DAF: de grootste van Nederland

DAF Trucks NV is een Nederlandse fabrikant van trucks. Het bedrijf is een onderafdeling van Paccar. Het hoofdkwartier en de hoofdfabriek zijn gevestigd in Eindhoven. De cabines en assen worden geproduceerd en samengesteld in Westerlo, België. Sommige van de trucks verkocht onder de merknaam DAF worden gebouwd door Leyland Trucks, in de fabrieken van Farington, nabij Preston (UK).

De geschiedenis van DAF

DAF wordt opgericht in 1929 door Hubert "Hub" van Doorne. Zijn bedrijf heet voluit Commanditaire Vennootschap Hub van Doornes Machinefabriek. Zijn investeerder en medeoprichter is A.H. Huenges, de directeur van een plaatselijke brouwerij. Hubert is diens vaste garagist. Huenges is zo blij met zijn werk dat Hubs bedrijfsplannen zijn geld waard lijken.Werkplaats vinden de twee op de fabrieksterreinen van de brouwerij.   In 1932 verandert de naam naar Van Doornes Aanhangwagen Fabriek, afgekort tot DAF. Ook broer Wim is nu in de zaak gestapt. Wanneer Huenges in 1936 de zaak verlaat, wordt DAF zo een echt familiebedrijf.

DAF mijlpalen en innovaties

Na de Tweede wereldoorlog (1939/45) zijn luxevoertuigen en trucks schaars. Voor DAF schept dit gat in de markt ferme mogelijkheden. Het bedrijf specialiseert zich nu in trucks, aanhangwagens en bussen. De naam wijzigt in van Doornes Automobiel Fabriek.   De eerste truck is de A30, geproduceerd in 1949. De internationale opvolger, 2000DO, doet het minder goed, maar de nieuwe 2600 van 1964 is een verkoopsucces. Met name de goed uitgeruste en praktische cabine werpt hoge ogen.   Eind 1954 komt Van Doorne op het idee om een aandrijfriem te gebruiken in zijn voertuigen. Die praktijk is heel gewoon in fabrieksmachines, Hubert past hem nu toe in wegvoertuigen. In 1955 worden de eerste prototypes voor de auto met aandrijfriem gebouwd. In februari 1958 wordt een compact voertuig met 4 zitplaatsen en aandrijfriem getoond op de AutoRAI.   De eerste passagiersauto wordt de 600. Die is gemaakt uit 1 stuk staal. De voormotor is een luchtgekoelde cilinderboxer met achterwielaandrijving en de Variomatic transmissie. Hiermee verricht het bedrijf baanbrekend werk op het gebied van de continu variabele transmissie (CVT). Die zorgt ervoor dat de differentiaal overbodig wordt. In zijn plaats kunnen nu veiligheidsgordels het snelheidsverschil in de hoeken van de constructie opvangen.   In 1967 opent de onderneming een nieuwe fabriek voor autoproductie in Born. Als eerste model rolt er de 44 van de band. In de jaren 1979 wordt een nieuwe, modulaire cabine, de F218, geïntroduceerd. Drie jaar later presenteert de bredere F241 cabine de typische, drievoudige ruitenwissers op de 2800. Dit design houdt stand tot in 1987, wanneer de 95 cabine wordt geïntroduceerd. De lichtere, smallere versie heet F198 (vanaf 1972 te zien op de F1200 en F1400), maar wordt snel vervangen. In 1985 worden 14382 voertuigen gebouwd.   Pionierswerk wordt verder nog verricht voor de dieselmotor met turbolader en interkoeling. DAF is een van de eerste bedrijven om deze motor in trucks (zoals de 3600) te gebruiken. De grootste versie is er een van 11,6 liter en heeft 6 cilinders. Hij is gebaseerd op de oude Leyland 0,680 motor. Tot eind jaren 1990 blijft het de standaardmotor van de bouwer.   In 1987 wordt de 95 serie gelanceerd. Ze blijkt snel populair en wint onder andere de felbegeerd Truck van het Jaar trofee. De cabine is helemaal nieuw en wordt ontwikkeld in samenwerking met ENASA Spanje.

Bekende DAF modellen

De eerste DAF personenauto is de 600 (zie hierboven). Dat is een klein familievoertuig. De wagen wordt eerst getoond op de Motor Show van Amsterdam, in februari 1958. Hij wordt geproduceerd tot in 1963 en vooral onthouden door zijn gebruik van CVT. Sinds de Clyno uit de jaren 1920 is het het eerste productievoertuig om zulks te doen. Het systeem heet Variomatic en gebruikt de snelheid van de motor om te schakelen (via centrifugale gewichten).   In december 1972 koopt Volvo 33% van de DAF-aandelen op het gebied van personenvoertuigen. In januari 1975 wordt dat aandeel verhoogd naar 75%. Zo worden het bedrijf en de NedCar fabriek overgenomen. De 33 en 44 modellen verdwijnen ten voordele van de Volvo 66. Die heeft grotere bumpers en een veiligheidsstuur. In 2001 worden de Volvo belangen weer doorverkocht aan Mitsubishi. Vandaag de dag is deze tak, samen met de fabrieken, in handen van VDL NedCar. Er worden bepaalde modellen van de MINI gemaakt, onder contract bij BMW.   In de sector van de trucks wordt de nieuwe CF/XF/LF serie de Internationale Truck van het Jaar 2018. Het eerste model is een allround truck. Hij staat oorspronkelijk bekend als 65, 75 en 85 (1992).   De XF wordt geproduceerd sinds 1997 en kan lange afstanden aan. In 2007 werd de XF 105 al eens Internationale Truck van het Jaar. Hij heeft een 12,9 litermotor en een manuele of automatische versnellingsbak van ZF. Van de XF 95 bestaat er ook een militaire variant, de SSC. Canadese troepen gebruiken de XF 95 Tropco Tractor (overigens geleend van het Nederlandse leger) als transportplatform voor tanks.   De LF, tot slot, is snel en wendbaar. Deze lichte tot middelgrote trucks zijn ontwikkeld om voordelig te laden en lossen. Ze worden samengesteld door Leyland Trucks en zijn in wezen ook gebaseerd op de Leyland Roadrunner uit 1984. Ook deze LF werd al eens Internationale Truck van het jaar, in 2002. Sinds september 2010 bestaat er ook een hybride versie (meer bepaald van de LF 45).   Die wordt gepresenteerd op de IAA van Hannover. De LF Hybride combineert een dieselmotor van 118 kW met een elektrische motor van 44 kW. Die laatste heeft een permanente magneet en wordt geplaatst tussen de koppeling en de automatische transmissie. Hij wordt bekrachtigd door 96 lithium-ion batterijen van elk 3,4 Volt. In het totaal wegen zij 100 kg. Het pak heeft een bereik van 2 km.
Naar boven