Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Graag jouw auto verlagen? Hier wat info om op te letten.

De één wil graag de wegligging verbeteren, de andere (sportievere) looks of beide: het verlagen van een auto. Voor iedereen die een beetje handig is, is het verlagen van een auto zelf uit te voeren. Wel is het verstandig een aantal zaken in acht te nemen. Wij praten je hierover graag bij.

Graag jouw auto verlagen? Hier wat info om op te letten.

De één wil het graag om de wegligging te verbeteren, de andere omwille van de (sportievere) looks of beide: het verlagen van een auto. Voor iedereen die een beetje handig is, is het verlagen van een auto zelf uit te voeren. Wel is het verstandig een aantal zaken in acht te nemen. Wij praten je hierover graag bij.

Waarom verlagen?

Het verlagen van je auto heeft als voornaamste voordeel een verbeterde wegligging. Dit komt niet zozeer omdat verlagingsveren korter zijn dan de standaard exemplaren, maar vooral stugger. Verlagingsveren bieden meer weerstand bij het inveren. Dit maakt een auto stabieler in bochten, zeker als deze op tempo worden genomen. Een verlaagde auto helt (veel) minder over en duikt ook minder bij (stevig) remmen. Het gevolg: de wegligging komt op een hoger niveau te liggen en het stuurgedrag voelt sportiever.

Een veelgehoord tweede argument om een auto te verlagen, heeft te maken met sportievere looks. Een kwartet mooi opgevulde wielkasten (door de wielen, het liefst van een grootte en brede wielmaat voorzien van plat rubber) doet de rest. Het oog wil immers ook wat.

Nadelen van verlagen

Nadelen van je auto verlagen zijn er ook. Monteren van stugge veren resulteert doorgaans in het inleveren van rijcomfort. Niet alleen bij het rijden over slechtere wegen en veelvoorkomende obstakels onderweg, zoals putdeksels en drempels, maar ook op het relatief strakke asfalt van een snelweg. Verlagingsveren reageren van nature nu eenmaal gevoeliger op de natuurlijke oneffenheden in elke weg. Zeker wanneer deze elkaar snel opvolgen, kan een verlaagde auto behoorlijk gaan ‘stuiteren’.

Een ander potentieel nadeel is een versnelde slijtage van bepaalde onderdelen van de wielophanging en carrosserie (lees: de binnenzijde van de wielkasten). Verlagen tot maximaal 3 centimeter verloopt vaak zonder problemen. Wil je lager, dan bestaat de reële kans dat de banden zullen aanlopen in de wielkasten, met alle denkbare gevolgen van dien.

Welke opties zijn er om te verlagen?

In principe zijn er twee opties: verlagen met verlagingsveren met behoud van de standaard schokbrekers of een complete set, bestaande uit op elkaar afgestemde schokdempers en verlagingsveren. Optie 1 is de voordeligste keuze en geeft meestal al het gewenste resultaat. Wel is het mogelijk dat de schokbrekers sneller slijten, vooral bij zwaardere auto’s. Optie 2 vergt vaak een hogere investering, maar heeft als pre dat je amper tot niet hoeft in te leveren op rijcomfort.

Audi Q3 Sportback estáticas low 27

Monteren en controleren

Het monteren van autoveren is eigenlijk alleen mogelijk met speciaal gereedschap. De gemonteerde veer staat namelijk onder hoge spanning en kan bij demontage met foutief gereedschap gevaarlijk wegschieten. Verlaag de veren sowieso nooit door er een stuk vanaf te slijpen. Niet alleen is een foutje met ongelijkheid in lengte snel gemaakt, ook riskeer je een foutieve montage in de veerschotels. Een keurmeester let hier bovendien altijd aandachtig op tijdens de APK, waarbij afkeur op de loer ligt. Na het verlagen is het verstandig of zelfs noodzakelijk de ABS-sensoren en remdrukregelaar te controleren en de wielen opnieuw uit te lijnen.

Optionele veranderingen

Wil je er zeker van zijn dat de banden niet zullen aanlopen in de wielkasten, monteer dan zogeheten bumpstops. Is en/of oogt je auto na het verlagen nog altijd niet sportief genoeg? Een (extra) stabilisatiestang tussen de veerpootbruggen verhoogt de stijfheid en het scherpe stuurkarakter van je auto nog wat meer.

Auto verhogen kan ook

Je verwacht het misschien niet, maar een auto verhogen met andere veren is eveneens mogelijk. De voornaamste reden om een auto te verhogen is – hoe kan het anders – het vergroten van de grondspeling. Verhogen van een auto biedt uitkomst voor wie regelmatig offroad rijdt of zware belading vervoert. Daarnaast zijn drempels en andere verkeersobstakels eenvoudiger wanneer een auto hoger op zijn wielen staat. Onder meer ambulances, brandweerwagens en gemeentevoertuigen maken daarom dankbaar gebruik van deze optie.

De meest toegepaste methode is het vervangen van de standaard veren door een set verhogingsveren. De hoogtewinst ligt meestal tussen de 4 tot 6 centimeter. Een andere methode is het plaatsen van speciale blokjes tussen de standaard veren. Tip: gebruik hiervoor een verenspanner zodat vingers niet beklemd raken. Controleer na montage of de auto aan beide zijden gelijkmatig is opgehoogd. Met behulp van een schroefveerset is de hoogte eenvoudig naar wens aan te passen. De duurdere versies hiervan zijn zelfs vanachter het stuur elektrohydraulisch in te stellen.