvoeringen waarbij het dak een contrasterende tint krijgt. Mini heeft met de Aceman een auto neergezet die compact oogt en zeker herkenbaar is als een Mini, maar dan wel op een volwassen manier.

Een interieur met karakter en technologie

Binnenin de Mini Aceman draait alles om beleving en digitale functies, zo lijkt het. De hoofdrolspeler hierin is het grote ronde OLED-display in het midden van het dashboard. Dit scherm doet dienst als instrumentarium, infotainmentscherm én bedieningselement. Heel veelzijdig dus én een knipoog naar de snelheidsmeter van vroeger, zoals deze bij klassieke Mini’s in het midden zat.

Dankzij het Mini Operating System 9 verloopt de bediening soepel en intuïtief, met heldere graphics en diverse mogelijkheden voor personalisatie. Een bijzondere toevoeging is de 'Mini Experience Modes', waarbij het scherm, de sfeerverlichting en zelfs projecties op het dashboard samenwerken om een bepaalde sfeer te creëren, zoals 'Vivid Mode' of 'Go-Kart Mode'. Dat laatste is trouwens veelzeggend over het rijgedrag, daarover later meer.

CR20 Mini Aceman JCW 7

Het interieur is grotendeels vrij van leer en bestaat uit gerecyclede stoffen. Dat is volgens het merk niet alleen duurzaam, maar de stoffen voelen ook verrassend zacht en ogen stijlvol. Het ontwerp in het interieur is minimalistisch maar speels te noemen. Dat wil zeggen, met kleurrijke accenten en stevige fysieke knoppen voor belangrijke functies.

Voorin zit je goed, met voldoende hoofd- en beenruimte, maar achterin is het, zoals bij veel modellen van Mini, toch aan de krappe kant voor volwassenen. De bagageruimte meet 300 liter en is uit te breiden tot ruim 1.000 liter met de achterbank naar beneden.

Elektrisch en vooral erg plezierig

Rijden in de Mini Aceman voelt meteen vertrouwd voor wie bekend is met het merk. Ondanks de overstap naar een volledig elektrische aandrijflijn en de iets hogere carrosserie, zeker in vergelijking met de Cooper, heeft Mini het bekende Go-Kart-gevoel grotendeels weten te behouden in de Aceman.

Dit gevoel vertaalt zich naar een plezierige rijbeleving. De besturing is direct, het onderstel stevig maar niet oncomfortabel. Het lage zwaartepunt, door het batterijpakket, zorgt voor een laag zwaartepunt en dus voor verrassend veel grip in bochten. Als je voor het gevoel in een kart rijdt, zeker bij iets hogere snelheden of op bochtige wegen.

De instapversie, de Aceman E, levert een vermogen van 184 pk. De SE-variant gaat een stap verder en biedt 218 pk. De Aceman JCW vormt de overtreffende trap. Deze drie letters, JCW, vormen al decennialang het beste van wat Mini te bieden heeft. Verwacht dus extra sportiviteit in deze uitvoering dankzij het vermogen van 258 pk en een sprint in slechts 6,4 seconden van 0 naar 100 km/u.

CR20 Mini Aceman JCW 9

De acceleratie verloopt lineair en vloeiend, wat typisch is voor een elektrische aandrijflijn. Het zorgt aan de ene kant voor comfort, aan de andere kant nodigt het uit voor een dynamische rijstijl. De Aceman is gerust te porren voor leuker bochtenwerk. De vering is verfijnd afgestemd, waarbij drempels en oneffenheden goed worden verwerkt. Ook op de snelweg houdt de Aceman zich goed staande. Windgeluiden zijn minimaal en de auto ligt erg stabiel op de weg, zelfs bij hogere snelheden.

