Review – BMW M5 (2025): een historische M5!

Voor het eerst is de BMW M5 een plug-in hybride. De zevende generatie combineert een V8 met elektromotor: goed voor 727 pk en 1.000 Nm. Wat blijft er over van de beleving waar de M5 al ruim veertig jaar om bekendstaat?

De BMW M5 in één oogopslag

  • Een plug-in hybride met 727 pk!
  • Messcherpe besturing, ondanks voertuiggewicht van 2.510 kilogram
  • Lager BPM-bedrag dan ooit
  • Elektrisch rijbereik in de praktijk ongeveer 50 kilometer
  • Lekker veelzijdig dankzij M xDrive vierwielaandrijving

Historie ontmoet technologie

De M5 heeft zijn reputatie te danken aan een bijzonder evenwicht. Het is een auto waarmee je net zo makkelijk de Alpenpassen bestormt als de kinderen naar school brengt. De kracht, het onderstel en het comfort vormen samen al jaren een perfect geheel. In de kern is dat nog steeds zo, maar de toevoeging van een forse accu en elektromotor maakt van deze nieuwe generatie een totaal ander beest. Een modern beest, dat niet alleen brute prestaties levert, maar ook uitstoottechnisch vriendelijker is dan ooit tevoren.

CR-70 - AutoScout24 - BMW M5 2025 foto15

Geëlektrificeerde bruut

Onder de motorkap van de BMW M5 ligt nog altijd de bekende 4,4-liter V8 met dubbele turbo, die op zichzelf al goed is voor 430 kW (585 pk) en een koppel van 750 Nm. Deze benzinemotor kan doorhalen tot 7.200 toeren per minuut en heeft daarmee nog steeds het karakter van een echte M-motor. Maar dat is slechts één helft van het verhaal. De elektromotor levert daarbovenop nog eens 145 kW (197 pk) en maximaal 280 Nm aan koppel. Deze boost wordt tijdelijk beschikbaar gesteld via een ingenieuze pre-gearing stage, waarmee de elektromotor in korte tijd aanzienlijk meer trekkracht kan leveren.

Acceleratie en topsnelheid BMW M5

Al die kracht wordt overgebracht via een achttraps M Steptronic-transmissie en het MxDrive-vierwielaandrijvingssysteem. De cijfers liegen er niet om: de sprint van 0 naar 100 km/u vergt slechts 3,5 seconden. Standaard wordt de topsnelheid begrensd op 250 km/u, maar wie het optionele M Driver’s Pack aanvinkt, mag door tot 305 km/u. Daarmee blijft de M5 een van de snelste sedans op de markt, zelfs nu hij deels elektrisch is geworden.

Rijden op stroom

De batterij van deze plug-in hybride M5 heeft een bruikbare capaciteit van 18,6 kWh, wat volgens de WLTP-norm goed is voor een elektrische actieradius van 67 tot 69 kilometer. In werkelijkheid is een praktijkbereik van ongeveer 50 kilometer realistischer. Dat betekent dat je woon-werkverkeer op een gemiddelde dag grotendeels elektrisch kunt afleggen, zeker als je het gaspedaal met enige zelfbeheersing weet te gebruiken. Volledig elektrisch rijden kan tot snelheden van 140 km/u, maar wie dat regelmatig doet, ziet de acculading rap slinken. In die gevallen haal je 25 tot 30 kilometer rijbereik uit een volle lading stroom.

Vierwielaandrijving met accent op de achteras

Dankzij het M xDrive-systeem zijn er verschillende rijmodi beschikbaar, waaronder een stand waarin alleen de achterwielen worden aangedreven. Deze 2WD-modus is beschikbaar als het Dynamic Stability Control-systeem wordt uitgeschakeld. Voor de sportieve purist betekent dit: de mogelijkheid om ouderwets te driften. De 4WD Sport-modus daarentegen legt de nadruk op tractie en controle, maar met behoud van die typische achterwielaangedreven balans. Het actieve M-differentieel op de achteras verdeelt het vermogen nauwkeurig en snel, wat resulteert in een messcherpe rijbeleving.

CR-70 - AutoScout24 - BMW M5 2025 foto12

Gewicht en balans

De keerzijde van al die techniek is het gewicht. Met een leeggewicht van 2.510 kilogram is de nieuwe M5 fors zwaarder dan zijn voorgangers. Toch weten de ingenieurs van BMW dat gewicht knap te verhullen. Dankzij een onderstel met dubbele draagarmen voor, een vijflink achteras en elektronisch geregelde dempers rijdt deze M5 verrassend lichtvoetig. Zelfs de achterwielen sturen tot 1,5 graden mee via Integral Active Steering, wat niet alleen het bochtenwerk verfijnt, maar ook de draaicirkel verkleint.

