Review - Mitsubishi Outlander PHEV: veelzijdige plug-in hybride SUV

De Mitsubishi Outlander PHEV is terug van weggeweest. Een ruime SUV met volop comfort aan boord, standaard vierwielaandrijving, een elektrische actieradius tot 86 km en een trekgewicht tot 1.600 kilogram. Wij reden hem en delen onze bevindingen.

De Mitsubishi Outlander PHEV in één oogopslag

  • Elektrische actieradius tot 86 km
  • Standaard vierwielaandrijving
  • Systeemvermogen van 302 pk
  • Bagageruimte van 495 liter
  • Comfortabel en rijk uitgerust interieur

CR 58 Mitsubishi Outlander (2)

De Outlander is terug van weggeweest

De Mitsubishi Outlander PHEV is terug in Nederland en dit keer in een compleet nieuw jasje. Zijn voorganger was jarenlang een vaste waarde in het plug-in hybride segment. Mitsubishi komt nu op te proppen met een moderner ontwerp, een verbeterde aandrijflijn en een hoger afwerkingsniveau. De nieuwe generatie bouwt voort op het succes van het vorige model, maar richt zich nadrukkelijk op meer comfort, betere prestaties en een verhoogde elektrische actieradius.

Het model valt in het populaire D-segment van de SUV-markt. Een klasse waarin de concurrentie moordend is, maar waarin plug-in hybrides met serieuze EV-capaciteiten nog steeds relatief schaars zijn. Wat deze auto bijzonder maakt, is de unieke combinatie van eigenschappen die je niet vaak samen aantreft: een volledig elektrische actieradius tot 86 kilometer, standaard vierwielaandrijving en een trekgewicht van maar liefst 1.600 kilogram. Daarmee spreekt de Outlander niet alleen milieubewuste rijders aan, maar ook caravanbezitters en mensen die regelmatig een aanhanger gebruiken.

Aangescherpt en echt Mitsubishi

De Mitsubishi Outlander PHEV oogt als een echte SUV. Hij is stoer, modern en overtuigend aanwezig op de weg. Zijn robuuste uiterlijk wordt mede bepaald door de nieuwe ‘Dynamic Shield’-grille, die aansluit op strak vormgegeven LED-koplampen voor een kenmerkende signatuur.

Deze nieuwe generatie Outlander oogt volwassener en meer premium dan zijn voorganger, met een heldere designtaal die aansluit bij de nieuwste Mitsubishi-modellen. De carrosserie heeft krachtige lijnen die de breedte en hoogte van de auto extra accentueren. De gespierde wielkasten, een fors ogende C-stijl en een oplopende schouderlijn zorgen voor een dynamisch silhouet, terwijl de horizontale achterlichtunit over de volledige breedte de auto visueel nog breder laat lijken.

Afhankelijk van de gekozen uitvoering staat de Outlander op fraaie 18- of 20-inch lichtmetalen velgen, die bijdragen aan zijn stevige uitstraling. Optioneel kun je kiezen voor een contrasterende dakkleur, waardoor het model een sportieve en tegelijkertijd stijlvolle uitstraling krijgt.

CR 58 Mitsubishi Outlander (5)

Comfort aan boord van de Outlander

De Mitsubishi Outlander PHEV is een aangenaam ruime auto voor vijf inzittenden. Zowel voor- als achterin is het zitcomfort uitstekend, met in principe royale ruimte voor je hoofd en benen. Echt lange personen zullen wel merken dat er een batterijpakket onder de vloer schuilgaat. De stoelen zitten stevig en zijn ook op langere ritten goed ondersteunend. Met een bagageruimte van 495 liter biedt de Outlander bovendien voldoende laadcapaciteit voor gezinsuitjes, boodschappen of weekendtripjes.

Het dashboard is overzichtelijk en modern van opzet, met zachte materialen op de juiste plekken en een afwerking die op veel punten het premiumsegment nadert. In het midden prijkt een helder touchscreen dat intuïtief te bedienen is en standaard ondersteuning biedt voor Apple CarPlay en Android Auto. De graphics zijn scherp, het menu reageert vlot en de fysieke knoppen onder het scherm zorgen voor extra gebruiksgemak. Een fijne extra in het interieur is het geluidssysteem van Yamaha, dat standaard over acht speakers beschikt en kan worden uitgebreid tot twaalf stuks voor een ultieme geluidservaring.

