De eerste prijzen van de Hyundai Ioniq 6 zijn even schrikken. Voor de Ioniq 6 First Edition betaal je minimaal 62.895 euro. Goedkopere uitvoeringen van de elektrische Hyundai volgen later.
Opel-CEO Florian Huettl was in Nederland en hij heeft nieuws. De Opel Insignia gaat uit productie (treurige emoji), maar hij gelooft heilig in een betaalbare elektrische Opel (blije emoji).
Wie zich beklaagt over de hoge prijzen van elektrische auto's krijgt vaak te horen dat de accutechniek en dus de EV's de komende jaren veel goedkoper worden. Hoogleraar transitiekunde en duurzaamheid Jan Rotmans beweert juist het tegendeel.
Als het gaat over de toekomst van elektrisch rijden, hoor je steevast dat ons elektriciteitsnet het opladen van zoveel EV’s niet aankan. De volledig elektrische en super zuinige Lightyear 0 (voorheen Lightyear 1) draagt bij aan de oplossing.
Per 1 januari 2035 kun jij geen nieuwe auto of bestelbus op benzine, diesel of gas meer kopen. Na de Europese Commissie is nu ook het Europees Parlement definitief door de bocht.
Subaru is in Nederland een beetje van de radar verdwenen. In de jaren negentig verkocht het Japanse merk hier nog 5000 auto's per jaar, maar dat aantal is vorig jaar gezakt naar slechts 170. Dus de vraag is: weten elektrische rijders de Subaru Solterra straks te vinden?
De enorme stijging van de energie- en brandstofprijzen, heeft voor bijna iedereen vervelende gevolgen. Als we ons even beperken tot automobilisten, dan is de Nederlandse dieselrijder het zwaarst de pineut. Hij wordt driedubbel de dupe.
De Skoda Scala is niet de kleinste of goedkoopste Skoda, maar het is wel het ultieme no-nonsensemodel van het merk. Eenvoudig design, maar veel ruimte en een fatsoenlijk comfort. En per direct verkrijgbaar vanaf een duidelijk verlaagde instapprijs.
Het ‘Fit for 55’-plan van de Europese Unie zegt je wellicht niks. Geeft niks, ons ook niet. Toch ga je hier op termijn iets van merken. En dan hebben we het niet over een betere conditie voor de 55-plussers ...
“Zeg me dat het niet zo is”, zong Frank Boeijen. Dat ging niet over het verdwijnen van de Ford Fiesta in 2023, maar er zijn meer dan genoeg redenen waarom we de compacte Ford gaan missen.
De Nio ET7 is een nieuwe elektrische auto van de uit China afkomstige fabrikant Nio. We zeggen bewust niet ‘te koop’, want voor de Nio ET7 sluit je een abonnement. Als je 1299,77 euro per maand ophoest, kun je rijden in de Nio ET7. Wat krijg je voor dat geld? En wat niet?
Ook als je een kleine auto zoekt, wil je dat-ie betrouwbaar is. Vooral nu alles om je heen duurder wordt. Het laatste wat je dan kunt gebruiken, zijn immers onverwachte hoge reparatiekosten. Maar wat is nou een kleine betrouwbare auto? Hieronder vind je een top 10 van kleine betrouwbare auto's.
Nooit maakte Smart een cent winst met zijn kleine autootjes. Met de grote Smart #1 schudt het merk het Calimero-complex van zich af. We zetten de voor- en nadelen op een rijtje.
Spectre is een James-Bond-film, én de nieuwe elektrische Rolls-Royce. Maar als James Bond net zo zwaar was als de Rolls-Royce Spectre, was de geheim agent een gemakkelijke prooi geworden voor zijn vijanden ...
Bij de nieuwe Porsche 911 Carrera T wil je achterin niet zitten. De Porsche 911 Carrera T heeft achterin simpelweg geen zitplaatsen. Porsche past verder minder isolatiemateriaal toe. Klinkt allemaal wat karig, maar toch is dit de 911 die je wil hebben.
De prijzen van de BYD Atto 3 zijn bekend. De elektrische suv uit China kost 42.998 euro. Dat is wat duurder dan we eerst dachten. Gelukkig krijg je een compleet uitgevoerde auto voor je geld.
De Hyundai Ioniq 6 komt eraan. Op 24 oktober worden de prijzen bekendgemaakt van de Ioniq 6 First Edition en bij ons begint het te kriebelen. Daar hebben we zes goede redenen voor.
