Hummer te koop: tweedehands en nieuw

Hummer

Overzicht van de populairste Hummer modellen

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Tweedehands Hummer: Humvee voor burgers

Met een Hummer koopt men een legendarische tweedehands auto. Dit merk start in 1992, wanneer de Amerikaanse bouwer AM General een burgerversie gaat bouwen van de M998 Humvee, een militaire truck. In 1998 koopt General Motors (GM) de merknaam en brengt het bedrijf nog twee versies op de markt: de H2 en de H3. Die laatste twee Hummers worden gebaseerd op kleinere GM-platformen (gebruikt voor burgervoertuigen). Het originele exemplaar, gebaseerd op de Humvee, wordt vanaf dan H1 genoemd.

Oorsprong

De originele Hummers worden dus ontworpen door de AM General Corporation. Dat bedrijf is op zijn beurt in handen van de American Motors Corporation (AMC). Er wordt gebouwd in de fabrieken van Mishawaka, Indiana. In 1979 vraagt het Amerikaanse leger offertes aan voor de bouw van een zogenaamd High Mobility Multi-Purpose Wheeled Vehicle (HMMWV). Dat is een multifunctioneel, militair voertuig dat voor verschillende doelen kan worden ingezet en dat zeer wendbaar is. Vier bouwers strijden mee. AM General ontwerpt voor zijn offerte een volledig nieuw voertuig, op maat gemaakt. In minder dan een jaar wordt het prototype afgeleverd. De eerste tests vinden plaats in april 1982. De eerste voorbeeldmodellen worden gebouwd in 1983. Het uiteindelijke productiecontract is 1,2 miljard dollar waard, goed voor de bouw van 55000 exemplaren tegen 1985. Het eerste productiemodel wordt samengesteld op 2 januari 1985. Later worden nog eens 15000 exemplaren besteld.

De burger-Humvee

Al bij aanvang van het project vat AM General het plan op om de Humvee ook tot een burgervoertuig om te bouwen. De structuur en de mechanische componenten blijven behouden. De afwerkingen worden meer afgestemd op het vervoer van passagiers en verhogen het rijcomfort. De verkoop begint in 1992. De M998 Humvee wordt aan burgers verkocht onder de merknaam Hummer.

General Motors

In december 1999 verkoopt AM General de merknaam aan General Motors (GM). Wel blijft het bedrijf zelf bouwen aan het voertuig. GM wordt verantwoordelijk voor de marketing en de distributie. Zo brengt het twee van zijn eigen Hummer-ontwerpen aan: de H2 en de H3. De originele Hummer wordt met terugwerkende kracht omgedoopt tot H1. De productie ervan wordt uiteindelijk stopgezet in 2006. Daarna contracteert GM AM General voor de productie van de H2, terwijl de H3 geproduceerd wordt in de GM-fabrieken van Shreveport, Louisiana (LA). Dat gebeurt naast de Chevrolet Colorado en de GMC Canyon pick-ups. De H3 heeft een aangepaste versie van hun platform GMT-355 (GMT-345).

Export

Tegen 2006 wordt het voertuig ook volop geëxporteerd. Op de lijst staan 33 landen. Op 10 oktober 2006 verschuift de internationale productie van de H3 zo bijvoorbeeld naar de fabriek van Port Elizabeth, in Zuid-Afrika. Aanvankelijk blijft de productie beperkt tot linksrijdende modellen, maar er komen al snel ook rechtsrijdende varianten bij, onder meer voor de Australische markt. De H2 wordt ondertussen ook samengesteld in Kaliningrad, Rusland. De productie is er in handen van Avtotor, en wordt stopgezet in 2009. Van de H2 worden uiteindelijk slechts een aantal honderden exemplaren gebouwd. Ze worden exclusief geleverd aan vijf Russische dealers.

Ontmanteling

Eind februari 2010 kondigt GM de ontmanteling van Hummer aan. In april 2010 blijkt het vonnis definitief. De inventaris wordt uitverkocht en dealers sluiten hun deuren. De laatste H3 rolt op 24 mei 2010 in Shreveport van de band. In 2015 slaagt AM General er niet in om de opdracht voor het bouwen van de vervanger van de Humvee in de wacht te slepen.

Hummer H1

Dit is de originele Hummer, die alleen maar achteraf H1 is genoemd. Dit terreinvoertuig voor de burger is een zeer geliefde tweedehands auto. Zoals gezegd is het gebaseerd op de M9998 Humvee, gecreëerd door AM General in opdracht van het Amerikaanse leger. De H1 wordt gebouwd tussen 1992 en 2006. Voor verzamelaars is de meest begeerde (tweedehands) H1 de H1 Alpha. Deze variant wordt gebouwd in het laatste modeljaar, 2006. Hij heeft de krachtigste motor van alle H1-voertuigen en is tegelijk het zuinigste model. Bovendien is het een erg zeldzame auto, waarvan slechts een beperkte oplage bestaat. Oorspronkelijk wordt de H1 ontworpen voor militair gebruik. Dat toont zich onder meer in het gebruik van vierwielaandrijving en in de behendigheid van het voertuig als terreinauto. De H1 staat 40 cm van de grond en kan zich over obstakels tot 56 cm hoog manoeuvreren. Een stijgingsgraad van 60% vormt geen probleem. Het voertuig kan zelfs door 76 cm diep water waden.

H2

De H2 is een Sport Utility Vehicle (SUV) en een Sport Utility Truck (SUT). De auto wordt tussen 2002 en 2009 gebouwd door AM General. De grote truck is slanker dan de H1, maar ook langer, lichter en groter. Er is ruimte voor zes of zeven passagiers (inclusief de bestuurder). De SUT-variant is daarbij grotendeels een omgebouwde SUV-variant, die voorzien is van een pick-uptrucklader. Hij wordt als pick-uptruck beschouwd vanwege zijn verlengbare bak. Hierdoor kan de H2 SUT dezelfde ladingen aan als de meeste trucks. Bijzonder is verder dat de H2 als enige variant de letters HUMMER op de gril heeft staan.

H3

De H3 is een SUV. De auto wordt geproduceerd tussen 2005 en 2010 en geïntroduceerd in het modeljaar 2006. Hij is gebaseerd op een aangepast GMT 355-platform. Dat platform wordt ook gebruikt voor de Chevrolet Colorado en de GMC Canyon, twee compacte pick-uptrucks die eveneens gebouwd worden in de GM-fabrieken van Shreveport, Louisiana. Het is deze versie die ook een tijdlang gebouwd wordt in Port Elizabeth, Zuid-Afrika. De H3 is de kleinste van alle Hummers en de enige die wordt gebouwd door GM. Hij is (tweedehands) beschikbaar als traditioneel, middelgroot SUV of als middelgrote pick-up. Deze laatste variant staat ook bekend als H3T.

Hummer-concepten

Naast de bekende Hummers bestaan er ook nog twee conceptauto's: de HX en de Plug-in Hybrid. De HX wordt ontwikkeld in 2008. Het is een terreinvoertuig met twee deuren en geen dak. Hij is kleiner dan alle andere Hummers. De Plug-in Hybrid is een zogenaamd E-REV (Extended-Range Electric Vehicle). Hij wordt als prototype gepresenteerd in 2009, op het Society of Automotive Engineers World Congress.