Elektrische auto verzekeren: waar moet je op letten?

Een elektrische auto verzekeren vraagt net wat meer aandacht dan een benzineauto. Hoe zit het met accudekking, laadgedrag en binnen opladen? En is een verzekering elektrische auto duurder dan normaal? In dit artikel leggen we alles helder voor je uit.

Verzekering elektrische auto: waarom het anders is dan bij een benzineauto

De overstap van een brandstofauto naar een EV is vaak weloverwogen. Je kijkt naar zaken zoals de actieradius, de laadinfrastructuur op de plekken waar je vaak komt en natuurlijk let je ook op de (lease)prijs. Maar het is minstens zo belangrijk om stil te staan bij hoe je een elektrische auto verzekeren moet. Het lijkt op een reguliere autoverzekering, maar er zijn belangrijke verschillen voor het verzekeren van elektrische auto’s, die direct invloed hebben op de dekking én de premie.

Het begint al bij de techniek. Een elektrische auto heeft een accupakket dat soms wel een derde van de autowaarde vertegenwoordigt. Die accu is dus kostbaar, maar ook relatief kwetsbaar, waardoor verzekeraars daar scherp op letten. Daarnaast zijn reparaties complexer. Zelfs kleine schades kunnen leiden tot hogere kosten vanwege hoogvoltcomponenten en de daarbij horende veiligheidseisen.

Je eigen rijgedrag en vooral laadgedrag speelt ook mee. Als je vaak thuis laadt, bijvoorbeeld in een schuur of garage, kunnen verzekeraars daar aanvullende voorwaarden aan stellen. Elektrische auto binnen opladen is inmiddels voor de verzekering zelfs een apart aandachtspunt geworden in polisvoorwaarden. Sommige maatschappijen eisen specifieke rookmelders of brandwerende maatregelen als je binnen laadt.

Is de verzekering elektrische auto duurder?

Een veel gestelde vraag: is een verzekering elektrische auto duurder dan eentje voor een vergelijkbare benzineauto? In veel gevallen: ja. Maar het volledige antwoord is wel wat genuanceerder. De premies voor EV’s zijn gemiddeld genomen hoger omdat:

  • De aanschafprijs en nieuwwaarde van de auto hoger liggen
  • De accu veel waard is en duur om te vervangen
  • (overige) reparaties vaak ook complexer zijn
  • Er nog relatief weinig schadehistorie is voor EV’s, wat risico-inschatting moeilijk maakt

Toch kun je gelukkig wel wat besparen op je verzekering voor elektrische auto’s. Sommige verzekeraars geven bijvoorbeeld korting als je een EV rijdt. Bijvoorbeeld omdat EV-rijders gemiddeld minder kilometers maken, of gewoon omdat ze elektrisch rijden willen promoten. Ook het type auto maakt veel uit: een kleine elektrische hatchback zoals een Fiat 500e is goedkoper te verzekeren dan een Tesla Model S. Dat is niet anders dan bij het verzekeren van een brandstofauto.

Belangrijk om te weten: niet alle schade aan je accu valt automatisch onder de dekking. Sommige verzekeraars bieden accudekking alleen bij allrisk-polissen, of vragen een hogere eigen bijdrage bij schade aan het accupakket. Ook kan het meespelen hoe de schade ontstond: heb je wellicht op de verkeerde manier opgeladen?

Vergelijk je verzekering: elektrische auto versus benzine

Wie een verzekering elektrische auto vs benzine wil vergelijken, ziet al snel verschillen in premie en voorwaarden. De premie voor een elektrische auto ligt vaak hoger. Dat komt door de hogere aanschafwaarde, maar ook doordat herstelkosten bij schade — bijvoorbeeld aan de accu — snel oplopen. Ook de dagwaarde is belangrijk. Waar je misschien verwacht dat een EV zijn waarde beter vasthoudt, blijkt uit praktijkcijfers juist het tegenovergestelde: elektrische auto’s schrijven gemiddeld sneller af dan benzineauto’s. Dat maakt een goede total-loss-dekking extra belangrijk.

