Brilliance te koop: tweedehands en nieuw

Brilliance

Overzicht van de populairste Brilliance modellen

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Brilliance, Chinese tweedehands auto

China is pas aan het eind van de twintigste eeuw een factor van enige betekenis geworden op het wereldtoneel. De later op gang gekomen economische ontwikkeling is er ook de oorzaak van dat het Oost-Aziatische land lange tijd een beperkte en vooral op de eigen markt gerichte automotive sector had. Het merendeel van de Chinese automerken ontstond dan ook pas vanaf het jaar 2000. Een van de fabrikanten met een langere staat van dienst is Brilliance, gevestigd in Shenyang in Midden-China. De geschiedenis van het bedrijf gaat terug tot 1991. Het merk was destijds in handen van de Chinese staat, en richtte zich op de productie van minibussen. Kort na de millenniumwisseling werd een joint venture opgezet met BMW, met als doel een sedan uit te brengen voor de Chinese automobilist. De twee bedrijven ontwikkelden onder meer auto’s gebaseerd op de historische BMW 3 en 5 series.

Uitbreiding bedrijf én aanbod

Teneinde het assortiment te vergroten en de eigen positie te versterken kocht Brilliance een aandeel van 60% in Jinbei. Dit automerk bouwt minibussen en bedrijfswagens, en startte in 2003 de aparte Mianyang-divisie om de liefhebbers van pick-ups, SUV’s en minivans te bedienen. Op deze manier is het overkoepelende Brilliance-concern verantwoordelijk voor de productie van vrijwel alle vierwielige voertuigtypes. Tot de eerste zelf gecreëerde luxeauto’s die door het bedrijf werd uitgebracht behoorde de Zhonghua Zunchi uit 2002, een sedan met een lengte van bijna vijf meter. In 2007 werd deze gevolgd door de kleinere Zhonghua Junjie, en in 2008 en 2009 werden daar de hatchback Junjie FRV en de Junjie Wagon aan toegevoegd. Rond die tijd verscheen ook de coupé Zhonghua Kubao. Een deel van deze modellen is eveneens verkrijgbaar geweest als tweedehands Brilliance met een internationaal eenvoudiger uit te spreken typeaanduiding.

Brilliance naar andere markten

In de periode dat de ene na de andere Zhonghua werd ontworpen achtte het bedrijf de tijd rijp om het afzetgebied te vergroten. In december 2006 kwam de eerste auto voor Europese landen beschikbaar. Dit was de Zhonghua Zunchi, die als Brilliance BS6 bij de autodealer kwam te staan. Tweedehands modellen zijn voorzien van een 2,0 of 2,4 liter benzinemotor, die werd ontwikkeld door Mitsubishi . Voor de assemblage maakte men gebruik van de productielijnen van BMW, terwijl het onderstel in samenwerking met Porsche tot stand was gekomen. Helaas deed de BS6 het niet erg goed in de crashtest die de Duitse ADAC in 2007 uitvoerde. De sedan werd aangepast en behaalde betere botsproefresultaten, maar het gevolg was dat daardoor de nieuwprijs navenant steeg. Na het ook nog met de Zhonghua Junjie als BS4 te hebben geprobeerd staakte het bedrijf medio april 2010 de export naar Europa.

Brilliance tweedehands kopen

De voornaamste reden om de Europese markt te verlaten was omdat de verkoop achterbleef. Vanaf eind 2006 werden desalniettemin 158.000 Brilliance-auto’s naar Duitsland verscheept, om van daaruit verder te worden gedistribueerd over het continent. Het was de grootste Europese bestelling ooit bij een Chinese autofabrikant. Hoewel niet geheel onmogelijk valt het vinden van een tweedehands auto van het merk niet mee. Van 2007 tot 2009 werden in Europa van de BS6 en BS4 slechts een paar duizend exemplaren verkocht. Dit betrof voornamelijk BS4-types, daar de verkoopcijfers van de BS6 ernstig te lijden hadden onder de tegenvallende ADAC-botsproef. In 2008 werd het BS6-gamma uitgebreid met een 1,9 liter dieselmotor, maar dit mocht niet baten. Brilliance heeft overigens nooit een Nederlandse importeur gehad. Met wereldwijd enkele honderdduizenden verkochte Zhonghua-personenauto’s en Jinbei-bedrijfswagens en SUV’s per jaar blijft het merk wel actief in eigen land en andere gebieden.