Ieder jaar komt een grote verffabrikant met een overzicht van de populairste autokleuren. En ieder jaar is het hetzelfde liedje: wit, zwart, grijs en zilver voeren de boventoon. Sterker nog, exact 80 procent van alle nieuwe auto's in Europa is uitgevoerd in één van die 'kleuren'.
'Veel meer ongelukken in 2021' koppen andere media. Maar ze vertellen er niet bij dat 2021 alleen slecht was in vergelijking met het coronajaar 2020. Want als we verder teruggaan in de cijfers, dan zien we juist dat 2021 de trend van steeds minder ongelukken in het Nederlandse verkeer voortzet.
Wie hoopte dat de Mitsubishi Vision Ralliart Concept een wederopstanding van het befaamde Ralliart-label zou betekenen, komt misschien bedrogen uit. De op de Tokyo Auto Salon onthulde conceptcar lijkt niet meer dan een dik aangezette Outlander, zoals momenteel enkel te koop in Japan en Amerika.
Na vijf jaar trouwe dienst komt een facelift voor de Citroën C5 Aircross niet zomaar uit de lucht vallen. Vaak gaan autofabrikanten maar summier te werk en zijn de wijzigingen op één hand te tellen. De Fransen hebben minder krampachtig vastgehouden aan het originele ontwerp.
De Engelse Dacia-importeur heeft iets ludieks bedacht: de Adventure Ready Mud Wash. Het evenement is bedoeld voor eigenaren van een Dacia Duster 4x4, die hun auto er kunnen laten volsmeren met modder. Dat is nodig, want het gros van de 4x4-rijders gaat nooit offroad.
De extreme versie van de Toyota GR Yaris heet GRMN Yaris. Dat is op twee manieren een beetje een sullige naam. Ten eerste staat de afkorting GRMN heel gekunsteld voor Gazoo Racing Meisters of Nürburgring. En ten tweede lezen wij er iedere keer weer 'grommen' in ...
Het gaat Kia voor de wind in Nederland. Alles wijst erop dat de Kia Niro de bestverkochte auto van 2021 wordt, en dat de Picanto als nummer 2 eindigt. Is de nieuwe Kia Sportage goed genoeg om de Volvo XC40 binnenkort van de derde plek te stoten?
Audi-namen zijn nog steeds niet te volgen: Audi E-Tron wordt Q8 E-Tron. Want de vermogensaanduidingen die Audi sinds een paar jaar gebruikt - 35, 40, 45, 50, et cetera - begrijpen we ook nog steeds niet. Maar dat de elektrische E-Tron straks Q8 E-Tron wordt, is toch wel heel raar.
Het Amerikaanse Alpha Motor Corporation heeft een veelbelovend elektrisch modellengamma: met de retrofantastische Alpha Ace (een coupé), Alpha Wolf (een pick-up) en Alpha Saga (een sedan). Van die laatste komt ook een stationwagonvariant. En net als alle andere Alpha's is die ongelofelijk stoer.
Audi is bezig om McLaren over te nemen. Het Duitse merk wil over een paar jaar de Formule 1 in en koopt daarom het team van McLaren. Denk echter niet dat de sportwagentak van het Britse bedrijf buiten schot blijft. Die zit ook in de overname en wordt geïntegreerd in de Volkswagen Groep.
Twee jaar geleden onthulde Sony een studiemodel van een elektrische sedan: de Sony Vision-S. De auto zou niet in productie gaan, maar Sony heeft toch anders besloten. De Japanse elektronicagigant gaat wel degelijk eigen auto's verkopen. Deze Sony Vision-S 01 en 02 zijn daarvan voorproefjes.
Ken je die speelgoedautootjes nog, die je in warm water kon laten zakken voor een andere kleur? Iets soortgelijks kan deze BMW iX. Hij heeft een speciale wrap, die je met een simpele handeling kan laten veranderen. Dan is de elektrische suv weer wit, en dan weer zwart.