CR 58 Mitsubishi Outlander (4)

Het gevoel van een elektrische auto

Rijden met de Mitsubishi Outlander PHEV is bovenal comfortabel. De elektrische aandrijving zorgt voor een stille en soepele rijbeleving, zeker bij lage snelheden en in stadsverkeer. De naadloze overgang tussen elektrisch rijden en de inzet van de benzinemotor is goed afgestemd en nauwelijks merkbaar, wat bijdraagt aan het verfijnde karakter van deze SUV. Pas als je echt hard gas gaat geven, hoor je de benzinemotor zijn werk doen.

Het stuurgevoel is niet heel direct, maar biedt voldoende feedback om met vertrouwen bochten te nemen. De wielophanging is comfortabel afgestemd en filtert oneffenheden goed weg, zonder dat de auto zweverig aanvoelt. Dat maakt de Outlander PHEV tot een prettige reisauto, zowel in de stad als op de snelweg.

De aandrijflijn bestaat uit een 2,4-liter viercilinder benzinemotor en twee elektromotoren – één op elke as. Gezamenlijk leveren ze een indrukwekkend systeemvermogen van 225 kW (302 pk). De elektrische actieradius van 86 kilometer (WLTP) is in de praktijk goed haalbaar bij rustige ritten. Via verschillende rijmodi, zoals EV, Charge en Save, bepaal je zelf hoe je het accuverbruik inzet.

Opladen kan via een reguliere AC-lader (3,7 kW), maar ook via een DC-snellader – wat uitzonderlijk is voor een plug-in hybride. Daarnaast is de Mitsubishi Outlander PHEV ook voorbereid op Vehicle-To-Load (V2L), zodat de energie uit het batterijpakket gebruikt kan worden om een ander apparaat van elektriciteit te voorzien. Achter in de Outlander vind je ook een 1.500 watt 230V-aansluiting.

Uitrusting en prijzen Mitsubishi Outlander PHEV

De Mitsubishi Outlander PHEV is leverbaar in vijf uitvoeringen, elk met een eigen uitrustingsniveau en prijskaartje. De basisversie heet Pure en start bij 51.990 euro. Deze uitvoering is allesbehalve kaal. Je krijgt onder meer 18-inch lichtmetalen velgen, adaptieve cruise control, een 360-gradencamera, dodehoeksensoren, een Yamaha-audiosysteem met acht speakers, en een standkachel met preconditionering.

Een stap hoger staat de Intense voor 53.990 euro, die extra comfort biedt in de vorm van stoel- en stuurverwarming, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, privacy glass, en een draadloze telefoonlader. Ook led-mistlampen en koplampsproeiers behoren hier tot de standaarduitrusting. De First Edition, vanaf 56.990 euro, voegt daar nog een aantal luxe details aan toe, zoals 20-inch velgen, een head-up display, adaptieve led-koplampen, een handsfree te openen achterklep en een 230V-aansluiting van 1.500 watt, ideaal voor kampeerders of mobiele werkers.

Voor wie nóg meer wil, is er de Instyle. Deze versie kost 60.990 euro en biedt onder meer zwartlederen bekleding, geventileerde en elektrisch verstelbare stoelen met geheugenfunctie, verwarmbare achterstoelen, een Yamaha-audiosysteem met twaalf speakers, een digitaal binnenspiegelbeeld en een elektrisch panoramadak. De absolute topversie is de Instyle+, verkrijgbaar vanaf 63.940 euro. Deze uitvoering onderscheidt zich met bruin lederen bekleding, massagefunctie voorin, een zwarte hemelbekleding en optioneel een two-tone dak in zwart, te combineren met kleuren als White Diamond, Moonstone Grey en Red Diamond.

CR 58 Mitsubishi Outlander (3)

Conclusie

De Mitsubishi Outlander PHEV is een overtuigende terugkeer van Mitsubishi in het plug-in hybride SUV-segment. Hij combineert de rust van elektrisch rijden met de zekerheid van een benzinemotor en biedt daarbij verrassend veel luxe, ruimte en mogelijkheden. Of je nu dagelijks elektrisch wilt rijden, lange reizen met het gezin maakt of een trekauto zoekt met lage uitstoot, deze Outlander is een veelzijdige en doordachte keuze voor een breed publiek.

Technische gegevens

(met een brandstofmotor)

Merk en model Mitsubishi Outlander PHEV
Lengte x breedte x hoogte 4,72 x 1,86 x 1,75 meter
Wielbasis 2,70 meter
Inhoud bagageruimte 495 liter
Ledig gewicht 2.020 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.655 kg
Brandstofsoort Benzine
Cilinderinhoud 2.360 cm3
Vermogen 225 kW (302 pk)
Koppel 450 Nm
Topsnelheid 170 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 7,9 sec
Tankinhoud 53 liter
Verbruik 0,8 l/100 km
CO₂-uitstoot 19 g/km

Klaar voor de volgende stap?

Deel artikel