Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Elektrisch
Elektrisch

Accu van de elektrische auto - dit moet je weten

Met de opkomst van elektrische auto's is er veel aandacht voor accutechnologie. De accu is het hart van een elektrische auto en speelt een cruciale rol in de prestaties en het rijbereik. We gaan dieper in op de accu van de elektrische auto en enkele belangrijke aspecten die je moet weten.

Accu van de elektrische auto - dit moet je weten

Met de opkomst van elektrische auto's is er veel aandacht voor accutechnologie. De accu is het hart van een elektrische auto en speelt een cruciale rol in de prestaties en het rijbereik. In dit artikel zullen we dieper ingaan op de accu van de elektrische auto en enkele belangrijke aspecten bespreken die je moet weten.

Soorten accutechnologieën

Elektrische auto's maken gebruik van verschillende soorten accutechnologieën, waarvan de meest voorkomende lithium-ion batterijen zijn. Deze batterijen bieden een goede combinatie van energiedichtheid, vermogen en levensduur. LFP(lithium, ijzer, fosfaat)-batterijen kom je ook steeds vaker tegen in EV’s. Deze zijn goedkoper om te produceren en maken gebruik van minder controversiële grondstoffen. Ze hebben echter een lagere energiedichtheid dan lithium-ion batterijen. Andere opkomende accutechnologieën zijn onder meer solid state-batterijen, die een hogere energiedichtheid en veiligheid kunnen bieden, en grafiet-anodebatterijen, die een snellere oplaadtijd mogelijk maken.

vw-vooroordeel-ev-accu-2024-2

Capaciteit en rijbereik

De capaciteit van een accu, uitgedrukt in kilowattuur (kWh), bepaalt in grote mate het rijbereik van een elektrische auto. Hoe hoger de capaciteit, hoe verder je kunt rijden op een volle acculading. Het werkelijke rijbereik is echter afhankelijk van factoren zoals rijstijl, wegomstandigheden, buitentemperatuur en het gebruik van comfortfuncties die veel elektriciteit vragen, zoals airconditioning. Fabrikanten geven in Europa een geschat rijbereik op basis van de gestandaardiseerde WLTP-meettest.

Laadsnelheid en infrastructuur

De laadsnelheid van een elektrische auto is een belangrijk aspect dat de bruikbaarheid en het gemak van het opladen bepaalt. Snelladers kunnen de accu van een elektrische auto in korte tijd opladen, waardoor langeafstandsreizen praktischer worden. De laadsnelheid drukken we uit in kilowatt (kW). Er zijn tegenwoordig al elektrische auto’s die tot 300 kW kunnen laden. De meeste elektrische auto’s kunnen zo’n 100 tot 200 kW aan laadkracht aan bij een snellader. Thuis of bij een openbare laadpaal laden gaat stukken langzamer: vaak tot 11 kW. Dat is echter snel genoeg om de meeste elektrische auto’s in een volle nacht volledig op te laden.

Levensduur en degradatie van de accu

Vraag jij je ook wel eens af wat de levensduur van de accu van een elektrische auto is? Bij het kopen van een elektrische auto kan dit heel belangrijk zijn, zeker als je overweegt om een tweedehands elektrische auto te kopen. Een accu is namelijk een van de duurste onderdelen van een elektrische auto. Het vervangen van zo’n accu kan dan ook behoorlijk wat kosten met zich meebrengen. Kosten waar je niet op zit te wachten.

De levensduur van een accu is met name belangrijk als je een gebruikte EV wilt gaan kopen, Je wilt dan immers weten hoelang de accu nog goed blijft werken. Dus hoe lang gaat zo’n accu eigenlijk mee? Veel autofabrikanten geven een garantie van 8 jaar tot een bepaald percentage (tussen de 70 en 80 %) van de capaciteit van de batterij of tot een bepaalde kilometerstand.

Inmiddels zijn er wereldwijd duizenden elektrische auto’s die soms al 10 jaar of ouder zijn. Bij bijna alle modellen blijkt dat de accucapaciteit nog tussen de 80 en 90 procent van de originele accucapaciteit is. Bij de meeste modellen heeft de accu na 5 jaar zelfs nog 90 procent van zijn oorspronkelijke capaciteit. Je kunt er dus wel vanuit gaan dat de accu een levensduur heeft die boven de eerdergenoemde 8 jaar ligt.