De Toyota Corolla Cross is voor Toyota een belangrijke aanwinst. Ten opzichte van de Toyota C-HR en de Yaris Cross heeft hij een aantal pluspunten, maar het is niet alleen maar rozengeur en maneschijn.
De Renault 4 wordt elektrisch! Renault onthult op de Paris Motor Show de Renault 4Ever Trophy. Wie de grote wielen, kunststof beplating, bumpers en imperiaal met reserveband op het dak wegdenkt, herkent ongetwijfeld de aloude Renault 4. Tenminste, als je wat ouder bent…
Mercedes breidt zijn aanbod aan volledige elektrische modellen in rap tempo uit. Nieuwste resultaat is de Mercedes EQE SUV. Voor wie de EQE sedan te veel op een druppel vindt lijken en een te lage zit vindt hebben, heeft Mercedes hem een tikkie opgeblazen.
De Polestar 3 is een luxe elektrische suv. Hij prikkelt al je zintuigen, belooft Polestar. Maar hij plundert ook je bankrekening, zo hoog is de prijs.
Smeltende poolkappen, stikstofcrisis, energietekorten ... We leven in een roerige tijd. Maar daar trekken we ons even niks van aan. We testen een verzameling razendsnel snoepgoed, voor een onstuimige zoektocht naar de beste sportwagen van 2022.
Tanken - of laden - doe je het liefst zo min mogelijk. Dan biedt de volgende nieuw ontwikkelde witte lak uitkomst. Die houdt het interieur van je auto koeler. Hierdoor hoeft de airco minder hard te werken. Op die manier rijd je zuiniger. Puur en alleen omdat je auto wit is; hoe cool is dat!
Leuk natuurlijk, een nieuwe BMW 2-serie, maar voor de echte fans is het feest pas compleet als de BMW M2 verschijnt. Met handbak, al betaal je daar extra voor en ben je trager...
De nieuwste generatie Renault Kangoo is er als bestelauto en als zogeheten Ludospace, bedoeld voor personenvervoer. Laatstgenoemde Renault Kangoo personenwagen zou met verbrandingsmotoren niet naar Nederland komen, maar als E-Tech Electric ziet Renault blijkbaar wel commerciële kansen in ons land.
In veel gemeentes schieten de laadpalen als paddenstoelen uit de grond en op steeds meer plekken langs de snelweg zie je gele Fastned-daken of witte Ionity-zuilen verschijnen. Met een telraam onder de arm, maken we de balans op.
Begin 2021 was daar opeens Mobilize. Een idee van de Renault-groep. Mobilize richt zich op consumenten die gebruik willen maken van duurzamere, gedeelde vormen van mobiliteit. Nu onthult het mobiliteitsmerk van de Renault-groep concrete diensten én producten, waaronder een elektrisch wagentje.
Elektrische auto’s zijn nooit klaar. Met software-updates worden nieuwe functies toegevoegd en bestaande systemen verbeterd. De Volkswagen ID.5 draait op ID. Software 3.0 en dat merk je vooral tijdens het snelladen.
Met het, eh, bijzondere studiemodel Citroën OIi (afgeleid van ‘All-E(lectric)’) denkt Citroën een antwoord te hebben op de klimaat- en energieproblemen. Wordt dit de 2CV van 2022?
Wie XM zegt, zegt Citroën, maar vanaf vandaag is alles anders. Deze monsterlijke BMW XM - met stekker - is de opvolger van de legendarische BMW M1 en lust de BMW M5 rauw.
De Peugeot e-208 wordt onderhuids vernieuwd. In 2023 krijgt de elektrische Peugeot de aandrijflijn van de nieuwe e-308 en dat biedt de volgende voordelen.
Sportieve Opels leken uitgestorven, nadat het OPC-label ter ziele ging. Maar met de Opel Astra en Astra Sports Tourer GSe keert een ander sportief label uit Opels verleden terug.
De facelift van de BMW Z4 Roadster heeft lekker weinig om het lijf. Het belangrijkste nieuws is dat de ontwerpers van BMW met hun fikken van het dashboard zijn afgebleven. Want dat oude dashboard bevalt beter dan het nieuwe type.
De DS 3 Crossback heet vanaf 2023 alleen nog DS 3. Hoewel de elektrische DS 3 nu een grotere actieradius heeft, hoeven ze zich bij Hyundai en Kia weinig zorgen te maken.
