Review – Opel Mokka GSE (2025): leuk scheurijzer!

Maak kennis met de Opel Mokka GSE, de snelste volledig elektrische Opel tot nu toe. Maar voelt hij net zo sportief als zijn cijfers beloven? En brengt hij het rauwe randje van rallytechniek naar de weg? Tijd om te ontdekken wat er achter die drie letters schuilt.

De Opel Mokka GSE in één oogopslag

  • Extra krachtige aandrijflijn met 281 pk
  • Sprint van 0 naar 100 km/u in slechts 5,9 seconden
  • Beperkte actieradius van maximaal 336 km (WLTP)
  • Heerlijk onderstel met bijzonder veel grip
  • Uitstekende kuipstoelen met alcantara bekleding

Is dit concept zo uniek als Opel doet vermoeden?

Wie zich even verdiept in de technische familiebanden, ziet al snel dat Opel niet het enige Stellantis-merk is dat met deze elektromotor en aandrijflijn aan de haal gaat. Bij Alfa Romeo ligt dezelfde techniek in de Junior Veloce, bij Abarth in de 600e Scorpionissima, en ook de Lancia Ypsilon HF en Peugeot e-208 GTi maken gebruik van vergelijkbare techniek. En later volgt zelfs de Opel Corsa GSE. Stap je buiten Stellantis, dan staat er nóg meer vergelijkbaar spul klaar, zoals de Alpine A290 GTS en de MINI Aceman JCW. De Mokka GSE moet zich dus in een stevig speelveld bewijzen.

IMG 1951

Hoe kijkt hij de wereld in?

Op het eerste gezicht geeft de Mokka GSE een energieke indruk, maar extatisch wordt het niet. De optionele zwarte motorkap helpt wel om hem wat meer eigen smoel te geven. Verder herken je hem aan specifieke bumperdetails, gloednieuwe 20-inch lichtmetalen wielen met een aerodynamisch ontwerp en Michelin Pilot Sport EV-rubber. De felgele, vierzuiger Alcon-remklauwen vooraan zijn misschien wel het meest uitgesproken stylingelement. Met de zwart-gele GSE-logo’s op de zijkanten is de visuele toon gezet.

En binnenin?

Daar trekt Opel de sportieve lijn door, maar zonder te overdrijven. De GSE-stoelen hebben geïntegreerde hoofdsteunen, alcantara-bekleding, een witte sierrand in het midden en gele stiksels die een subtiel accent geven. Het stuur is boven en onder afgevlakt en de aluminium pedalen zorgen voor een vleugje motorsportgevoel. In de portieren vind je ook alcantara-accenten. Geen overdaad, wel een nette uitvoering.

IMG 1956

Hoe leefbaar is de Mokka GSE?

Met zijn 4,15 meter lengte en 2,56 meter wielbasis is de GSE compact van stuk. Vooraan zit je het ruimst, achterin moet je niet rekenen op limousine-comfort. Het leeggewicht blijft net onder de psychologische 1.600 kilo-grens: 1.597 kilogram. De bagageruimte van 350 liter (1.060 liter met de achterbank plat) is prima voor dagelijks gebruik, en een verstelbare bodem maakt de ruimte praktisch in te delen. Voor boodschappen, weekendtassen en kinderwagens kom je niets tekort.

Maakt de uitrusting indruk?

Op dat vlak zit het wel goed. Het infotainmentscherm heeft een eigen GSE-uitstraling en toont onder andere acceleratiegegevens, G-krachten en batterij-informatie. De bestuurder kijkt uit op een 10-inch digitaal instrumentarium. Matrix LED-verlichting (Intelli-Lux), een actieve rijstrookassistent, automatische snelheidsassistent en een achteruitrijcamera met 180 graden weergave zitten standaard aan boord. Verwarmbare stoelen, een verwarmbaar stuur en draadloos laden maken de GSE-uitrusting compleet.

IMG 1955

Waar zit de echte kracht?

Onder de motorkap, of eigenlijk: in de elektromotor. Die levert 207 kW (281 pk) en 345 Nm aan koppel. Daarmee trekt de Mokka GSE in 5,9 seconden naar 100 km/u en is de top 200 km/u. Opvallender nog: hij heeft een meerplaten Torsen-sperdifferentieel op de vooras. Dat zorgt ervoor dat altijd het wiel met de meeste grip meer vermogen krijgt, wat vooral bij krachtig accelereren een wereld van verschil maakt.

Er zijn drie rijmodi:

Sport: volle 207 kW (281 pk) Normal: begrensd op 170 kW (231 pk) en 180 km/u Eco: 140 kW (190 pk), 300 Nm en tot 150 km/u

Leuk detail: de elektromotor, batterij, omvormer en bedrading komen overeen met wat Opel gebruikt in de rallyversie van de Mokka GSE. De connectie met de autosport is dus geen verkooppraatje.

Hoe gedraagt hij zich op een circuit?

