Spyker te koop: tweedehands en nieuw

Spyker

Overzicht van de populairste Spyker modellen

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Spyker, tweedehands sportauto

Nederland heeft diverse automerken voortgebracht. De bekendste daarvan is ongetwijfeld DAF, en ook het sportwagenmerk Donkervoort zal velen niet onbekend zijn. Een andere moderne Nederlandse fabrikant van sportmodellen is Spyker. Het in Zeewolde gevestigde bedrijf werd in 1999 opgericht door zakenman Victor Muller en ingenieur en auto-ontwerper Maarten de Bruijn. De merknaam gaat echter zo’n 100 jaar verder terug, en is afkomstig van de gebroeders Spijker. Deze rijtuigfabrikanten bouwden in 1898 de Gouden Koets, waarna zij zich op de auto-industrie richtten. Het bedrijf zette met de 60HP uit 1902-1903 een wereldprimeur op de markt. Dit was de eerste wagen met een 6-cilindermotor, vierwielaandrijving en remmen op alle wielen. Na ruim 1.500 personenauto’s, vrachtwagens en bussen te hebben geproduceerd ging de originele Spyker-fabriek in 1926 failliet. Tweedehands auto’s van dit Nederlandse oermerk zijn uiteraard niet meer verkrijgbaar, maar de 60HP is nog steeds te zien in het Haagse Louwman Museum.

Terugkeer met Spyker C8

Afgezien van de naam hebben de Spyker-voertuigen die vanaf 1999 werden geproduceerd niets te maken met de fabriek die verantwoordelijk was voor de 60HP. Victor Muller registreerde de historische Spyker-naam met als doel om sportieve auto’s te gaan bouwen. Het eerste model dat het tweetal uitbracht was de C8. Deze Spyker verscheen in 2000 in drie versies, te weten de Spyder, de Double 12S en de Laviolette. Inmiddels bestaan er meerdere varianten van, waaronder de Spyder T, de Double 12R, de Spyder GT2-R, de Laviolette GT2-R en de Laviolette LM85. Voorzien van een 4,2 liter Audi V8 motor in verschillende uitvoeringen en met uiteenlopende pk’s behoren deze Spykers stuk voor stuk tot het sportieve segment. Afhankelijk van de motor-pk’s liggen de topsnelheden van de diverse C8’s tussen 300 en 350 km per uur. Een tweedehands C8 in nieuwstaat accelereert in 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u.

Andere modellen

De exclusieve sportmodellen van Spyker genoten al snel wereldwijde populariteit. In 2005 waren de auto’s verkrijgbaar in markten in Europa, Noord-Amerika, het Midden-Oosten en Azië. Hoewel op de autobeurzen van Genève van 2006 en 2008 luxe terreinwagens als de D12 Peking-to-Paris en de D8 Peking-to-Paris werden voorgesteld bleef het voorlopig bij conceptmodellen. In dezelfde periode werden tevens twee nieuwe sportwagens gepresenteerd. Dit betrof de C12 La Turbie uit 2006 en de C12 Zagato uit 2007. Beide zijn uitgerust met een 6,0-litermotor en trekken in 3,9 respectievelijk 3,8 seconden op van 0 naar 100 km/u. Omdat van de La Turbie en de Zagato niet meer dan 25 exemplaren gepland werden, zijn het bijzonder zeldzame tweedehands auto’s. Maart 2008 werd tijdens de Autosalon van Genève de C8 Aileron voorgesteld. Het model geldt als de opvolger van de Laviolette LWB, en heeft een 4,2-litermotor V8 onder de motorkap.

Tweedehands Spyker na doorstart

Medio 2010 nam het automerk het Zweedse Saab over van General Motors. Een jaar later ging Saab failliet, en kwam Spyker in financiële problemen. Het bedrijf werd verkocht aan North Street Capital, een investeringsmaatschappij in de Verenigde Staten. Hoewel fabrikanten van exclusieve auto’s doorgaans beperkte oplages uitbrengen, liet het Nederlandse merk in deze jaren nauwelijks productie zien en bleven nieuw ontworpen voertuigen helemaal achterwege. Na een teruggedraaid faillissement van eind 2014 kon het bedrijf in 2015 echter aan een doorstart beginnen. Een van de eerste modellen die men lanceerde was een nieuwe C8: de C8 Preliator. Deze opvolger van de Laviolette en de Aileron maakte zijn debuut op de Autosalon van Genève 2016. Dankzij een krachtigere 4,2-litermotor V8 accelereert de Preliator in 3,7 seconden naar 100 km/u. Omdat er slechts 50 van werden gepland, komt ook deze Spyker tweedehands maar zelden voor.