Bereikcalculator

Bereikcalculator
Bereken stap voor stap het bereik van de elektrische auto van jouw keuze
Welke elektrische auto vind je bijzonder interessant?
Topmerken
- Mercedes-Benz
- BMW
- Volkswagen
- Audi
- Skoda
- Porsche
- Tesla
Andere merken
Selecteer model
Selecteer variant
Hoe bereken ik de actieradius van een elektrische auto?
Om de actieradius van een elektrische auto te berekenen, deel je de batterijcapaciteit door het gemiddelde energieverbruik per kilometer.
Let op: Gebruik deze formule voor een ruwe schatting. Het werkelijke bereik kan variëren door factoren die het bereik beïnvloeden, zoals:
Batterij capaciteit
De capaciteit van de batterij is van invloed op de maximale actieradius van een elektrische auto. Hoe hoger de capaciteit in kWh, hoe meer kilometers je met een volle lading kunt rijden.
Rijgedrag
Agressief rijden en vaak snel accelereren verhoogt het energieverbruik van de auto. Rijd anticiperend en gebruik recuperatie om de actieradius van de elektrische auto te maximaliseren.
Topografie
De aard van de route kan ook de actieradius beïnvloeden. Rijden over heuvelachtig of bergachtig terrein kost meer energie dan rijden over een vlakke weg.
Seizoen
De actieradius van een elektrische auto is meestal lager in de winter omdat lage temperaturen de batterijprestaties verslechteren. Te hoge temperaturen kunnen de actieradius eveneens beïnvloeden.
Zo optimaliseer je de actieradius van je elektrische auto
NEDC, WLTP, reële waarde - wat zit erachter?
Er zijn verschillende testcycli om de maximale actieradius van een elektrische auto te bepalen. We leggen hier uit hoe dat zit.
De nieuwe Europese rijcycclus (NEDC)
Achtergrond: Deze testcyclus werd in de jaren 90 geïntroduceerd en was bedoeld om een gestandaardiseerde vergelijkingswaarde voor verschillende voertuigen te bieden.
Werkwijze: De cyclus simuleerde een combinatie van rijden in de stad en rijden door het binnenland, maar bleek over het algemeen nogal onrealistisch en te theoretisch.
Kritiek: De verbruikscijfers en rijbereiken die in de NEDC werden vermeld, waren vaak veel optimistischer dan de werkelijke resultaten in de praktijk. Hierdoor was er regelmatig kritiek op deze testmethode.
WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure)
Achtergrond: Na kritiek op de NEDC werd de WLTP-testcyclus (wereldwijd geharmoniseerde testprocedure voor lichte voertuigen) ontwikkeld en in 2017 in de EU geïntroduceerd.
Proces: De WLTP omvat complexere rijprofielen, hogere snelheden en houdt rekening met verschillende factoren die het verbruik kunnen beïnvloeden.
Voordeel: De waarden die worden bepaald in de WLTP zijn over het algemeen realistischer en liggen dichter bij de werkelijke verbruikswaarde en actieradius. Het zijn echter nog steeds geïdealiseerde laboratoriumwaarden.
Werkelijke waarde
Betekenis: Deze waarde verwijst naar het werkelijke verbruik en de actieradius van een voertuig onder praktijkomstandigheden. Hierbij spelen veel factoren een rol, zoals de rijstijl, de weersomstandigheden, de toestand van de weg, het laadvermogen en vele andere factoren.
Onderzoek: Onafhankelijke organisaties of media bepalen deze waarden vaak tijdens testritten onder echte omstandigheden.
Wat is een goede actieradius voor elektrische auto's?
De actieradius van een elektrische auto is een belangrijke overweging bij aankoop. Tegenwoordig bieden veel moderne elektrische auto’s standaard een bereik van ongeveer 400 kilometer op een volle batterij. Voor langere reizen zijn er modellen beschikbaar die 600 kilometer of meer kunnen afleggen op een enkele batterijlading. Voordat je een beslissing neemt over de aankoop, is het verstandig om jezelf af te vragen: welke afstanden rijd ik nou werkelijk? Blijf ook op de hoogte van nieuwe modellen, aangezien de technologie snel evolueert en het rijbereik van elektrische auto's de komende jaren verder zal toenemen.