Pure controle in de cockpit

In de cockpit heb je volledige controle over het rijgedrag. Via de DSC-knop (Dynamic Stability Control) activeer je de ‘M Dynamic Mode’, waarbij de rijhulpsystemen pas laat ingrijpen. Of je schakelt DSC helemaal uit en laat je rechtervoet het werk doen. De M-modusknop biedt toegang tot profielen zoals Road, Sport en Track. In de laatste stand worden de meeste assistentiesystemen gedeactiveerd, waardoor alleen de essentiële informatie op het display zichtbaar blijft. Met M Drive Professional beschik je bovendien over functies zoals een M Laptimer en Boost Control, waarmee je prestaties maximaal kunt benutten op circuit of bij inhaalacties.

Design BMW M5: subtiel en gespierd

Aan het uiterlijk is duidelijk te zien dat dit geen standaard 5 Serie is. De uitgebouwde wielkasten, in kleur meegespoten zijskirts, een specifieke C-stijl met M5-logo in reliëf en de agressieve voorzijde geven de auto een gespierde, doch verfijnde uitstraling. De gele lakkleur van dit exemplaar – Speed Yellow – is onderdeel van het BMW Individual-programma en maakt van deze M5 een ware eyecatcher.

CR-70 - AutoScout24 - BMW M5 2025 foto11

Luxe en uitrusting

De testauto is royaal aangekleed met opties, waaronder M Carbon-keramische remmen, een elektrisch wegklapbare trekhaak, het M Driver’s Pack en het Carbon Pack met onder andere een koolstofvezel dak. Ook binnenin is het smullen geblazen, met een dakhemel in Alcantara en high-end assistentiesystemen. Het totaalplaatje komt uit op een prijs van 174.166 euro, maar dat is inclusief een flink pakket aan extra’s.

Belastingtechnisch interessant

Opmerkelijk genoeg bedraagt de BPM voor deze M5 slechts 743 euro, dankzij de relatief lage CO₂-uitstoot op papier. Dat maakt deze plug-in hybride ineens bijna net zo betaalbaar als in buurlanden. In het verleden lagen de prijzen van sportieve BMW’s in Nederland flink hoger door de BPM-heffing, maar deze M5 doorbreekt dat patroon. Het contrast wordt nog duidelijker als je bedenkt dat je voor dezelfde BPM ook een Toyota Prius kunt rijden, maar dan zonder V8.

Vergelijking met de i5 M60

Er is echter concurrentie uit eigen huis: de volledig elektrische BMW i5 M60 xDrive. Die sprint in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u en levert 601 pk en 820 Nm. Daarmee komt hij dicht in de buurt van de prestaties van de M5, al mist hij de rauwe sensatie van een achtcilinder. Met een leeggewicht van 2.380 kilogram en een bagageruimte van 490 liter (vs. 466 liter in de M5), biedt de i5 M60 bovendien een praktisch voordeel. En met een prijs van 108.420 euro is hij een stuk goedkoper. Maar je moet dan wel afscheid nemen van de soundtrack en sensatie van de V8.

CR-70 - AutoScout24 - BMW M5 2025 foto21

Conclusie BMW M5 review: alles wat je verwacht

De nieuwe BMW M5 is een meesterlijke symbiose van traditie en toekomst. De toevoeging van een elektromotor verandert het karakter van de auto, maar niet in negatieve zin. Integendeel: de plug-in hybride aandrijflijn maakt de M5 krachtiger, efficiënter en veelzijdiger dan ooit. Ja, je moet wat vaker laden om te kunnen profiteren van alle voordelen, en ja, het gewicht is stevig. Maar dankzij geavanceerde technologieën en een messcherp onderstel blijft het rijplezier onaangetast.

Bovendien heeft BMW de prijs aantrekkelijk weten te houden, vooral op de Nederlandse markt. Met het prestatiepotentieel van een supercar, de praktische bruikbaarheid van een gezinsauto en een geëlektrificeerd hart dat futureproof is, is dit misschien wel de meest complete M5 ooit. En voor wie echt veel ruimte wil: er is ook een BMW M5 Touring.

Technische gegevens

Merk en model BMW M5 Sedan 2025
Lengte x breedte x hoogte 5,10 x 1,97 x 1,51 m
Wielbasis 3,00 m
Inhoud bagageruimte 466 l
Ledig gewicht 2.510 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.940 kg
Brandstofsoort Benzine + elektrisch
Vermogen V8 430 kW (585 pk)
Koppel V8 750 Nm
Vermogen elektromotor 145 kW (197 pk)
Koppel elektromotor 280 Nm
Systeemvermogen 535 kW (727 pk)
Systeemkoppel 1.000 Nm
Topsnelheid 250 - 305 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 3,5 sec
Verbruik 1,6 tot 1,9 l/100 km
Accupakket 18,6 kWh
Opladen AC 11 kW
CO₂-uitstoot 36 tot 43 g/km

Klaar voor de volgende stap?

Deel artikel

Alle artikelen

BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed

Autotests · BMW

TEST - BMW i4, hoe ook deze elektrische BMW rijden geweldig maakt

Autotests · BMW

TEST - BMW i4 geeft winst uit handen op dit voor BMW uitgemaakte testonderdeel

Autotests · Vergelijk autotests
Ontdek meer