DAF: met volle kracht voor- en achteruit!

De beginjaren van DAF

In 1928 beginnen de broers Hub en Wim van Doorne in Eindhoven een constructiewerkplaats. Daar maken en repareren ze van alles: van magazijnrekken tot motoren. Al snel specialiseren ze zich echter in het fabriceren van opleggers en aanhangers. De onderneming gaat Van Doorne’s Aanhangwagenfabriek NV (D.A.F.) heten. Vanaf 1949 produceert DAF onder eigen naam vrachtwagens. Hoewel aanvankelijk alleen het chassis in de eigen fabriek wordt gemaakt, verandert dit gaandeweg. Na verloop van tijd worden ook de cabines en motoren zelf ontwikkeld. Behalve vrachtwagens, worden ook speciale voertuigen voor het Nederlandse leger vervaardigd.

De variomatic, een unieke vinding

In 1958 wordt de eerste personenauto gepresenteerd, met een 600cc luchtgekoelde motor. Een jaar later rollen de eerste exemplaren van de lopende band. De DAF heeft als uniek kenmerk een volautomatische versnellingsbak. Terwijl een 'gewone' automaat, net als bij handschakeling, drie tot zes versnellingen heeft, beschikt de nieuwe DAF over een automaat met een traploze overgang. Deze vinding wordt de ‘variomatic’ genoemd. Naderhand wordt de variomatic door marketingmensen ‘het pientere pookje’ gedoopt. Je hoeft immers alleen maar voor- of achteruit te kiezen! In 1966 wordt een tweede model geïntroduceerd, de grotere DAF 44, die in het Limburgse Born wordt geproduceerd. In de loop der jaren volgen andere modellen.

De succesvolle DAF vrachtwagens

Later wordt DAF opgesplitst in een personenwagen- en een vrachtwagentak. De divisie personenwagens gaat eerst een verbintenis met Volvo aan en wordt later door dit bedrijf overgenomen.In tegenstelling tot de personenwagendivisie, ontwikkelt de vrachtwagendivisie zich voorspoedig. Zowel door eigenaren als chauffeurs wordt deze vrachtauto gewaardeerd. Motoren van DAF zijn dan ook absolute topmotoren. Met de introductie van turbocompressors loopt DAF voorop, terwijl ook de kantelcabines een doorbraak zijn. Door deze cabines wordt het motoronderhoud een stuk makkelijker gemaakt.In de jaren tachtig gaat het zo goed met het vrachtwagenbedrijf, dat het de Britse fabrikant Leyland overneemt. Dit blijkt geen goede beslissing, want enige tijd later gaat DAF failliet. De onderneming wordt voortgezet, maar in afgeslankte vorm en zonder de Britse tak. In 1996 wordt het bedrijf overgenomen door de Amerikaans truckfabrikant Paccar, dat belooft de naam en identiteit van DAF te behouden. Jaren van groeiende omzet en winst volgen.
Naar boven