Verrassend goed. De Mokka GSE laat zich met kart-achtige precisie sturen, mede dankzij een stijver chassis en een stuurratio die is ingekort naar 14,5 (van 16,2). Daardoor heb je minder stuurbeweging nodig voor hetzelfde effect. De remmen – 380 mm voor met Alcon-klauwen en 268 mm achter – voelen krachtig en goed doseerbaar. Brake blending wordt in de Sport-stand uitgeschakeld.

De rallyauto heeft Bilstein-dempers, maar de straatversie gebruikt een ander pakket dat merkbaar is aangescherpt: stevig, communicatief en vooral heel betrokken. Voor mensen die houden van echt rijgevoel is dit misschien wel het leukste wat je op een compacte crossover kunt vinden.

Leuke technische feiten om te weten:

Michelin Pilot Sport EV – 324 km WLTP Goodyear Eagle F1 (optie) – 336 km WLTP Sperdifferentieel: 36% lock bij accelereren, 34% bij remmen Nieuwe achteras met 30,8 mm stabilisatorstang Voorophanging: +49% veerkarakteristiek, +4% rolstijfheid Achterophanging: +35% veerkarakteristiek, +189% rolstijfheid Totale toename rolstijfheid: +48%, achterwielbalans +53%

Waar laat hij punten liggen?

De actieradius blijft het zwakste onderdeel. De 54 kWh-batterij is goed voor maximaal 336 kilometer WLTP, maar in de praktijk blijf je vaak onder de 260 kilometer. De optionele Goodyears presteren het best. Verder moet je de stevige ophanging én het extra bandengeluid voor lief nemen. Voor de een juist aantrekkelijk, voor de ander vermoeiend.

Wat kost dit alles?

De Mokka GSE start in Nederland bij 43.999 euro. Daarmee is hij de duurste Mokka van het moment, maar opvallend genoeg wel de voordeligste van de drie sportieve Stellantis-crossovers. De Alfa Romeo Junior Veloce kost 45.950 euro en de Abarth 600e Scorpionissima 49.990 euro.

Andere Mokka-modellen:

Mokka 1.2 Turbo 100 kW (136 pk): 29.999 euro Mokka 1.2 Turbo Hybrid 110 kW (145 pk): 31.999 euro Mokka Electric 115 kW (156 pk): 33.999 euro

Concurrentieoverzicht

Crossovers
• Opel Mokka GSE – 43.999 euro – 206 kW (281 pk)
• Alfa Romeo Junior Veloce – 45.950 euro – 206 kW (280 pk)
• MINI Aceman JCW – 46.990 euro – 190 kW (258 pk)
• Abarth 600e Scorpionissima – 49.990 euro – 206 kW (280 pk)

Hatchbacks
• Lancia Ypsilon HF – 40.950 euro – 206 kW (280 pk)
• Peugeot e-208 GTi – prijs nog onbekend
• Alpine A290 GTS – 44.800 euro – 162 kW (220 pk)

IMG 1952

Eindoordeel: hoe overtuigend is de Mokka GSE?

Wat betreft rijden scoort hij hoog. Het vermogen, de directe besturing en de manier waarop hij zich vastbijt in bochten maken hem tot een verrassend volwassen, zelfs speelse elektrische crossover. Qua uitstraling is hij wat ingetogener dan de Abarth of Alfa – die pakken visueel net iets meer uit. Maar de Opel is wel de vriendelijkst geprijsde van het stel, en dat maakt hem extra interessant voor wie waarde hecht aan prijs-prestatie.

Tijdens de testsessie groeide de Mokka GSE langzaam uit tot een auto waar je steeds opnieuw zin in hebt. De wegligging is sterk, de stoelen zijn geweldig en het geheel voelt hecht en capabel. Als je vraagt naar de leukste Opel van dit moment, dan staat deze GSE heel hoog op de lijst, misschien zelfs bovenaan.

Technische gegevens

Merk en model Opel Mokka GSE (2025)
Lengte x breedte x hoogte 4,15 x 1,79 x 1,51 m
Wielbasis 2,56 m
Inhoud bagageruimte 310 tot 1.060 l
Ledig gewicht 1.597 kg
Toelaatbaar totaalgewicht Niet bekend
Brandstofsoort Elektrisch
Vermogen 207 kW (281 pk)
Koppel 345 Nm
Topsnelheid 200 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 5,9 sec
Accu 54 kWh
DC-laden 100 kW
AC-laden 11 kW
Verbruik 17,9 tot 18,5 kWh/100 km
Actieradius 324 tot 336 km (WLTP)
CO₂-uitstoot 0 g/km

Deel artikel

Alle artikelen

Alles bekijken

Opel Astra (2023) vs. Volkswagen Golf en Mazda 3: in de kleinste zit je het lekkerst

Lees meer
Opel Astra (2023) vs. Volkswagen Golf en Mazda 3: in de kleinste zit je het lekkerst

Opel Mokka-e: actieradius gemeten bij 100 km/h en 130 km/h

Lees meer
Opel Mokka-e: actieradius gemeten bij 100 km/h en 130 km/h

Opel Astra Sports Tourer: stoere stationwagon met stekker

Lees meer
Opel Astra Sports Tourer: stoere stationwagon met stekker