Na een paar vage, slecht belichte foto's zien we de Renault R5 Turbo 3E nu in volle glorie. Hij ziet er extravagant uit en heeft 380 pk. Toch legt hij ook een aantal eigenschappen bloot van de gewone elektrische Renault 5 die in 2024 op de markt komt.
Bestaande auto's elektrificeren is hot. Zo struikel je over de mild hybrids, die een drupje zuiniger zijn dan modellen zonder een 48V-startgenerator. De Nissan Juke Hybrid is daarentegen een échte hybride en dus een concurrent van de Toyota Yaris Cross Hybrid.
Blije gezichten aan de pomp: de benzineprijzen zijn gedaald en naderen nu de grens van 2 euro per liter. En dat terwijl je in juni nog 2,505 euro per liter betaalde. Hoe kan dat?
Onlangs vierde de Honda Civic zijn vijftigste verjaardag. Een mooie mijlpaal. Toch moeten we constateren dat Honda er in Nederland qua verkoopcijfers niet veel beter voor staat dan begin jaren zeventig.
De in 2022 vijftig jaar geworden Renault 5 krijgt geen Abraham in de museumtuin van Renault. Moeder Renault geeft haar feestvarken een uitgebouwd monster, dat herinneringen oproept aan de iconische Renault 5 Turbo.
Wij denken vaak dat auto’s in Nederland veel duurder zijn dan in onze buurlanden. Zo niet de Kia Niro EV. Die is in Duitsland duurder dan in Nederland. Toch betalen onze oosterburen er minder voor. Hoe zit dat? En hoe staat het met de prijzen van andere auto’s in de top 5 van de verkooplijst?
Wat is-ie leuk hè, de Volkswagen ID. Buzz. Wie hem nu bestelt en hoopt nog in 2022 de kerstboom in zijn nieuwe auto te kunnen vervoeren, heeft pech. Volkswagen maakte bekend dat de ID. Buzz-levering pas plaatsvindt in maart of april 2023.
De MG4 Electric komt eind 2022 al op de markt. MG heeft bijna alle details onthuld over zijn elektrische suv, waaronder een prijs van 28.990 euro. Maar daar zit wel een addertje onder het gras.
Hildegard Müller, voorzitter van de Duitse koepelorganisatie van de auto-industrie VDA, slaat alarm. Wegens de huidige prijsontwikkelingen in de energiesector, wordt elektrisch rijden minder aantrekkelijk. De Duitse autobouwers vrezen zelfs voor de toekomst van de elektrische auto.
Met de komst van de Ford Mustang Mach-E dacht je misschien dat de dagen van de ‘echte’ Ford Mustang zijn geteld. Maar nee, in 2023 komt een nieuwe, met een vijfliter V8!
Bij de Ferrari Purosangue vallen we van de ene verbazing in de andere. Een suv! Met vier portieren! En achter zijn het nog suicide doors ook. Waarom heten ze zo? Duik met ons in de geschiedenis van de suicide door.
Is het vandaag Pasen en Pinksteren tegelijk? Nee het is 20 jaar na de introductie van de Porsche Cayenne. En nu pas hebben ook de sportwagenpuristen van Ferrari het commerciële licht gezien dat SUV heet. Al hebben de Italianen liever dat je de Ferrari Purosangue een vierdeurs sportwagen noemt.
Zelfs het stoere Jeep gaat overstag en komt met niet minder dan vier volledig elektrische modellen. Drie daarvan laten de Amerikanen nu al zien. De belangrijkste elektrische Jeep voor Europa wordt de Jeep Avenger, die al in 2023 op de markt komt.
Als je voor een beetje normaal budget een elektrische auto zoekt, was je tot dusver aangewezen op auto's in het B-segment, een crossover, een SUV of iets heel duurs. Met de elektrische Peugeot 308 - officieel de e-308 - zou je kunnen zeggen dat de Volkswagen e-Golf eindelijk een opvolger krijgt.
Polestar ging het helemaal anders doen. Geen nationaal netwerk van dealers, maar slechts een handjevol 'spaces', verspreid over het land. Wilde je een proefrit maken, dan kon je die boeken bij de Polestar-space of proefritcentrum in de buurt. Maar nu kan het ook anders.
Al in 2021 werd de nieuwe Nissan X-Trail in China getoond, en nu komt hij eindelijk ook naar Europa. Anders dan zijn broertje, de Nissan Qashqai, wordt de X-Trail uitsluitend leverbaar met de e-Power-aandrijflijn van Nissan. Hij rijdt elektrisch, maar drinkt benzine.