Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Lease of kopen van een elektrische auto

Ondanks dat elektrische auto’s een veel lagere CO2-uitstoot hebben dan benzine- of dieselauto’s, stellen veel mensen de aankoop van een elektrische auto uit. Elektrische auto’s zijn nog relatief duur en voor veel mensen is de restwaarde onzeker. Leasen lost veel van deze problemen op.

Het leasen van een elektrische auto lijkt een goed alternatief voor het kopen van een EV. Dit geldt zowel voor bedrijven, zzp’ers als particulieren, die een elektrische auto kunnen huren met private lease. Toch zijn er ook verschillen tussen koop en lease.

Je eigen elektrische auto kopen

Autofabrikanten brengen steeds meer elektrische modellen op de markt. Er komt dus langzaam maar zeker meer aanbod, en dat betekent ook dat er steeds meer gebruikte elektrische auto’s zullen komen. De grootste struikelblokken bij de aanschaf van een elektrische auto zijn:

  • de hoge aanschafprijs
  • opladen duurt langer dan tanken
  • onzekerheid over levensduur accu
  • onzekere restwaarde

Ondanks de verlaagde BPM tot 2025 blijven de hoge aanschafprijs en de onzekere restwaarde voor veel mensen toch redenen om geen nieuwe EV te kopen. Wie toch emissievrij wil rijden, heeft gelukkig nog een alternatief: het leasen van een elektrische auto.

Leasen van een elektrische auto

Elektrische auto’s kun je ook gewoon leasen. Dat kan zowel zakelijk met operational lease, als privé, met private lease. Elektrische auto’s worden aangeboden met verschillende leasevormen, hoewel het aantal modellen tot op heden nog beperkt is. Nieuwe modellen leasen gaat nog wel, maar als je op zoek bent naar een gebruikte elektrische leaseauto, dan zul je goed moeten zoeken.

Leasen lost wel 2 aankoopbezwaren op, namelijk de onzekere restwaarde en de hoge aanschafprijs van elektrische modellen. Bij lease liggen die risico’s bij de leasemaatschappij en niet bij jou. Zo wordt de drempel om elektrisch te gaan rijden toch een stukje verlaagd.

Leasen of kopen van een elektrische auto?

Er zitten wat fiscale verschillen tussen het zakelijk leasen of kopen van een elektrische auto. Allereerst kun je bij de aanschaf van een EV het aankoopbedrag op je balans zetten als een investering die uiteindelijk ook restwaarde heeft. Over het aankoopbedrag tot 40.000 euro kun je milieu-investeringsaftrek claimen. Dat betekent dat je de afschrijving en alle andere autokosten ook fiscaal kunt aftrekken.

Het grote verschil met lease is dat je een gekochte auto zelf in 1x moet financieren.Dat geld moet je dus wel even klaar hebben staan en je kunt het verder niet in je bedrijf stoppen. Bij lease betaal je een vast, maandelijks bedrag voor het gebruik van de auto en krijg je een fiscale bijtelling. Het leasebedrag valt onder de bedrijfskosten, evenals de brandstofkosten en andere autokosten die je buiten de lease om nog moet betalen. In tabel 1 hebben we e.e.a. nog even samengevat.

Tabel 1: De verschillen tussen leasen en kopen van een elektrische auto

Leasen Kopen
Je betaalt een vast maandbedrag Je betaalt het hele aankoopbedrag in 1x
Geen BPM tot 2025 Geen BPM tot 2025
Geen MRB tot 2025 Geen MRB tot 2025
Onderhoudskosten in leaseprijs Onderhoudskosten aftrekbaar
Bijtelling zakelijke auto’s van 8-22% Geen bijtelling bij minder dan 500 km privé
MIA-voordeel wordt doorberekend MIA-aftrek van max.13,5% van €40.000

FAQ

De subsidieregeling is ook van toepassing bij het afsluiten van een private lease contract voor een nieuwe elektrische auto. De hoogte van de subsidie is hetzelfde als bij aankoop van een auto, namelijk €4.000. Je krijgt de subsidie per maand uitbetaald over een periode van 48 maanden. Als je een nieuwe auto private least, dan krijg je 4000/48 = 83,33 euro per maand subsidie.

Dat antwoord is zo 1-2-3 niet te geven. Het is namelijk afhankelijk van een aantal factoren. Rij je bijvoorbeeld veel kilometers, dan wordt leasen aantrekkelijker. Moet je vaak afstanden groter dan 300 km afleggen, dan heb je al snel een auto met een groot bereik nodig. Bij de EV’s zijn dit vaak de duurste modellen, waardoor leasen gunstiger kan zijn. Het nadeel is dat bij operational lease en private lease de auto nooit jouw eigendom wordt. Als je koopt, of kiest voor financial lease, dan wordt de auto wel jouw eigendom.

Het is mogelijk om een gebruikte EV te leasen, met name als je kiest voor private lease. Het aanbod is echter nog minimaal en dat is logisch. De elektrische auto is tenslotte nog niet zo lang op de markt. De private lease occasions zijn vrijwel altijd ex-leaseauto’s. Meestal rijdt de eerste eigenaar rijdt gemiddeld zo’n 3-4 jaar in de auto voordat deze weer in het aanbod van de leasemaatschappij komt.

Leaseauto’s worden vaak gebruikt door lange afstand-rijders. De gemiddelde actieradius van een elektrische auto ligt tussen de 200 en 400 km op 1 acculading en dat is niet altijd voldoende voor de gemiddelde leaserijder.

Alle artikelen

Short lease - flexibel leasecontract vanaf 1 maand

Advies · Lease

Met de goedkoopste lease auto verlaag je de leasekosten

Advies · Lease

Private lease of kopen?

Advies · Lease
Ontdek meer