Trabant te koop: tweedehands en nieuw

Trabant

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Icoon uit Oost-Duitsland: tweedehands Trabant

De ontwikkelingen in de vroege automotive sector van Duitsland zijn van groot belang geweest voor het verdere verloop van de industrie. Vanaf de laatste tien jaar van de negentiende eeuw werkten wereldwijd bekend geworden pioniers als Maybach, Mercedes-Benz en Daimler aan het ontwerpen, creëren en verbeteren van de automobiel en de daarbij behorende motoren. De beide wereldoorlogen versnelden de technologische vooruitgang enerzijds, maar zorgde er ook voor dat de productiecapaciteiten van veel autobouwers werden ingezet voor de fabricage van munitie en oorlogsmaterieel. Na de Tweede Wereldoorlog ontstond in het geïsoleerde Oost-Duitsland de behoefte aan een eigen auto. Dit werd de Trabant, die in de decennia erna uitgroeide tot hét symbool van de Duitse Democratische Republiek (de officiële aanduiding van Oost-Duitsland). Het design van de auto was afkomstig van Automobilwerk Zwickau (AWZ. Sinds 1955 bracht deze fabriek de AWZ P70 uit. Een jaar later kreeg het model op basis van een door AWZ uitgeschreven prijsvraag zijn Trabant-naam. Medio 1958 fuseerde Automobilwerk Zwickau met concurrent en stadsgenoot Horch. Daarop nam deze laatste autobouwer de productie van de onderstellen op zich, terwijl AWZ elk chassis voltooide door er een carrosserie op te zetten.

Sterke auto van Duroplast

De naoorlogse sancties tegen Duitsland en de schaarste van staal, waren er de oorzaak van dat de Trabant van een ander soort koetswerk moest worden voorzien dan gebruikelijk was. Daarom koos de fabrikant ervoor om voor de buitenkant van de auto een speciaal en duurzaam recyclemateriaal te ontwikkelen. Hieraan werd de benaming Duroplast gegeven. Het ontstond door katoenvezels te drenken in kunsthars, en deze vervolgens onder hoge druk en temperaturen samen te persen. Het resultaat van dit proces was een lichte en flexibele doch robuuste kunststof. Duroplast zou zelfs zeven keer sterker zijn dan staal, en heeft als bijkomend voordeel dat het niet roest. De carrosserie van een tweedehands auto van Trabant is daardoor vaak nog in goede staat. Een nadeel van het kunststofmateriaal is dan weer wel dat uitdeuken niet tot de mogelijkheden behoort. Bij een botsing of aanrijding zal Duroplast namelijk breken. Overigens bestond de binnenzijde van het koetswerk uit zelfdragend staal, en waren enkel de portieren, het dak, de motorkap, het kofferdeksel en de spatborden gemaakt van dit bijzondere materiaal. Dat de kunststofsoort een ijzersterke auto opleverde, blijkt wel uit het feit dat een Trabantje een gemiddelde levensduur had van 28 jaar.

Trabant: consistente occasion

Toen de auto eind jaren 50 op de markt kwam, bleek deze ook op technisch gebied een tamelijk vooruitstrevend voertuig. Behalve een zelfdragende binnenconstructie en een solide carrosserie van staal en Duroplast, waren de Trabant-modellen uitgerust met voorwielaandrijving en onafhankelijke wielophanging. De eerste serie die verscheen was de P50, die van 1957 tot 1962 werd gebouwd en een 500 cc 2-taktmotor onder de kap had. In de lente van 1961 werd dit voertuig geïntroduceerd in Nederland. De motor was niet erg zuinig en de fabrikant koos voor de opvolger voor een beter 600 cc-exemplaar. Deze P60 kwam uit tussen 1962 en 1964 en was in Nederland voor het eerst te zien tijdens de Amsterdamse AutoRAI in februari 1963. De wielbasis en afmetingen bleven gelijk. Voor de P601, de derde generatie, voerde men enkele kleine veranderingen door. Wie een Trabant tweedehands koopt uit de periode 1964-1990 schaft een, vergeleken met zijn voorgangers, iets korter en ook wat breder model aan. Tevens was voor deze generatie besloten om de sedan- en de open kübelwagenvariant ongeveer even lang te maken. Het gevolg was dat de lengte met 18 cm toenam. Afgezien daarvan bleven de Trabant-modellen 30 jaar lang ongewijzigd.

Beperkt beschikbare tweedehands auto

Dankzij de 25-jarige productieperiode zijn van de P601 verreweg de meeste exemplaren gebouwd. Het totale aantal verschenen Trabantjes bedraagt 3,1 miljoen, en ruim 2,8 miljoen hiervan behoorden tot de P601-generatie. Kleine in de loop van de jaren gemaakte aanpassingen aan de P601 betroffen onder andere een grotere benzinetank, elektrische ruitenwissers, een nieuw remsysteem en een ander stuur. Overigens is dit type vanaf 1965 ook als stationwagon uitgegeven. In veel gevallen gaat het bij auto’s van dit merk die als tweedehands worden aangeboden echter om 2-deurs sedan-uitvoeringen. De vierde en laatste generatie werd van 1990 tot 1991 geproduceerd. Deze Trabant P1.1 had een 1,1-liter 4-taktmotor, maar er zijn er uiteindelijk maar zo’n 40.000 van gemaakt. Het merendeel daarvan kwam in Hongarije terecht. De P1.1 was in feite een 601 met een VW Polo-motor en ook het interieur was gemoderniseerd. Na de Duitse eenwording had het merk echter geen bestaansrecht meer. Niet alleen kwamen modellen van betere merken binnen handbereik van de Oost-Duitse automobilist, ook stootten de Trabantjes nog steeds vier keer zoveel CO2 uit als destijds in de rest van Europa was toegestaan. Om die reden werd de Nederlandse import van Trabant reeds in 1974 gestaakt.