Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Elektrisch
Elektrisch

Hoe laad je een elektrische auto op?

Niet alleen een elektrische auto moet je regelmatig opladen, ook een plug-in hybride auto moet je soms opladen. Hoe werkt dat en wat heb je ervoor nodig? Kun je ook thuis opladen of alleen bij openbare laadstations? En welke kosten zijn verbonden aan het opladen van de accu van een elektrische auto?

Steeds meer mogelijkheden, steeds minder laadstress

Anders dan met een auto met verbrandingsmotor – waarvan je de brandstoftank vrijwel overal langs de weg snel kunt voltanken – moet je het opladen van de accu van een (plug-in) elektrische auto wel een beetje plannen. Want ten eerste is de accu niet zomaar even opgeladen (dat duurt langer dan brandstof tanken), maar je moet ook een laadpunt vinden en/of vooraf al je route daarop afstemmen. Én je moet over het juiste pasje beschikken. Maar aanleiding voor laadstress is er steeds minder, doordat er steeds meer mogelijkheden zijn om onderweg op te laden.

Thuis je elektrische auto opladen

Bij aflevering van een nieuwe elektrische auto krijg je natuurlijk instructies over het opladen, maar wat als je alleen nog maar overweegt om voor zo’n auto te kiezen? Wat staat je te wachten? Niet veel. Je kunt de auto gewoon thuis opladen aan een geschikt huishoudelijk stopcontact. Je moet dan wél een stopcontact op een handige plaats hebben én kunnen rekenen op een parkeerplaats die dichtbij genoeg is voor de lengte van je laadkabel. Liefst op eigen terrein, want anders ligt die kabel over de stoep, met alle risico’s van dien.

Opladen elektrische auto

Opladen aan een gewoon stopcontact

Steek de kabel in je auto en in het stopcontact en laden maar! Maar als je aan een gewoon 220 volt stopcontact oplaadt, dan duurt het wel even voordat je accu vol is. Denk al gauw aan een hele nacht ladenen met een laadvermogen van 2,3 kW heb je al gauw twintig uur nodig. Maar dat hangt af van hoe leeg je accu is en hoever je hem wilt opladen en het aantal ampères – een volledig gevulde accu is heus niet altijd nodig. Gewoonlijk wordt geadviseerd om je accu voor niet meer dan 80 procent op te laden – vooral om de levensduur van de accu.

Als je thuis oplaadt, betaal je het gewone stroomtarief – ’s nachts waarschijnlijk minder dan overdag. Als je zonnepanelen hebt, dan zijn de kosten voor de stroom natuurlijk nog lager want overdag verbruik je dan de stroom die je zelf opwekt.

Als je aan een gewoon stopcontact wil opladen, laat een erkende elektricien dan een aparte en gezekerde groep in de meterkast aanleggen, waarop geen andere stroomverbruikers worden aangesloten.

Opladen aan een wallbox

Je kunt al bij aankoop van je elektrische of plug-in hybride auto – maar ook later – een zogenoemde wallbox aanschaffen en laten installeren waar je hem hebben wilt – naast de voordeur, in je garage of onder je carport. Dat vergt wel een extra investering, maar dan ben je verzekerd van je eigen laadpunt. Je laadt aan een wallbox ook efficiënter dan aan een gewoon stopcontact. Bovendien heb je ook geen abonnement nodig, want het is je eigen laadpunt en je betaalt je stroom rechtstreeks aan de stroomleverancier.

Leuk weetje: inmiddels zijn er bijna 385.000 particuliere laadpunten – althans laadpunten die niet bedoeld zijn voor gebruik door anderen.

Openbaar je elektrische auto opladen

Er komen ook steeds meer openbare laadpunten in Nederland en Europa. Inmiddels zijn er al ruim 135.000 openbare laadpalen en zo’n 4.500 openbare snelladers in Nederland. In geheel Europa zijn de aantallen 280.000 openbare laadpalen en ongeveer 12.000 snelladers. Dat maakt het onderweg opladen eenvoudiger en lange afstanden afleggen met een elektrische auto minder spannend. De kans dat je zonder stroom komt te staan voordat je een laadpunt hebt gevonden, wordt steeds kleiner. Je hoeft dus geen last meer te hebben van laadstress

Openbaar laden aan gewoon laadpunt

Een openbaar laadpunt is eigenlijk hetzelfde als een tankstation voor autobrandstof: in principe kan iedereen er terecht met zijn elektrische of plug-in hybride auto. Je vindt laadpunten bij bedrijven en instellingen, op parkeerplaatsen bij winkelcentra en steeds meer ook in woonwijken. De laadpalen worden beheerd door providers en die doen dat natuurlijk niet voor niets. Als je aan een openbaar laadpunt wilt laden, dan moet je een abonnement hebben met een laadpas waarmee je toegang krijgt tot een netwerk van laadpalen. Met dat pasje reken je ook de afgenomen elektriciteit netjes af.

Elektrische auto opladen

Snelladen

Maar mensen zijn ongeduldig, zeker als ze met de auto onderweg zijn. Mede daarom worden steeds meer snellaadstations geopend langs vooral snelwegen. Het is natuurlijk ook een verdienmodel voor exploitanten, want de stroom die je bij een snellaadstation haalt, is beduidend duurder dan die van een gewoon laadpunt en zeker veel duurder dan de stroom die je thuis ‘tankt’. Maar het is voor veel mensen belangrijk dat ze in de tijd dat ze een kopje koffie drinken hun accu zo snel volladen dat ze snel weer verder kunnen. Betalen kan overigens vaak ook met andere passen dan een laadpas, bijvoorbeelde via PayPal, creditcard, je gewone pinpas of app.

