Wartburg - Occasion, Tweedehands auto, Auto kopen - AutoScout24

Vind uw droomvoertuig

Aanbod voor uw zoekopdracht

Aanbod voor uw zoekopdracht

Wartburg, een DDR-klassieker uit het verleden

De auto's van Wartburg werden vooral bekend als DDR-model. Dit verwijst naar de periode dat het voormalige Oost-Duitsland de Duitse Democratische Republiek heette, van na de Tweede Wereldoorlog tot kort na de val van de Berlijnse Muur. De auto staat eigenlijk op gelijke voet met de Trabant, maar het is al veel langer op de markt, want al in 1899 werd het Duitse merk voor het eerst genoemd. De auto's van dit Duitse merk werden van 1956 tot 1991 gebouwd. De merknaam is afkomstig van een kasteel in de buurt van Eisenach. In deze Duitse plaats is vandaag de dag nog steeds een museum over de autobouw te vinden.

Na de eerste serie begon de Eisenacher Automobilfabrik de naam Dixi te hanteren voor dit model. Deze auto werd overgenomen door BMW. Na de Tweede Wereldoorlog kwam de autofabrikant in het Russische gedeelte van Duitsland terecht, de DDR. In 1956 werd in deze fabriek opnieuw begonnen met de bouw van auto's voor het merk Wartburg. In april 1991 werd de productie van het laatste model (de 1.3) stopgezet. Dit automerk is tegenwoordig alleen nog verkrijgbaar als tweedehands auto. Er zijn door de jaren diverse types uitgebracht, waarvan de 311 de eerste was en de 1.3 de laatste. Van het model 353 zijn uiteindelijk de meeste modellen van de band gerold. Hier zijn ongeveer 1.200.000 exemplaren van geproduceerd.

Het exterieur en interieur van de auto

De vergelijking met de Trabant gaat ook voor het uiterlijk van dit model auto op, hoewel de Wartburg zeker chiquer is wat betreft de uitstraling. Zowel het interieur als het exterieur van de auto oogt luxer dan die van de Trabant. Dat was al zo toen de modellen werden gebouwd. Dit zorgde ervoor dat de modellen als exclusief werden gezien. De prijs van deze auto lag ook hoger. De typerende lange neus en vierkante vormen waren vrij standaard voor de auto's uit deze periode. Het model was een van de eerste auto's met achterlichten die extra lichtjes bevatten en mee scharnierden. De achterlichten waren doorgaans rechthoekig, terwijl de koplampen meestal volledig rond waren. Het interieur was behoorlijk ruim en de stoelen waren voor de huidige begrippen vaak laag gemonteerd. Het dashboard was uitgerust met de meest fundamentele zaken.

De diverse generaties

Het eerste type Wartburg was de 311. Dit model was eigenlijk een vervolg op de IFA F9. De carrosserie werd volledig vernieuwd en de auto werd uitgevoerd met een versterkte achteras en telescoopvering. De topsnelheid ging omhoog door de nieuwe 3-cilinder tweetaktmotor. Op de 311 volgden de 312, 313 en 314. Dit waren slechts doorontwikkelingen op de 311. Een echt nieuw model kwam in 1965 op de markt met de 353. Het tweetaktsysteem werd eigenlijk te langzaam bevonden en er was gezocht naar een nieuwe oplossing. Het viertaktsysteem was echter te duur, dus werd de motorinhoud verhoogd tot een 1.0 liter motor. Er was een standaard-type en de W-versie. Deze laatste was het langst in productie. De vernieuwde carrosserie en de hoekige vorm waren kenmerkend voor dit model. Een extraatje was dat het model beschikte over andere schijfremmen. Van de 353W zijn er uiteindelijk ook meer geproduceerd. In de eerdere versies haalde de 353 een topsnelheid van ongeveer 150 km/u. Dankzij enkele wijzigingen in latere types haalde de 353 met gemak de 200 km/u.

Het laatste model van het Duitse merk rolde van 1988 tot 1991 van de band. Dit was de 1.3. Bij dit model werden behoorlijk grote veranderingen doorgevoerd. Zo werd het uiterlijk drastisch aangepakt en waren er ook op technisch gebied enkele wijzigingen. Het belangrijkste verschil ten opzichte van zijn voorgangers was de motor. Dit werd namelijk een Volkswagen-motor met een inhoud van 1.3 liter, de viertaktmotor die al zo lang gewenst was. De motor leverde maar liefst 58 pk aan vermogen, een behoorlijke kracht voor die tijd. De versnellingsbak werd in verband met deze nieuwe motor ook aangepast. De 1.3-versie was destijds voor de gewone burger in de DDR eigenlijk onbetaalbaar. Toen deze auto in 1988 net op de markt kwam, kostte het maar liefst 30.000 mark. Ter vergelijking: voor de 353 werd 22.000 mark gevraagd. Na de val van de Berlijnse Muur in 1989 zakte de handel van Wartburg in als een plumpudding. Het merk kon de zware concurrentiestrijd met de andere merken niet langer aan en in 1991 moest men besluiten om de volledige productie stop te zetten.

De Wartburg als tweedehands auto

Een Wartburg is een relatief lastig te beoordelen auto op het gebied van occasions. Bepaalde modellen zijn nog helemaal in goede staat. Aan deze auto's hoeft geen bijzonder onderhoud te geschieden. Ze zijn eigenlijk nog zo goed als nieuw, ondanks de gemaakte kilometers. Dit komt doordat deze auto's veelal in handen zijn van echte liefhebbers. De auto's zijn goed gerestaureerd en met liefde verzorgd. Andere modellen hebben het echter zwaar gehad tijdens hun eerste jaren in de DDR. Deze zijn wat in verval geraakt en niet echt goed onderhouden. Sommige auto's zullen jaren in een oude garage hebben gestaan, andere zijn helemaal afgereden. Doordat veel van deze auto's snel zijn opgeknapt, zijn ze niet meer uitgevoerd met de originele onderdelen. Het kan zijn dat de auto in slechtere staat verkeert, omdat de vorige eigenaar onderhoud niet echt nodig vond.

Een tweedehands wagen voor de echte liefhebber

De modellen uit de Oostblokperiode die nu nog op de markt zijn, worden vooral uitgewisseld onder de echte liefhebbers. Wie vandaag de dag nog voor dit model kiest, kiest er echt bewust voor. Doordat de auto's al zo lang niet meer worden geproduceerd, zijn deze oldtimers tot echte verzamelitems geworden. Wie een goed onderhouden model treft, kan er nog met heel veel plezier in rijden. Een als er eens een keer iets mis is met de auto, zijn reserveonderdelen vooral in Duitsland nog vrij eenvoudig verkrijgbaar.