Bijtelling - wat is het?
Bijtelling voor een auto is het extra geldbedrag dat je moet betalen wanneer je een auto van je werkgever of een leaseauto ook voor persoonlijke doeleinden gebruikt. Dit extra bedrag wordt opgeteld bij je inkomen en vervolgens belast. De Belastingdienst ziet namelijk een auto van de zaak als inkomen. En over inkomen moet je inkomstenbelasting betalen. Particulieren met een privéauto betalen dus geen bijtelling.
De bijtelling is van toepassing als je in een jaar meer dan 500 kilometer privé met een auto rijdt. De hoogte van de bijtelling wordt bepaald door een percentage van de cataloguswaarde van de auto en is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. Dit percentage kan jaarlijks veranderen. Als je minder dan 500 kilometer per jaar rijdt met een auto van de zaak, moet je dit bij de Belastingdienst aantonen aan de hand van een nauwkeurig overzicht van al je zakelijke en persoonlijke ritten.
Bijtelling wordt vastgesteld wanneer de auto wordt geregistreerd en blijft van kracht gedurende maximaal 60 maanden. Na die periode wordt de bijtelling opnieuw berekend volgens de geldende regels op dat moment.
Elk jaar vermeld je het bijtellingsbedrag in de aangifte inkomstenbelasting, waardoor je belastbare inkomen stijgt. De Belastingdienst heft vervolgens inkomstenbelasting over je belastbare inkomen, inclusief het bijtellingsbedrag. De hoogte van het belastingbedrag is dan afhankelijk van de belastingschaal waarin je inkomen valt. Soms kun je door de bijtelling dus ook in een hogere belastingschaal terechtkomen.
Hoe wordt het bedrag van de bijtelling berekend?
Het bedrag van de bijtelling wordt in Nederland berekend op basis van een percentage van de cataloguswaarde van de auto. Dit percentage is afhankelijk van de CO2-uitstoot van de auto. Hoe hoger de CO2-uitstoot, hoe hoger het bijtellingspercentage. Het doel is om het gebruik van milieuvriendelijkere auto's te stimuleren en te belonen.
Als je in een jaar meer dan 500 kilometer privé rijdt met een auto van de zaak, dan wordt 22% van de oorspronkelijk aanschafprijs van de auto toegevoegd aan je totale jaarinkomen. Maar voor elektrische auto’s maakt de overheid een uitzondering. Voor elektrische auto’s geldt in 2023 en 2024 een percentage van 16% en alleen over een maximum van € 30.000. Mocht de auto duurder zijn dan € 30.000, dan betaal je over de rest van het bedrag 22% bijtelling.
De bijtellingkorting voor elektrische auto's wordt geleidelijk afgebouwd tot en met 2026. Vanaf dat jaar is er geen speciaal voordeel meer en geldt het standaardtarief van 22% bijtelling voor een elektrische auto, berekend over de gehele cataloguswaarde.
Voor waterstofauto’s gelden tot en met 2026 dezelfde bijtellingsregels als voor elektrische auto's. Het verminderde bijtellingspercentage wordt echter toegepast op de volledige cataloguswaarde.
Bij hybride en plug-in hybride-modellen is er geen bijtellingsvoordeel meer. Deze auto’s stoten namelijk meer dan 0 gram CO2 per kilometer uit en vallen daarom onder de 22% bijtellingsregel.
De geldigheidsduur van de bijtelling
De geldigheidsduur van de bijtelling in Nederland is 60 maanden, wat gelijk staat aan vijf jaar. Gedurende deze periode wordt het bijtellingspercentage dat bij de registratie van de auto is vastgesteld, toegepast. Na deze 60 maanden wordt de bijtelling opnieuw berekend op basis van de dan geldende bijtellingsregels.
Een lagere bijtelling door occasion lease?
Het leasen van een tweedehands auto kan in sommige gevallen leiden tot een lagere bijtelling. Zoals je hierboven hebt kunnen lezen, is de geldigheidsduur van de bijtelling in Nederland 60 maanden. Een elektrische occasion uit 2024 profiteert dus nog bijvoorbeeld tot 2029 van een verminderde bijtelling.