Daarnaast zijn er meer specifieke risico’s, zoals laadkabeldiefstal of schade aan een laadpaal. Niet elke polis dekt dat standaard. Sommige verzekeraars hanteren bovendien een hoger eigen risico voor EV’s. Tot slot is er de milieudekking: schade aan je eigen laadpaal bij het parkeren, of problemen met laden, vallen lang niet altijd onder een WA+ dekking.

Kortom: verzekering elektrische auto vergelijken is essentieel. Gebruik een vergelijkingssite, maar lees vooral ook de voorwaarden goed door. Zo weet je zeker dat je dekking aansluit bij de specifieke risico’s van elektrisch rijden.

Laden in huis? Let op de kleine lettertjes

Je hebt vast wel eens gelezen dat een accubrand in een EV heftig kan zijn. De kans is klein, maar het risico bestaat — vooral bij verkeerd laden. Daarom kijken verzekeraars steeds kritischer naar je laadgedrag. Elektrische auto binnen opladen verzekering is dus iets om serieus te nemen wanneer je de auto in je eigen garage wilt opladen. Als je binnen laadt (bijvoorbeeld in een garagebox), kan je verzekeraar eisen dat:

  • Je lader een CE-keurmerk heeft
  • De installatie is uitgevoerd door een erkend installateur
  • Er rookmelders en blusmiddelen aanwezig zijn

Sommige verzekeraars sluiten schade uit als je niet aan deze voorwaarden voldoet. Controleer daarom of je woningverzekering en je autoverzekering goed op elkaar afgestemd zijn. Bij een accubrand in de garage kunnen beide verzekeraars naar elkaar wijzen. Tegelijkertijd is het ook zonde als je bij beide verzekeringen voor dezelfde dekking betaalt. Tip: laad bij voorkeur buiten of gebruik een officiële wallbox met laadbeveiliging. Dat geeft je én extra veiligheid én minder discussie bij schade.

Hoeveel kost verzekering elektrische auto?

De kosten voor een verzekering voor elektrische auto’s hangen af van veel factoren: het type auto, de dekking, het aantal schadevrije jaren, je woonplaats, etc. Maar gemiddeld liggen de premies van een allriskverzekering voor een EV tussen de 50 en 100 euro per maand. Dat is in veel gevallen iets duurder dan bij een benzineauto. Wil je weten hoeveel de verzekering kost van een elektrische auto in jouw geval? Vraag dan altijd meerdere offertes aan.

Let bij het uitzoeken van een verzekering voor je EV niet alleen op de premie, maar ook op:

  • Dekkingsgebied
  • Maximale vergoedingen bij total loss
  • Afschrijvingstermijn
  • Accudekking (voor huuraccu’s of eigendom)

Rijd je weinig kilometers per jaar? Kijk dan naar kilometerverzekeringen. Sommige EV-rijders komen onder de 5.000 km per jaar uit en profiteren van zeer lage tarieven bij specifieke aanbieders.

Ook van belang: sommige EV’s hebben geavanceerde rijhulpsystemen die de schadefrequentie verlagen. Denk aan automatische noodrem, adaptieve cruise control en rijstrookhulp. Vermeld dit bij je aanvraag — het kan de premie drukken.

Zijn er verzekeringen speciaal voor EV's?

Jazeker. In Nederland bieden steeds meer verzekeraars een specifieke verzekering elektrische auto aan. Zo’n polis is afgestemd op de risico’s van elektrisch rijden en dekt standaard zaken als schade aan het accupakket, elektronische componenten en laadvoorzieningen. Denk aan een vergoeding bij schade aan je laadpaal of laadkabel, maar ook aan pechhulp bij een lege accu. Sommige aanbieders gaan nog verder, met dekking voor diefstal van laadaccessoires of zelfs cyberaanvallen op je voertuigsoftware. Niet elke verzekeraar biedt dezelfde dekking, dus ook hier geldt: verzekering elektrische auto vergelijken blijft belangrijk. Zo voorkom je dat je onverwacht voor hoge kosten komt te staan.

Veelgestelde vragen

Deel artikel

Alle artikelen

Allrisk verzekering voor je auto

Advies · Autoverzekering

Wat te doen bij een auto-ongeluk en hoe verloopt de afwikkeling?

Advies · Autoverzekering

Auto total loss, wat te doen?

Advies · Autoverzekering
Ontdek meer