Wat doet een stuurslot in je auto?

Het stuurslot is een belangrijk onderdeel van je auto. Als aanvulling op de sloten in de portieren vergrendelt het stuurslot de stuurkolom van de auto zodra je de sleutel uit het contactslot trekt en even het stuur verdraait. Het maakt je auto moeilijker te stelen. Maar hoe werkt het precies?

Wat is een stuurslot?

Een stuurslot is een mechanische of elektronische beveiliging die het stuur vergrendelt zodra je het contact uitschakelt en de sleutel uit het contactslot haalt. Daardoor kun je het stuur niet meer draaien en is het voor dieven een stuk lastiger om de auto weg te rijden. Een stuurslot is dus vooral diefstalpreventie. Je vindt het stuurslot in de stuurkolom, vaak geïntegreerd in het contactslot of – bij moderne auto’s – als elektronisch onderdeel van het start-stopsysteem.

Voordelen en nadelen van het stuurslot

De grootste voordelen van een stuurslot zijn duidelijk: het is een eenvoudige manier om diefstal tegen te gaan en het werkt automatisch: je hoeft niet méér te doen dan je sleutel uit het contactslot nemen. Een nadeel is dat het stuurslot – net als alles – ook defect kan raken. Dan kun je het stuur niet meer bewegen en de auto niet starten. Elektronische stuursloten kunnen bovendien storing geven bij een lege accu of softwareproblemen.

Hoe vergrendel en ontgrendel je een stuurslot?

In oudere auto’s werkt het stuurslot mechanisch. Zodra je de sleutel uit het contactslot haalt en het stuur licht draait, klikt het slot in positie. Wil je het stuurslot weer ontgrendelen, dan steek je de sleutel terug in het contact en draai je het stuur iets in de juiste richting. Dan kun je de contactsleutel draaien, ontgrendelt het slot en kun je de motor starten. Bij moderne auto's met een startknop werkt het stuurslot elektronisch: zodra je de auto uitschakelt, activeert het slot automatisch. Ontgrendelen gebeurt wanneer je met de sleutel in de buurt bent of op de startknop drukt met de rem ingetrapt.

Zijn er auto’s zonder stuurslot?

In principe zijn alle auto’s voorzien van een stuurslot, al wordt dat tegenwoordig soms elektronisch opgelost en minder zichtbaar voor de bestuurder. Auto’s zonder stuurslot zijn zeldzaam en komen vooral voor in niches, zoals bij sommige oldtimers, raceauto’s of volledig geautomatiseerde voertuigen. Ook bij bepaalde Amerikaanse klassiekers ontbreekt het stuurslot. Maar in de EU is het stuurslot al decennia verplicht, waardoor nagenoeg elke Europese auto ermee is uitgerust.

Kun je een stuurslot kapotmaken en zelf repareren?

Een stuurslot kan mechanisch defect raken door slijtage, vuil of een geforceerde poging tot diefstal. In sommige gevallen kun je het slot tijdelijk ontgrendelen door met beleid aan het stuur te draaien, maar structurele problemen vereisen vaak vervanging. Het zelf repareren is af te raden, zeker bij moderne auto’s met elektronisch stuurslot. Daarvoor heb je diagnoseapparatuur, kennis van de elektronica en soms herprogrammering nodig. Voor mechanische sloten geldt: ben je technisch handig en beschik je over het juiste gereedschap, dan is vervanging mogelijk. Maar laat het maar liever over aan een specialist.

Wat kost een stuurslot vervangen?

Een stuurslot is in principe te vervangen, zowel mechanisch als elektronisch. De kosten hangen sterk af van het merk en model van de auto. Een eenvoudig mechanisch stuurslot vervangen kan tussen de 150 en 400 euro kosten. Voor moderne elektronische systemen ligt dit vaak hoger, mede door het programmeren van het systeem. Werkplaatstarieven, benodigde onderdelen en het type sleutelbeveiliging (zoals startonderbrekers of smart keys) spelen allemaal mee in de totaalprijs.

Rijden zonder of met kapot stuurslot?

Rijden met een kapot stuurslot is in de meeste gevallen niet mogelijk, omdat je het stuur niet kunt draaien of de auto niet kunt starten. Als het stuurslot blokkeert terwijl je rijdt – een zeer zeldzaam en gevaarlijk scenario – dan is directe stilstand het gevolg. Zonder stuurslot rijden kan alleen als het systeem volledig is verwijderd of uitgeschakeld, iets wat wettelijk niet is toegestaan op de openbare weg in landen waar het stuurslot verplicht is.