Een laadpunt is overigens géén parkeerplaats, dus als je accu voldoende is opgeladen, word je als gebruiker geacht je (plug-in) elektrische auto bij het laadpunt weg te halen, zodat anderen weer van het laadpunt kunnen gebruikmaken.

Hoe lang duurt opladen?

Hoe lang het duurt om je accu op te laden is zeer afhankelijk van onder meer hoe leeg je accu is en hoeveel capaciteit die heeft, het laadvermogen van je auto en dat van het laadpunt. Aan aan een snellader kun je, afhankelijk van de auto, na twintig tot veertig minuten weer verder. – dan is je accu tot 80 procent van de capaciteit opgeladen.

Reken aan een gewoon laadpunt op zo’n vijf tot tien uur. Bijvoorbeeld: als je een batterij van 50 kW in je auto hebt, kost opladen met 11 kW ongeveer 4,5 uur en voor een batterij van 90 kW heb je met 11 kW 8 uur nodig.

Kun je overal je laadkabel aansluiten?

In Europa zijn de aansluitingen gestandaardiseerd en is type 2 de norm voor nieuwe auto’s. Dat betekent dus dat je een recente elektrische auto zonder problemen op een lader kunt aansluiten. Bovendien zijn er voor oudere modellen verloopkabels en -stekkers leverbaar, zodat geen enkele berijder zich buitengesloten hoeft te voelen.

Tijdens het laden zit de laadkabel overigens vast in de laadaansluiting van het laadpunt en de aansluiting op de auto. Daarmee wordt voorkomen dat iemand de kabel – al dan niet per ongeluk – lostrekt. De gebruiker heeft zich bij een openbare laadpaal geïdentificeerd met zijn laadpas en rekent daarmee ook af. Als hij zich opnieuw identificeert als het laden klaar is, ontgrendelt ook de aansluiting van de kabel. Sjoemelen is dus niet mogelijk.

Kosten en abonnementen

Om je accu op te laden heb je elektriciteit nodig. De stroomtarieven zijn de afgelopen tijd sterk gestegen en zijn inmiddels weer aan het zakken. Maar dat kan zomaar weer veranderen. Net als de brandstofprijzen kunnen de stroomprijzen zakken en (vooral, lijkt het wel) stijgen. Maar elektriciteit is beslist voordeliger dan brandstof – je kunt grofweg met een factor 20 per kilometer rekenen! Dat geldt overigens vaak niet voor de tarieven bij snellaadstations.

Reguliere stroomtarief thuis

Als je de accu thuis oplaadt, betaal je het stroomtarief dat staat vermeld in het leveringscontract dat je met je stroomleverancier hebt gesloten – ’s nachts en in het weekend wat minder dan overdag als je van dubbeltarief kunt gebruikmaken. Als je zonnepanelen op je huis hebt, of een windmolen in je tuin, dan laad je je (plug-in hybride) elektrische auto overdag vaak zelfs gratis op. Maar vergeet niet dat als je thuis een laadpaal of wallbox laat installeren, je al gauw 1.500 euro kwijt bent.

Hogere tarieven voor openbaar laden en snelladen

In feite kun je openbare laadpalen en laadstations zien als tankstations: ze leveren je stroom en behalve voor de stroom moet je ook voor de dienstverlening en de infrastructuur betalen. Die betaling gaat via een abonnement en een laadpas, waarmee je niet alleen de stroom afrekent, maar die je ook toegang biedt tot een heel netwerk van laadpalen. Diverse aanbieders bieden diverse abonnementsvormen en betaalmogelijkheden aan, dus het loont om te kijken welke aanbieder met zijn netwerk voor jou het beste aanbod heeft.

Navigeer langs openbare laadpunten

Bijna alle auto’s zijn tegenwoordig voorzien van navigatie en elektrische auto’s zijn daarbij vaak voorzien van een navigatiefunctie waarmee ook de laadpunten langs de route zichtbaar zijn en die zelfs lange routes aanpast op beschikbare laadpunten en het stroomverbruik van de auto. Maar natuurlijk kun je ook Google Maps op je telefooin gebruiken. Nog minder laadstress!

FAQ

Accu’s die geschikt zijn voor snelladen, hebben een ingebouwde beveiliging tegen oververhitting en overladen. Snelladers worden In Nederland altijd uitgebreid getest en gekeurd voordat ze ergens neer worden gezet. Snelladen is dus niet schadelijk voor de accu van je auto.

Dat ligt eraan. Soms moet dat wel, soms hoeft dat niet. Soms zit bij een parkeergarage het laden inbegrepen in het parkeertarief. Maar dat is niet overal zo. Elke parkeerplaats kan weer andere voorwaarden of andere tarieven hebben. Controleer dus altijd of je op de plaats waar de lader staat, ook nog parkeergeld moet betalen.

Dat is afhankelijk van de manier van opladen. Een elektrische auto opladen via een gewoon stopcontact is de meest voorkomende manier van het opladen van een elektrische auto. Dit duurt gemiddeld 6-12 uur. Bij een laadpaal is de laadtijd afhankelijk van het type en het model van de auto. Gebruik je een snellader, dan kan de accu van je auto binnen 30 minuten voor 80% zijn opgeladen.

Alle artikelen

Sony verrast op CES met eigen elektrische auto: de Vision-S

De actieradius van de elektrische auto

Advies · Opladen en verbruik
Ontdek meer