Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Uitlaat - Vervang uitlaat

Als de kleine auto plotseling klinkt als een Porsche, kan een defecte uitlaat de oorzaak zijn. Deze gids geeft informatie over het nader onderzoeken van de uitlaat en het vervangen van de uitlaatdemper.

Wat is een geluiddemper?

De geluiddemper is een onderdeel van het uitlaatsysteem. Deze bestaat uit een uitlaatspruitstuk, de Y-pijp en een katalysator. Daarbij kunnen maximaal drie geluiddempers in het systeem worden ingebouwd, waarbij de achterste geluiddemper zich tussen de middendemper en de uitlaatpijp bevindt.

Het uitlaatsysteem is onder andere verantwoordelijk voor het veilig afvoeren van de hete uitlaatgassen van de motor. Bovendien is het ook verantwoordelijk voor de vermindering van geluidsemissies. De verschillende demperelementen van het systeem zijn hiervoor verantwoordelijk. Dit geldt ook voor de achterdemper, waarin zich vele naar buiten geïsoleerde kamers bevinden. Deze splitsen de door de katalysator gefilterde uitlaatgassen. De geluidsgolven worden verzwakt door reflectie van de kamerwanden en heffen elkaar grotendeels op. Dit vermindert het volume van de auto tot een comfortabel niveau.

Sportuitlaat

Naast de standaardmodellen is er ook de mogelijkheid om een speciale sportuitlaat te monteren. Dit biedt meestal een opvallend uiterlijk en een sportief geluid. Bovendien zijn deze sport-uitlaten meestal gemaakt van roestvrij staal en bieden daarom een betere duurzaamheid.

Defecte uitlaat: symptomen

De uitlaatdemper is een van de onderdelen van het uitlaatsysteem dat het meest aan slijtage onderhevig is. Van buitenaf wordt het blootgesteld aan invloeden van steenslag, zout en spatwater, waardoor roestvorming kan optreden. Maar de geluiddemper kan ook aan de binnenkant roesten: de meest voorkomende schade aan de geluiddemper zijn scheuren en gaten door corrosie. Deze schade is ook met het blote oog te zien.

Maar een defecte demper is ook akoestisch merkbaar: Een tintelend gekletter of gebrul is te horen tijdens het optrekken. Bovendien kan het motorgeluid door lekkage toenemen. Doorgeroeste bevestigingsbouten of ontbrekende rubberen beugels kunnen ook tot problemen leiden: Hierdoor kan de demper de carrosserie raken en in het ergste geval tijdens het rijden verloren gaan. Een defecte of lekkende uitlaat verhoogt ook het brandstofverbruik.

Om het uitlaatsysteem op gebreken te controleren, kan de volgende procedure worden gevolgd:

  • Het beste is om het voertuig op te krikken en de uitlaat af te tappen. Als u een ratel hoort, is de pot kapot en is vervanging onvermijdelijk.

  • Kijk onder de auto met de lamp en controleer of de klemmen en rubberen beugels doorgeroest zijn.

  • Eventuele gaten of scheuren in de pijp kunnen met de hand worden gevoeld.

Hoe kan ik de demper vervangen?

Minimale schade kan misschien worden gerepareerd door lassen of met behulp van speciale reparatiesets. In veel gevallen is dit echter geen permanente oplossing. Wanneer de geluiddemper zware roest of scheuren vertoont, er binnenin al onderdelen loskomen of de geluiddemper erg luidruchtig is, moet de geluiddemper worden vervangen. Ook dit mag niet worden uitgesteld, want een defecte uitlaat leidt niet alleen tot geluidsoverlast, maar kan ook een veiligheidsrisico worden.

All broken exhaust pipe - and now

Benodigd materiaal

Voor het vervangen van de uitlaatdemper moet een hefplatform of een put beschikbaar zijn, zodat het onderdeel dat zich onder het voertuig bevindt gemakkelijker kan worden bereikt. Zonder hefplatform kan het werken aan de uitlaat liggend lastig zijn. Idealiter is er een zelfhulp workshop in de buurt. Als alternatief kan de auto ver worden opgekrikt. Het is belangrijk om de handrem aan te trekken en te voorkomen dat de auto wegrolt.

Het uitlaatsysteem moet ook voldoende tijd krijgen om af te koelen, anders kan huidcontact ernstige brandwonden veroorzaken. Het vervangen van de uitlaatdemper is geen grote klus voor een redelijk vaardige doe-het-zelver. Een extra tweede persoon is niettemin een grote hulp. Om het werk uit te voeren, is het belangrijk over de juiste accessoires te beschikken. De volgende onderdelen en gereedschappen zijn nodig__:

  • de rechter achterdemper van auto-accessoires
  • een nieuwe klem of bevestigingsmateriaal als ze onbruikbaar zijn
  • Zinkpasta is nuttig voor steekverbindingen. Deze zijn te koop in elke goede bouwmarkt. Bestel anders tegelijkertijd het zegel.
  • In de meeste gevallen volstaat een kruiskopschroevendraaier voor demontage.
  • een ijzerzaag of haakse slijper om de oude eindkap af te zagen
  • een lasapparaat, voor het geval beugels opnieuw moeten worden vastgelast
  • Schuurpapier en spuitolie

Procedure

De nodige reserveonderdelen en gereedschappen moeten voorhanden zijn. Aangezien roest en vuildeeltjes vaak van de onderkant van de auto komen, is het dragen van een veiligheidsbril sterk aanbevolen.