Is het stuurslot verplicht?

In Nederland is een stuurslot verplicht bij personenauto’s die zijn goedgekeurd na 1998. Dat geldt ook in vrijwel alle EU-landen. In sommige landen buiten Europa, zoals de VS of bepaalde delen van Azië, zijn andere vormen van beveiliging gangbaarder, maar het stuurslot wordt daar vaak alsnog toegepast vanwege de effectiviteit. Ook fabrikanten kiezen vaak voor een stuurslot omdat het een goedkope en betrouwbare beveiligingsoptie is die aan wettelijke eisen voldoet.

Zijn er alternatieven voor een stuurslot?

Ja, alternatieven zijn er zeker. Denk aan versnellingsbaksloten, pedaalsloten of wielklemmen. Deze worden vooral ingezet als aanvullende beveiliging. Daarnaast zijn er elektronische alternatieven zoals de startonderbreker, keyless systemen met bewegingssensor of gps-tracker. Toch blijft het stuurslot in combinatie met een andere beveiliging de standaard. Vooral omdat het zo onzichtbaar, effectief en moeilijk te omzeilen is. Een auto-alarm is geen alternatief, maar een aanvulling om je auto te beveiligen.

Is het stuurslot een APK-punt?

Ja, bij de APK wordt gecontroleerd of het stuurslot goed werkt. Kan het stuur vergrendeld worden? En is het slot niet defect of verwijderd? Als dit niet in orde is, leidt dat tot afkeuring. Een kapot stuurslot is dus niet alleen onveilig, maar kan ook betekenen dat je auto de APK niet doorkomt. Ook bij import van voertuigen wordt gecontroleerd of het stuurslot aanwezig is.

Als het stuurslot kapot is?

Stuursloten zijn verkrijgbaar bij autodealers, garages, automaterialenzaken en online webshops. Je kunt losse mechanische stuursloten kopen, zoals een stuurklem, of vervangingsonderdelen voor het ingebouwde slot. Let goed op of het slot past bij het merk en model van je auto. Bij moderne systemen is het meestal nodig om de montage en programmering door een specialist te laten uitvoeren.

Zijn er meerdere modellen stuursloten?

Zeker. Er zijn grofweg twee types: mechanische stuursloten en elektronische stuursloten. Mechanische stuursloten werken met een fysieke pen of haak die in de stuurkolom klikt. Elektronische varianten zijn vaak onderdeel van het start-/stopsysteem en communiceren met de boordcomputer. Die laatste zijn vaak stiller en efficiënter, maar moeilijker te repareren of vervangen. Ook zijn er externe stuursloten verkrijgbaar die je handmatig op het stuur aanbrengt, bedoeld als extra beveiliging.

Wie vond het stuurslot uit?

Het stuurslot werd in de jaren zestig op grote schaal ingevoerd door autofabrikanten. Een van de eersten die het systeem integreerde was Mercedes-Benz, met patenten die dateren uit 1965. In die tijd werden auto’s steeds populairder, maar ook diefstal nam toe. Een fysieke barrière zoals het stuurslot bleek een effectieve oplossing. Sindsdien is het stuurslot gemeengoed in vrijwel alle personenauto’s.

Andere weetjes over het stuurslot

Autodieven hebben natuurlijk voorkeur voor modellen zonder stuurslot of met een eenvoudig te kraken elektronisch systeem. Maar wie weet wat er in zijn auto zit? Daarom kiezen veel eigenaren ervoor om een extra mechanisch slot te plaatsen, ook al zit er al een stuurslot op de auto. Ook interessant: in landen met extreem lage criminaliteit, zoals IJsland, worden stuursloten soms weggelaten in bepaalde voertuigsegmenten. Verder geldt: hoe complexer het stuurslot, hoe lastiger de vervanging. Bij sommige modellen moet zelfs het complete stuur worden verwijderd of de software van het voertuig worden aangepast.

Veelgestelde vragen

Deel artikel

Alle artikelen

Hoeveel pk heeft een auto? Alles over paardenkracht en motorvermogen

Advies · Autotechnologie

Alles over autopedalen: soorten, geschiedenis en techniek uitgelegd

Advies · Autotechnologie

Alles over de xenon-lamp auto

Advies · Autotechnologie
Ontdek meer