Vooral oudere elektrische modellen – zoals de eerste generaties Nissan Leaf en Renault Zoe – hebben soms last van accudegradatie. Deze modellen maken gebruik van oudere accu-technologie en beschikken niet over vloeistofgekoelde accu’s. Door het ontbreken van goede koeling, worden deze accu’s soms erg warm, waardoor ze minder lang meegaan. Vrijwel alle moderne elektrische auto’s – zeker na 2020 – beschikken wel over vloeistofgekoelde accupakketten.

audi invierno electrico carga

Zo weet je hoeveel capaciteit de accu van een elektrische auto nog heeft

Wil je graag een tweedehands elektrische auto kopen, dan kun je inmiddels via onafhankelijke partijen de accu van een elektrische auto laten keuren. Voor zo’n test moet je wel een paar uur over de auto kunnen beschikken. Niet elke verkoper zit daarop te wachten. Je kunt gelukkig ook zelf een paar dingen doen om de staat van een accu in te kunnen schatten, zoals:

  • Vraag aan de verkoper of de auto vaak aan de snellader heeft gestaan: als een elektrische auto vaak aan de snellader wordt opgeladen, dan krijgt de accu het zwaar te verduren. Daardoor kan de accu snel aan capaciteit verliezen. Regelmatig snelladen is geen ramp, maar als een auto jarenlang dagelijks een snellader heeft bezocht – zoals bij elektrische taxi’s vaak het geval is – dan heeft dit gevolgen voor de accucapaciteit.
  • Maak een proefrit en kijk hoe snel de accu leeg raakt. Het is gebruikelijk om een proefrit te maken in een tweedehandsauto. Zorg dat de accu helemaal volgeladen is als je aan de proefrit begint. Laad de accu desnoods zelf op, dan kun je ook meteen zien hoe snel dat gaat, Maak een lange proefrit en controleer onderweg hoeveel kilometer je rijdt. Je ziet op het display op het dashboard hoe snel de accu leeg raakt. Gaat het bijvoorbeeld om een auto met een actieradius van 400 km, maar is na 100 km de accu al voor meer dan de helft leeg? Dan weet je dat de batterij niet meer de maximale opslagcapaciteit heeft.

Onderhoud en veiligheid

Elektrische auto's hebben over het algemeen minder onderhoud nodig dan conventionele voertuigen, omdat ze geen motorolie, uitlaatsystemen of complexe transmissies hebben. Het is echter belangrijk om regelmatig onderhoud uit te voeren, zoals het controleren van de remmen, banden en het koelsysteem van de accu. Wat betreft veiligheid zijn elektrische auto's ontworpen met specifieke systemen om de accu te beschermen tegen oververhitting, kortsluiting en andere potentiële risico's.

Onder deze omstandigheden presteert een accu slechter

Accu’s van elektrische auto’s hebben een hekel aan kou. Vooral Lithium-ion batterijen kunnen slecht tegen lage temperaturen. Door de kou kan de accucapaciteit wel met 30 procent afnemen. De afname van de actieradius verschilt per merk en model. Sommige elektrische auto’s kunnen hun accupakket opwarmen.

Toekomstige ontwikkelingen

De accutechnologie voor elektrische auto's evolueert voortdurend en er zijn veelbelovende ontwikkelingen in onderzoek en ontwikkeling. Dit omvat verbeteringen in energiedichtheid, laadsnelheid, levensduur en kostenefficiëntie. De ontwikkeling van de eerdergenoemde solid state-batterijen en nieuwe materialen zoals grafeen kunnen de prestaties van de accu verder verbeteren. Het is spannend om te zien hoe de accutechnologie zich zal ontwikkelen en de elektrische auto's van de toekomst zal beïnvloeden.

FAQ

Nee. In tegenstelling tot brandstofmotoren maakt het voor een elektromotor niet uit hoeveel kilometer er met de auto is gereden. Uit onderzoek blijkt dat het batterijpakket van een elektrische auto gemiddeld pas na 450.000 kilometer slechter begint te worden. Maar ook dan praten we maar over een afname van de capaciteit van 20%. Dat valt dus reuze mee. De kwaliteit van de accu kan wel verschillen per fabrikant. Zo zijn de accu’s van Tesla over het algemeen zeer goed van kwaliteit. Verdiep je daar dus even in voordat je voor een tweedehands auto gaat kijken.

Als de lithium-ion accu’s uit elektrische auto’s te weinig capaciteit over hebben om nog goed te kunnen presteren, dan worden ze uit de auto’s gehaald. Ze belanden dan gelukkig nog niet meteen op de afvalberg, maar kunnen nog een ronde mee. Deze accu’s worden namelijk steeds vaker gebruikt om stroompieken op te vangen en als energie-opslag. Een mooi voorbeeld is het gebruik van accu’s voor de opslag van het overschot aan zonne-energie die via de zonnepanelen in woonwijken wordt opgewekt.