  1. Maak de klem los die de geluiddemper en de uitlaatpijp bij elkaar houdt, zodat deze los zit.
  2. Gebruik de schroevendraaier om de rubberen afdichtingen (vaak drie) los te maken die het uitlaatgedeelte op de carrosserie houden.
  3. Steek daartoe de schroevendraaier in de gaten in de afdichtingen waar de geluiddemper in de ophanging zit. Er is een klein haakje waaraan de zegels worden opgehangen.
  4. Maak nu de rubberen houders los van de houders voor de demper. Draai dan de demper een paar keer naar links en rechts en trek hem eraf.
  5. Voordat u de nieuwe uitlaatdemper installeert, verwijdert u de oude rubberen afdichtingen en vervangt u ze door nieuwe.
  6. Als het moeilijk is om de voorste buis te verbinden, schuur het gebied dan met schuurpapier. Behandel het gebied dan met spuitolie.

Voordat u de twee uitlaatpijpen met elkaar verbindt, brengt u de zinkpasta aan. Hierdoor sluiten de pijpen veel beter op elkaar aan en kan de demper gemakkelijker worden gemonteerd.

  1. Breng een ongeveer één centimeter brede ring van de zinkpasta aan op het uiteinde van de eindpot. Als een tube breder is, hoort de pasta aan de buitenkant. Als het smaller is, smeer dan de binnenkant in.
  2. Plaats vervolgens de klem op de pijp en breng ook daarop de pasta aan. Duw nu het reserveonderdeel over of in de verbindingsbuis.
  3. Sluit dan de uitlaat weer aan op de rubberen afdichtingen en hang ze aan de haak.
  4. Om de reparatie te voltooien, draait u de klem vast en controleert u of hij goed vastzit. Een uitlaatsysteem moet gemakkelijk toegankelijk en verplaatsbaar zijn.
  5. Laat de motor draaien en geef bij stilstand kort gas. Als het uitlaatsysteem dicht is, maak dan een korte testrit.

Sommige voertuigen hebben geen klassieke stekkerverbindingen tussen de achterdemper en de voordemper. Plaats de nieuwe pakkingen op de einddemper en schroef deze direct op de vorige pijp. Sommige fabrikanten monteren het uitlaatsysteem uit kostenoverwegingen in één stuk onder de auto. In dit geval is het beter een vakman de verandering te laten uitvoeren.

Kosten

Na het bekijken van de voertuigdocumenten kan het juiste onderdeel worden gevonden op internet of in plaatselijke winkels voor auto-accessoires. Zonder montage en bevestiging of afdichtingsmateriaal kost een nieuwe uitlaatdemper tussen de 30 en 100 euro. Hoeveel de achterdemper kost, hangt in wezen af van het voertuig waarvoor het desbetreffende model bestemd is en van de specifieke constructie ervan. De installatiekosten zijn afhankelijk van het uurtarief van de desbetreffende werkplaats, dat varieert van 50 tot 170 euro, afhankelijk van de werkplaats en de regio. In de regel duurt het vervangen van de geluiddemper een half uur tot twee uur. Afhankelijk van het voertuigmodel beginnen de kosten voor het vervangen van de uitlaatdemper in een werkplaats plus de benodigde arbeid dus bij 300 euro.

Conclusie: De demper kan met een beetje handigheid zelf vervangen worden.

Een defecte uitlaatdemper is vooral merkbaar aan een verhoogd geluidsniveau. Kleinere scheuren en gaten kunnen eventueel worden gelast of gerepareerd met reparatiesets. Op lange termijn is het echter beter om de geluiddemper te vervangen. Met een beetje handigheid is dit ook makkelijk zelf te doen. Hiervoor moet echter een hefplatform beschikbaar zijn en moet een veiligheidsbril worden gedragen. De demper kan echter ook in een werkplaats worden vervangen. De kosten zijn telkens afhankelijk van de demper zelf, maar ook van het uurtarief van de desbetreffende werkplaats.

Verander de demper: De meest gestelde vragen

De geluiddemper maakt deel uit van het uitlaatsysteem en zorgt ervoor dat de hete uitlaatgassen van de motor worden afgevoerd. Bovendien regelt de achterdemper het volume.

De installatiekosten voor een nieuwe geluiddemper zijn afhankelijk van het uurloon van de werkplaats. Dit varieert van 50 tot 170 euro, afhankelijk van de regio en de werkplaats. Afhankelijk van het voertuigmodel kost het vervangen van de eindkap plus arbeid vanaf 300 euro.

Ja, ook met een defecte uitlaatdemper blijft de auto lopen. Een zeer luide uitlaat kan echter leiden tot een boete bij een politiecontrole. Als de uitlaat eraf valt of over de weg schuurt, moet u zo snel mogelijk naar de dichtstbijzijnde werkplaats gaan, omdat een dergelijk defect het rijbewijs ongeldig kan maken. Als de gevallen uitlaat op de weg ligt, is het belangrijk de plaats veilig te stellen en de uitlaat te bergen. Aangezien de uitlaat erg heet kan zijn, is het raadzaam hiervoor een deken of handschoenen te gebruiken.

Alle artikelen

Motor

Goedkope of dure motorolie kopen?

Advies · Auto onderhoud
Bumperreparatie

Bumper reparatie

Advies · Auto onderhoud
Steenslag

Steenslag verwijderen

Advies · Auto onderhoud
Ontdek meer