Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Scooter motoren te koop: tweedehands en nieuw

Scooter

De scooters uit de jaren ‘50 groeiden uit tot cultobjecten

Het is met name aan de Vespa van de Italiaanse fabrikant Piaggio te danken dat scooters in de jaren ‘50 succes kregen als praktisch transportmiddel en goedkoper alternatief voor de motorfiets. Maar met de economische opleving in Europa na de Tweede Wereldoorlog en de toename van het aantal autoregistraties leek het er in de jaren ‘70 bijna op dat scooters alleen nog maar voor een nichemarkt van betekenis waren. Het waren echter niet in de laatste plaats de gevolgen van het toenemende autoverkeer in de steden die ervoor zorgden dat er weer belangstelling voor de scooter kwam. Scooters werden dan ook opnieuw ontdekt als wendbare stadsvoertuigen die weinig parkeerruimte nodig hebben. Aanvankelijk waren het met name de Aziatische producenten die met sportief vormgegeven modellen weer jonge kopers voor scooters konden interesseren. Een culttrend in de scooterscene: scooters die in retrostijl zijn vormgegeven naar het voorbeeld van het Italiaanse oermodel: de Vespa.

In de jaren ‘50 waren de Italianen en de Duitsers de toonaangevende scooterfabrikanten

Terwijl in Italië Piaggio met zijn Vespa en concurrent Innocenti met de Lambretta voor de snelle verspreiding van de scooter zorgden, kregen in Duitsland verschillende scooteraanbieders bekendheid. Daartoe hoorde autofabrikant DKW, die in de jaren ‘50 zijn scooter DKW Hobby presenteerde, terwijl motorfabrikant Heinkel met de reisscooter Heinkel Tourist op de markt vertegenwoordigd was. Motorfietsproducent Kreidler bood met de scooter Kreidler R50 een motorscooter uit de 50 cc-klasse aan en fabrikant NSU begon in Duitsland met de licentiebouw van de grootste Italiaanse Vespa-rivaal: de door Innocenti ontwikkelde scooter Lambretta. Ook het traditionele bedrijf Zündapp betrad in de jaren ‘50 de boomende scootermarkt met de Zündapp Bella. Constructeur Sachs was op haar beurt met de scooter Sachs 49 in de 50 cc-klasse vertegenwoordigd en in Oost-Duitsland presenteerde Simson de scooterserie Simson KR50, evenals de opvolgers Simson Schwalbe, Simson SR 50 en Simson SR 80.

Sportscooters uit Azië gaven de markt nieuwe impulsen

Rondom haar scootermerk Vespa bouwde het Italiaanse Piaggio-concern met de merken Aprilia, Derbi, Gilera en Malaguti een internationale bedrijfsgroep op, die zowel retromodellen als sportscooters in populair design op de markt bracht. Een andere Europese producent was de Franse fabrikant Peugeot. Vanaf de jaren ‘80 werden de Aziatische fabrikanten echter van steeds grotere betekenis. Terwijl de grote Japanse motorfietsfabrikanten zoals Yamaha en Honda zich eerder beperkten tot hoogwaardige scooters met een grotere cilinderinhoud, gingen Chinese bedrijven vooral voor voordelige scooters uit de instapklasse. Daarbij hoorden fabrikanten als Baotian, TGB, Keeway, Kymco, Daelim en PGO Scooters, die hun scooters zowel onder de eigen merknaam als onder labels zoals Rex Roller of Jack Fox verkochten.