De actieradius van de Aceman loopt uiteen. De Aceman E heeft volgens de fabrieksopgave een actieradius tot 310 kilometer, met een 42,5 kWh batterijpakket. De SE en JCW-varianten maken daarentegen gebruik van een 54 kWh batterijpakket. Dit resulteert in een grotere actieradius, die ligt rond de 400 kilometer (WLTP). Opladen kan met 11 kW AC tot 95 kW DC (snelladen), waarmee je in een half uurtje de batterij van 10 naar 80% laadt. Het verbruik ligt gemiddeld tussen 14 en 15 kWh per 100 kilometer, waarmee de Aceman opvallend efficiënt is.

Er is voldoende keuze bij de Mini Aceman

De Mini Aceman is leverbaar in een breed aanbod aan uitvoeringen, waarbij je kunt kiezen uit verschillende aandrijflijnen en uitrustingsniveaus die aansluiten op jouw smaak en budget. De line-up bestaat uit vier vaste lijnen: Essential, Classic, Favoured en John Cooper Works (JCW). De Essential is het instapmodel en voorzien van de belangrijkste comfort- en veiligheidssystemen. De Classic voegt hier extra luxe en stijlkenmerken aan toe, waaronder andere bekleding en subtiele designaccenten. De Favoured legt de nadruk op uitstraling en persoonlijke flair, met Two-Tone kleurstellingen, rijke materialen en fraaie details. Aan de top van het gamma vinden we de Aceman JCW die zich onderscheidt door sportieve elementen zoals opvallende bumpers, donkere accenten, sportieve velgen en een uitgesproken interieurstijl.

Al deze uitrustingsniveaus zijn beschikbaar in combinatie met zowel de Aceman E als de krachtigere Aceman SE, waardoor je veel vrijheid hebt in het samenstellen van jouw ideale elektrische Mini. Dankzij deze opbouw in de uitvoeringen is de Aceman geschikt voor een brede doelgroep, van prijsbewuste instappers tot designliefhebbers en sportieve rijders die hun Aceman een uitgesproken karakter willen meegeven.

CR20 Mini Aceman JCW 5

Eindoordeel Mini Aceman

De Mini Aceman is eigenlijk precies wat het merk nodig had. Het gat tussen de Cooper en de Countryman was namelijk niet gevuld en bood ruimte voor een compacte, volledig elektrische crossover. Eentje die inspeelt op de vraag naar de mogelijkheid om elektrisch te rijden, maar zonder het speelse karakter van Mini te verliezen.

Juist doordat de Aceman zowel van buiten als ook vanbinnen echt als een Mini overkomt, voelt hij vertrouwd. Maar vergis je niet, want deze auto is compleet nieuw. Het design is gedurfd en onderscheidend. Het is net wat stoerder dan de rondingen die je gewend bent van Mini. Het interieur zit vol slimme technologie, met het ronde OLED-scherm als blikvanger en de ‘Experience Modes’ als unieke belevingselementen.

De zitruimte achterin is weliswaar beperkt, maar dat wordt deels gecompenseerd door de praktische bagageruimte. Op de weg overtuigt de Aceman met zijn directe stuurgedrag, stille aandrijving en comfortabele onderstel. Hij is absoluut efficiënt in verbruik en verrassend volwassen in zijn rijeigenschappen. Nadelen? De achterbank is niet ideaal voor lange passagiers en de laadsnelheid is gemiddeld, zeker vergeleken met sommige concurrenten. Maar wie op zoek is naar een compacte elektrische auto met karakter, technologie én rijplezier, vindt in de Mini Aceman een originele en aantrekkelijke keuze.

Technische gegevens

Merk en model Mini Aceman E
Lengte x breedte x hoogte 4,08 x 1,75 x 1,51 meter
Wielbasis 2,61 meter
Inhoud bagageruimte 300 liter
Ledig gewicht 1.620 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.170 kg
Vermogen 135 kW (184 pk)
Koppel 290 Nm
Topsnelheid 160 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 7,9 sec
Accupakket 42,5 kWh
Actieradius (WLTP) 310 km
Verbruik 14,1 kWh/100 km
AC-laadcapaciteit 11 kW
DC-snellaadcapaciteit 75 kW
CO₂-uitstoot 0 g/km

Deel artikel