Ga naar hoofdinhoud

Nieuw design – vertrouwde functionaliteiten

Ontdek nu ons nieuwe design, die we stap voor stap gaan implementeren.

Lees meer

Nog één ding...

Bedankt dat je deel uitmaakt van de testgroep die als eerste de sneak previews te zien krijgt. Je zult nog een paar kleuren zien, zodat we jouw feedback kunnen gebruiken voor ons definitieve ontwerp.

BMW: 'Wij hebben de Toyota Supra ontwikkeld!'

Heeft Toyota gejokt? Het merk beweert dat er al sinds 2014 geen samenwerking met BMW meer is. En dat de Supra deels een eigen ontwikkeling is. Een bron binnen BMW zegt iets anders. "Wij hebben de Toyota Supra ontwikkeld", vertelde hij.

Bij Toyota was hoofdtechnicus Masayuki Kai verantwoordelijk voor de Supra. Eind vorig jaar zei hij tegen CNET dat de samenwerking tussen zijn werkgever en BMW in 2012 begon en al twee jaar later werd beëindigd. "We hebben toen alle details met elkaar afgesproken, zoals de wielbasis, de breedte van de auto, de positie van de A-stijl, waar de benzinetank zich bevindt, etcetera. Daarna zijn we uit elkaar gegaan en hebben we elkaar niet meer gesproken."

Volgens Kai heeft Toyota hard gewerkt aan de afstelling van de motor, transmissie en het adaptieve onderstel. "De krachtbron hebben wij getuned voor kracht en gasrespons. Ook is de karakteristiek van de versnellingsbak speciaal op de Supra afgestemd."

Toyota Supra

Het verschil? 1 procent

Maar bij BMW hoorden we een heel ander verhaal. "Wij hebben de Supra ontwikkeld", volgens een hooggeplaatste manager bij de Beierse fabrikant. "Toyota heeft voorkeuren bij ons neergelegd, maar wij hebben het ontwikkelingswerk gedaan. De Z4 en Supra zijn onderhuids gelijk. Het verschil in afstemming? Dat is hooguit 1 procent."

Zonder Toyota geen Z4

Volgens de BMW-man was de samenwerking met Toyota cruciaal. Zonder de overeenkomst was een nieuwe Z4 geen optie geweest. "De markt voor sportwagens krimpt nog steeds. Van de Z3 en vorige Z4's konden we veel meer verkopen. Bovendien waren die modellen gebaseerd op relatief goedkope, oudere techniek. De nieuwe Z4 is dat niet. Zo'n auto moet nu allerlei assistentiesystemen hebben, aan strenge uitstooteisen voldoen, etcetera. Dat kost veel geld. Kosten die we nu kunnen uitsmeren over twee modellen."

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Subsidie elektrische auto: Overheidspotje is al voor 90 procent leeg!

Autonieuws

Interview Max Verstappen: "Een overwinning is inmiddels niet meer goed genoeg"

Autonieuws

Eerste Renault Mégane Plug-in Hybrid is er vanaf 30.990 euro

Autonieuws
Ontdek meer