Hybrides, elektrische auto's, waterstof... Deze nieuwe Aston Martin vindt het allemaal maar slappe onzin. Hij komt nog dit jaar op de markt, met een dikke V12, die als enige concessie aan het milieu twee turbo's heeft. Kortom, deze Aston Martin Vantage RS is awesome!
De toevoeging 'geniet, maar drink met mate' is al tientallen jaren verplicht bij alcoholreclames. In Frankrijk gaan ze per 1 maart een stap verder en wordt een dergelijke waarschuwing ook toegevoegd aan autoreclames: ga fietsen of lopen, overweeg carpoolen, of neem het openbaar vervoer.
Kennen jullie de millenniumbug nog? Dat enorme probleem dat de hele wereld zou platleggen op 1 januari 2000 en uiteindelijk weinig bleek voor te stellen. Honda heeft verlaat last van het digitale pestdier, want op 1 januari 2022 zijn wereldwijd duizenden Honda's teruggereisd naar 2002. Maar waarom?
Wij begrijpen niets van het voormalige Fiat Chrysler-concern, dat de meeste van zijn merken langzaam liet doodbloeden. De fabrikant levert nog slechts twee modellen: de bejaarde Pacifica en de oeroude 300. Dus hopelijk kan de elektrische Chrysler Airflow het merk een boost geven.
Er zou een waarschuwing op de nieuwe BMW iX M60 moeten staan. Want na één druk op het stroompedaal van de elektrische BMW M-suv vliegen de straatstenen door de lucht. Je kunt meteen zien waar de 1100 Nm sterke iX M60 is geweest, aan de kleine hoopjes kasseien die her en der zijn opgestapeld.
Belastingvrij rijden in een mooie BMW 3-serie, een gave Porsche of een dikke Volvo? Het kan! Alleen moet je het dan niet erg vinden om in een auto te rijden die 40 jaar oud is. Deze klassieke auto's rijd je in 2022 belastingvrij!
De Mercedes Vision EQXX is nóg aerodynamischer dan de reeds aalgladde Mercedes EQS. Een luchtweerstand van 0,17 zegt niemand iets, dus heeft Mercedes voor wat context gezorgd. Een American football zit tussen de 0,18 en 0,20, maar een pinguïn komt (in het water nemen we aan) tot maar liefst 0,05.
Toyota zet een extra sportieve versie van de Hilux in de prijslijst. Deze Hilux GR Sport moet “een deel van Dakar naar kopers over de hele wereld” brengen. En dan doelt Toyota niet op het zand.
Vroeger was alles beter. Misschien geldt dat ook voor auto’s, want in 2021 had de auto-industrie een paar domme ideeën. Hier zijn onze 6 grootste ergernissen van 2021. Met het vriendelijke doch dringende verzoek aan de automerken om hier in 2022 mee te stoppen.
Amerikanen en Canadezen zijn dol op grote pick-ups. Gezien het Nederlandse belastingklimaat en onze krappe woonwijken, zou je denken dat die mastodonten zich hier alleen thuis voelen in Dino Experience Park Gouda. Toch zijn er jaarlijks zo'n 2000 Nederlanders die een nieuwe pick-up kopen.
Wil je een Audi Q4 E-Tron, Skoda Enyaq iV of Volkswagen ID.4? De beslissing hangt waarschijnlijk af van welke je het mooist vindt en welke binnen je budget past. Zoals dat hoort in de rangschikking van de Volkswagen Groep-merken, is de Audi het duurst, met op gepaste afstand de Skoda en Volkswagen.
Eerst is er die vermaledijde envelop van het CJIB die je humeur verpest. Vervolgens kost het zenuwslopende seconden om hem open te maken en de hoogte van de bekeuring te zien. Dus misschien wil je wel helemaal niet weten, deze feitjes over het verleden en heden van verkeersboetes.
Eerder dit jaar deelde Darren Palmer, hoofd van Ford’s EV-afdeling, een flinke sneer uit naar Tesla. Het lijkt er op dat Palmer zijn woorden even moet herzien. De Mustang is namelijk te vinden in het terugroepregister van de RDW. Het probleem: het panoramadak kan loslaten.