TVR tweedehands & goedkoop via AutoScout24.nl kopen

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

David tegen Goliath

Trevor Wilkinson begon zoals zoveel andere Engelse mannen met niet meer dan een schuurtje, wat gereedschap en een droom te werken aan zijn eerste zelf ontworpen auto. Maar waar voor veel mannen die droom al snel uiteen spatte, bleek dit voor Trevor slechts het begin van een groots en langdurig avontuur.

Geschiedenis

De in 1923 geboren Trevor besloot op zijn 14e van school te gaan en als monteur te gaan werken. De eerste jaren werkte hij vooral aan kachels en huishoudelijke apparatuur. Gaandeweg kwamen er ook klanten met kapotte auto's op zijn pad. Dit beviel zo goed dat Trevor besloot om zich samen met zijn zakenpartner Jack Pickard te gaan richten op het onderhouden en repareren van auto's, vrachtwagens en tractoren. In 1949 maakte het duo voor het eerst een eigen chassis en plaatste hier onderdelen van verschillende andere fabrikanten op om tot een werkende auto te komen. In de jaren die volgden bleef het vaak bij het maken van één exemplaar van een model. Het chassis en plaatwerk werden zelf ontworpen en gemaakt. De motor, ophanging en andere zaken werden 'geleend' van grotere merken als Austin en Ford. Als een auto niet snel verkocht werd, dan nam Trevor hem mee naar lokale races en hillclimbs om een groter publiek te bereiken en naamsbekendheid te creëren. Om de merknaam simpel te maken haalde Trevor een aantal letters uit zijn naam. TVR was geboren.

Modellen

Toen de one-off modellen steeds makkelijker verkocht werden, was het in 1953 tijd om in series te gaan bouwen. De auto's werden als bouwpakket aan de klant geleverd in verband met het gunstige belastingtarief voor kittcars. Er kon gekozen worden tussen de Sport Saloon en Open Sports. Doordat de kopers de auto zelf in elkaar moesten zetten - veel onderdelen kwamen nog steeds van tweedehands Austins - is geen enkel exemplaar hetzelfde geworden. TVR, dat inmiddels een volwassen bedrijf begon te worden, keek goed wat hun klanten deden en vooral ook naar de klachten die binnen kwamen. Naar aanleiding van deze informatie werd in 1958 het eerste productiemodel geïntroduceerd, de Grantura. De Grantura was gelijk een bestseller. In de eerste 2 jaar werden 100 Grantura TVR's geproduceerd en dit aantal zou groeien tot ongeveer 800 toen in 1967 het laatste exemplaar uit de fabriek in Blackpool rolde. Klanten en pers prezen de wegligging en acceleratie van de kleine auto en ook de geheel van aluminium gemaakte body kon veel mensen bekoren.
Ongeveer gelijk met de Grantura werd ook de Griffith gebouwd. De Griffith TVR was eigenlijk niets anders dan een Grantura met een V8 motor. Een veelgehoorde klacht was dat de Griffith niet bijzonder comfortabel was en daarmee ook minder geschikt voor dagelijks gebruik. Veel exemplaren vonden dan ook hun weg naar het circuit, waar ze hoge ogen gooiden en de merknaam TVR nog verder versterkten.
Nadat de Griffith in 1967 afscheid had genomen, kwamen er verschillende modellen als de Vixen en Tasmin. Bijna ieder jaar kwam er, mede door de vele overnames, een nieuw model uit of kwam er een update van een al bestaand model. Soms waren ze vernieuwend, soms mooi gelijnd, maar wat ze vooral lieten zien was dat ze nog steeds gebouwd werden als brutaal buitenbeentje die het opneemt tegen reuzen als Ferrari en Maserati. Die charme heeft het merk altijd gehouden en heeft het gelukkig nu nog steeds. Iedere TVR van na 1972 heeft een sterke V6 of V8 aan boord. Aan snelheid en wegligging is nooit gebrek, met dien verstande dat de grens tussen sportief rijden en de controle verliezen een erg dun lijntje is. Door zaken als ABS en stuurbekrachtiging te weren, blijft het rijden spartaans en hard werken, maar daarom ook altijd een uitdaging die een glimlach op het gezicht tovert.
Sinds het midden van de jaren 90 is de afwerking en bouwkwaliteit enorm vooruit gegaan. Met de Chimaera(1992-2001) en Tuscan(1999-2006) had het merk ware verkoopsuccessen. De auto's waren snel, lawaaiig en vooral opvallend.

Pieken en dalen

Zoals ieder avontuur had ook het avontuur van Trevor Wilkinson hoogte- en dieptepunten. Zo lag het bedrijf vaak aan de rand van de afgrond, bijvoorbeeld door te snelle groei of door stakingen in fabrieken waar onderdelen werden gemaakt. Menigmaal werd faillissement op het laatste moment voorkomen of lag de fabriek stil door geldgebrek. In 1962 had Wilkinson er genoeg van en werd het bedrijf verkocht. Sinds die tijd is TVR vele malen van eigenaar gewisseld en even zoveel malen (bijna) failliet gegaan. Toch blijft het merk steeds terug komen en worden de eigenwijze modellen tegenwoordig wereldwijd gewaardeerd.

Tweedehands

Wie in de markt is voor een tweedehands TVR dient zich eerst goed te verdiepen in de verschillende modellen. De bouwkwaliteit verschilt enorm per model en soms zelfs per exemplaar. Oudere modellen zullen ondertussen vaak gerestaureerd zijn en daardoor hun kinderziektes kwijt zijn. Een tweedehands auto van het merk uit Blackpool is voor veel mensen een uitermate leuke hobby. Vergeet niet dat je voor betrekkelijk weinig geld een erg krachtige en snelle, maar ook zeldzame tweedehands auto koopt die overal ter wereld de harten van autoliefhebbers sneller doet kloppen.