Ga naar hoofdinhoud

Nieuw design – vertrouwde functionaliteiten

Ontdek nu ons nieuwe design, die we stap voor stap gaan implementeren.

Lees meer

Nog één ding...

Bedankt dat je deel uitmaakt van de testgroep die als eerste de sneak previews te zien krijgt. Je zult nog een paar kleuren zien, zodat we jouw feedback kunnen gebruiken voor ons definitieve ontwerp.

Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker geworden in coronatijden

Nederlanders (64%) vinden het bezit van een auto in tijden van de coronacrisis nog belangrijker in vergelijking met vorige maand* (57%). Dit blijkt uit een Europees vervolgonderzoek van AutoScout24.

Ook blijkt dat Europeanen steeds minder vaak het openbaar vervoer (68%) en huur- en deelauto’s (55%) vermijden, vergeleken met een maand eerder. In Duitsland (65%) en Oostenrijk (60%) liggen deze percentages nog lager, daar wordt het openbaar vervoer het minst gemeden.

Italianen en Belgen meest onzeker over coronasituatie

Europeanen zijn, ondanks een daling van 9 procent, over het algemeen nog steeds onzeker over de huidige coronasituatie (40%). Vooral in Italië (48%) en België (53%) blijkt een hoge mate van onzekerheid. Rachel Gómez y Maseland, Country Manager van AutoScout24 in Nederland, vertelt: “Nu regels worden versoepeld en we in Nederland meer naar buiten mogen, zien we dat de trend zich voortzet en autobezit nóg belangrijker is geworden. Met name Italianen en Belgen zijn nog steeds erg onzeker, maar we zien toch dat ook zij nu meer openstaan om samen in het OV te zitten en auto’s te huren of delen. Duitsers en Oostenrijkers zijn daarentegen het minst huiverig in het gebruiken van huur- en autodeelconcepten.”

Meerderheid Nederlanders stelt auto-aankoop niet langer uit

Ruim drie kwart van de Europeanen (78%) stelt hun geplande voertuigaankoop niet langer meer uit, daar waar dit vorige maand nog 73 procent was. Vooral de opinie van Nederlanders en Belgen is afgelopen maand veranderd; het aantal Nederlanders dat hun aankoop uitstelde, is zelfs bijna gehalveerd naar 14 procent.

Tevens is de auto-aankoopintentie bij veel Europeanen (65%) gestegen. Dit is vooral bij de Italianen (67%) en de Belgen (65%) het geval. Alleen in Oostenrijk is de koopintentie afgelopen maand met drie procent gezakt naar 64 procent. Ook de meerderheid van de Nederlanders (60%) geeft aan wel weer een auto aan te willen schaffen. “Deze koopintentie zien we ook terug in het aantal leads. Zo hebben we nog nooit zoveel aanvragen voor occasions naar onze dealers gestuurd als afgelopen maand. Het waren er meer dan 100.000 in juni en dat is 23 procent meer dan in dezelfde maand vorig jaar. We zijn dan ook blij met deze positieve ontwikkeling in de occasionmarkt”, aldus Gómez y Maseland.

NL_data

Eerste onderzoek uitgevoerd in de periode van 17 april t/m 4 mei 2020 onder 3.609 Europese respondenten in Duitsland (916), Italië (1.039), Nederland (615), België (659), Oostenrijk (380).
Vervolgonderzoek uitgevoerd in de periode van 26 mei t/m 8 juni 2020 onder 3.774 Europese respondenten in Duitsland (923), Italië (1.510), Nederland (425), België (555), Oostenrijk (361).

Alle artikelen

Interesse in tweedehands auto’s groeit sterk, prijs daalt

Persoverzicht · Persberichten

Twee derde Europeanen vindt autobezit belangrijker geworden

Persoverzicht · Persberichten

AutoScout24 introduceert OneClick Light voor online autoverkoop

Persoverzicht · Persberichten
Ontdek meer