De Porsche Macan Turbo Electric in één oogopslag
- Volledig elektrisch zonder concessies te doen aan sportiviteit
- Een strak en krachtig design met herkenbare Porsche-signatuur
- Rijk uitgerust interieur met modern infotainment
- Indrukwekkende prestaties en stabiel weggedrag
- Geavanceerd onderstel en slimme vierwielaandrijving
Porsche Macan nu ook 100% elektrisch
De Porsche Macan is al jaren een verkooptopper voor Porsche. Waar de Cayenne het begin markeerde van het SUV-avontuur van Porsche, is de Macan uitgegroeid tot de meer compacte en dynamischere variant. Met de komst van de Porsche Macan Turbo Electric slaat het merk een nieuwe weg in: dit is namelijk de eerste volledig elektrische Macan, gebaseerd op het nieuwe PPE-platform dat Porsche deelt met Audi.
De Macan Turbo Electric is bedoeld voor rijders die sportiviteit willen combineren met emissievrij rijden. De auto richt zich op een doelgroep die het beste van twee werelden wil: Porsche-prestaties én duurzaamheid. Dit model staat naast de bestaande Macan met verbrandingsmotor, maar zal die uiteindelijk vervangen.
Design: lekker gespierd en herkenbaar Porsche
Het design van de Porsche Macan Turbo Electric is strak, modern en onmiskenbaar Porsche. De neus is laag en breed, met een gesloten grille en uitgesproken luchtgeleiders in de bumper. De motorkap loopt elegant over in de wielkasten die extra breed zijn aangezet. Het maakt de auto optisch gespierd, maar nooit lomp.
De zijlijn is vloeiend, met een typische Porsche-daklijn die richting de achterzijde subtiel afloopt. Aan de achterkant prijkt een doorlopende lichtstrip, een designkenmerk dat we ook op de Taycan en 911 terugzien. Het klapstuk? De actieve achterspoiler die zich automatisch aanpast aan de rijsituatie. Dat ziet er niet alleen indrukwekkend uit, maar draagt ook bij aan de aerodynamica.
De aerodynamische verfijning is sowieso indrukwekkend. Dankzij slimme luchtgeleiders en een vlakke bodem haalt de Macan Turbo Electric een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0,25. Dat is bijzonder laag voor een SUV en draagt bij aan het rijbereik.
Interieur Porsche Macan Turbo Electric
Achter het stuur van de Porsche Macan Turbo Electric word je omringd door een digitale en hoogwaardige omgeving. Voor de bestuurder bevindt zich een gebogen 12,6-inch digitaal instrumentarium, dat helder afleesbaar is en zich aanpast aan de rijmodus. Daarnaast is er een 10,9-inch centraal scherm voor infotainment én – optioneel – een tweede scherm voor de passagier.
Wat direct opvalt: het infotainmentsysteem is razendsnel. Alles reageert soepel en intuïtief. Porsche werkt met het Android Automotive-platform, maar geeft daar een eigen twist aan. Hierdoor voelt alles vertrouwd én premium aan. Navigeren, muziek bedienen of de laadstatus checken: het kan allemaal moeiteloos, zowel met je vingers als via spraakbediening.
De bijrijder krijgt ook een eigen display, met onder meer een karaoke-app. Leuk voor tijdens het laden, al zorgt het gebruik van het scherm tijdens het rijden bij sommigen voor wagenziekte.
Qua afwerking zit het ook snor. Lederen bekleding, aluminium details en een prettige zitpositie zorgen voor een premiumgevoel. Achterin is er verrassend veel beenruimte, mede dankzij de vlakke vloer. De instap achterin is wat krap, maar je zit prima. Voorin zit je zelfs uitstekend, met veel verstelmogelijkheden voor stuur en stoel. Alles voelt degelijk en comfortabel aan.
Ook bagageruimte is er volop: voorin 84 liter, achterin maximaal 540 liter. Porsche heeft ook aan de kleine dingen gedacht. De frunk (voorste bagageruimte) open je met één druk op de knop. De interieurverlichting waarschuwt bij verkeer in je dode hoek. En laden kan zowel links als rechts, al is slechts één kant geschikt voor snelladen (DC).
Rijgedrag en aandrijving: een supercar in SUV-vorm
De Macan Turbo Electric is geen gewone SUV. Dat merk je zodra je wegrijdt. Dankzij de dubbele elektromotor (één voor, één achter) en vierwielaandrijving accelereert de Turbo in slechts 3,3 seconden van 0 naar 100 km/u. Het systeemvermogen bedraagt maar liefst 470 kW (639 pk), met een koppel van 1.130 Nm.
Dat zijn cijfers waar je u tegen zegt. Toch draait het bij de Macan niet alleen om sprinten. Dankzij het Porsche Active Suspension Management (PASM) met luchtvering en adaptieve demping voelt de auto strak en wendbaar aan. Zelfs op slecht wegdek blijft hij stabiel. De stuurinrichting is direct en communicatief, wat bijdraagt aan het sportieve gevoel.
Wat ook bijdraagt aan de dynamiek is de gewichtsverdeling. Dankzij de slimme plaatsing van de batterij is het zwaartepunt laag en voelt de auto gebalanceerd aan. Het sperdifferentieel achter verdeelt het koppel slim over de wielen, wat voor extra tractie en plezier in bochten zorgt.
In de praktijk voelt de Macan Turbo Electric als een sportauto met SUV-capaciteiten. Hij laat zich snel en precies sturen, zonder log aan te voelen.
Diverse alternatieven
Porsche levert diverse versies van de elektrische Macan, zoals de Macan 4 Electric en de Macan Turbo Electric. De Macan 4 is met 300 kW (408 pk) en een sprint van 0-100 km/u in 5,1 seconden al geen stakker, maar de Turbo is duidelijk de topversie voor wie het nóg sportiever mag. Beide versies beschikken over een batterij van 100 kWh (bruto), waarvan 95 kWh bruikbaar is. Het rijbereik ligt op maximaal 613 kilometer voor de Macan 4 en 591 kilometer voor de Turbo, volgens WLTP. Snelladen kan tot 270 kW, waarmee je in iets meer dan 20 minuten van 10 naar 80 procent kunt laden. Porsche levert hiervoor een slim thermisch managementsysteem.
Qua uitrusting is het zoals we van Porsche kennen: op hoog niveau, maar personalisatie is key. Denk aan sportstoelen, verschillende soorten leder, een Burmester-audiosysteem en een glazen panoramadak. Ook zijn er talloze opties voor velgen en exterieurdetails. Dat betekent: veel keuze, maar ook snel een hogere prijs.
Slurpt energie
De opgegeven actieradius van maximaal 590 kilometer volgens WLTP is onder koude weersomstandigheden niet haalbaar. In de winter (bij zo’n 4 graden) lag het bereik rond de 400 kilometer. Zelfs bij een kruissnelheid van 105 km/u bleef het gemiddelde verbruik steken op 23 kWh per 100 kilometer. In de zomer liggen de cijfers waarschijnlijk dichter bij de fabrieksopgave van 18,9 tot 20,7 kWh/100 km. Zoals bij veel EV’s geldt ook hier: kou maakt dorstig.
Vooral heel indrukwekkend
De Porsche Macan Turbo Electric zet een nieuwe standaard voor elektrische SUV’s. Niet alleen vanwege zijn prestaties, maar vooral vanwege het totaalpakket. Dit is een auto die sportiviteit, gebruiksgemak en luxe combineert in een strak ontworpen en goed afgewerkt geheel.
Het rijgedrag is indrukwekkend. Zodra je instapt, merk je hoe direct en precies de Macan stuurt. De optionele meesturende achterwielen zorgen voor extra wendbaarheid, vooral bij lage snelheden of in krappe parkeergarages. Op de weg ligt hij strak en stabiel. Rijden met deze Macan voelt als een kleine openbaring – het is gewoon een genot om in te rijden.
De Porsche Macan Turbo Electric voelt als een échte Porsche: snel, precies en levendig. Tegelijkertijd biedt hij veel comfort en ruimte en een goede actieradius. En dat zonder lokale CO₂-uitstoot. De afwerking is hoogwaardig, het infotainment modern en de laadmogelijkheden vooruitstrevend.
Zijn er ook minpunten? Natuurlijk. Het gewicht is met ruim 2,4 ton fors en ondanks de lage luchtweerstand merk je dat soms. Ook het optielijstje kan flink oplopen qua prijs. Toch zijn dat kanttekeningen in een verder bijzonder geslaagd geheel. Porsche bewijst met deze Macan Turbo Electric dat elektrisch rijden en rijplezier perfect samen kunnen gaan. De toekomst van sportieve SUV’s ziet er plotseling een stuk spannender uit.
Technische gegevens
Merk en model | Porsche Macan Turbo Electric |
---|---|
Lengte x breedte x hoogte | 4,78 x 1,94 x 1,62 meter |
Wielbasis | 2,89 meter |
Inhoud bagageruimte | 480 tot 1.288 liter (frunk: 84 liter) |
Ledig gewicht | 2.405 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 2.950 kg |
Brandstofsoort | Elektrisch |
Cilinderinhoud | N.v.t. |
Vermogen | 470 kW (639 pk) |
Koppel | 1.130 Nm |
Topsnelheid | 260 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 3,3 sec |
Actieradius | 518 tot 590 km (WLTP) |
Verbruik | 18,9 tot 20,7 kWh/100 km |
CO₂-uitstoot | 0 g/km |