Review – BYD Seal U DM-i (2024): plug-in hybride als slimme tussenstap

De BYD Seal U kennen we als elektrische SUV, maar nu is er ook een plug-in hybride DM-i. Daarmee richt BYD zich op automobilisten die wél elektrisch willen rijden, maar nog niet volledig afhankelijk willen zijn van laadpalen.

De BYD Seal U DM-i in één oogopslag

  • Plug-in hybride met 18,3 of 26,6 kWh accupakket
  • Elektrische actieradius tot 125 kilometer (WLTP)
  • 1.5 benzinemotor als range extender
  • Snel laden tot 53 kW mogelijk
  • Ruime en luxe SUV met veel technologie

Hybride variant als logische aanvulling

De BYD Seal U DM-i is een nieuwe variant van de Seal U die we alleen als volledig elektrische SUV kenden. De toevoeging van een plug-in hybride maakt het model aantrekkelijk voor automobilisten die vaak korte afstanden elektrisch willen afleggen, maar ook de zekerheid van een benzinemotor wensen voor lange afstanden. Daarmee past de Seal U DM-i in een groeimarkt waarin steeds meer merken een plug-in SUV aanbieden.

Met zijn formaat en positionering richt de Seal U DM-i zich op berijders met een gezin die ruimte en comfort zoeken, maar nog niet willen of kunnen kiezen voor volledig elektrisch rijden. In Nederland valt hij in hetzelfde speelveld als plug-in hybrides van merken als Hyundai en Kia. Het opvallende is dat BYD kiest voor een grote elektrische range: tot 125 kilometer. Daarmee overtreft hij veel concurrenten.

IMG 2286

Strak en herkenbaar design

Qua uiterlijk deelt de DM-i zijn vormgeving grotendeels met de elektrische Seal U. Dat betekent een strakke, moderne lijnvoering, met een vrij minimalistische grille en smalle lichtunits die de breedte benadrukken. Het design is minder uitgesproken dan dat van de elektrische Seal, maar straalt daardoor rust en volwassenheid uit. Opvallend is de ronde neus, die bijdraagt aan de aerodynamica en tegelijk voor een vriendelijke uitstraling zorgt. De koplampen hebben een herkenbare lichtsignatuur en lopen vloeiend over in de carrosserie. Aan de achterkant valt de lichtbalk op die de auto optisch breder maakt.

Met een lengte van ruim 4,7 meter staat de Seal U DM-i stevig op de weg. Velgen tot 20 inch geven hem een stoere uitstraling, terwijl de gekozen lakkleuren variëren van ingetogen tot opvallend. Daarmee kun je de auto makkelijk aanpassen aan je smaak.

Interieur vol comfort en luxe

Het interieur van de Seal U DM-i ademt luxe. Voorin vind je royale stoelen met veel verstelmogelijkheden, vaak voorzien van ventilatie en verwarming. Kenmerkend is de toepassing van hoogwaardige materialen, met zachte oppervlakken en fraaie details. Daarmee positioneert BYD zich duidelijk in het hogere segment van de middenklasse-SUV’s. Het interieur is ruim bemeten. Achterin profiteren passagiers van veel been- en hoofdruimte, en de bagageruimte bedraagt ruim 500 liter. Dat maakt de Seal U DM-i geschikt voor gezinnen die vaak met veel bagage onderweg zijn.

Centraal op het dashboard prijkt een groot, draaibaar touchscreen van 15,6 inch. Het systeem is snel, overzichtelijk en ondersteunt smartphonekoppeling. Het digitale instrumentarium achter het stuur is eveneens duidelijk afleesbaar en biedt uitgebreide informatie over het hybride systeem en het energieverbruik. Qua technologie pakt BYD royaal uit. Standaard zijn er tal van rijhulpsystemen aanwezig, zoals adaptieve cruise control, rijstrookassistentie en een 360-gradencamera. Dat tilt de veiligheidsuitrusting naar een hoog niveau.

IMG 2275

Elektrisch waar het kan, benzine als back-up

Het bijzondere aan de Seal U DM-i is zijn aandrijflijn. De auto combineert een 1,5-liter benzinemotor met een elektromotor en een forse batterij. De auto beschikt over een 18,3 kWh accupakket, goed voor zo’n 80 kilometer elektrische range. Daarmee kun je in de praktijk veruit de meeste dagelijkse afstanden volledig elektrisch afleggen. De benzinemotor fungeert vooral als range extender: hij springt bij wanneer de accu leeg is of wanneer extra vermogen wordt gevraagd. Het totaalvermogen ligt afhankelijk van de uitvoering op 160 kW (218 pk) tot 238 kW (324 pk), in beide gevallen genoeg om de auto vlot vooruit te helpen. De acceleratie is soepel en de elektrische aandrijving zorgt voor een stille rijervaring in de stad.

Op de weg voelt de Seal U DM-i vooral comfortabel aan. De vering is afgestemd op lange ritten en filtert oneffenheden uitstekend weg. Het stuurgevoel is licht, maar voldoende precies voor dagelijks verkeer. De auto is duidelijk geen sportieve SUV, maar juist een comfortabele reisauto. Dankzij de elektrische aandrijving rijdt hij vlot en stil. Bij hogere snelheden merk je dat de benzinemotor bijspringt, maar dit verloopt soepel. De isolatie is goed voor elkaar: wind- en bandengeluiden blijven beperkt. Dat draagt bij aan een ontspannen rijbeleving, zeker in combinatie met de stille elektrische aandrijving bij stadsgebruik.

Opladen doe je met wisselstroom tot 11 kW en met gelijkstroom tot 53 kW. Dat betekent dat je onderweg binnen een halfuur flink kunt bijladen. Daarmee biedt de Seal U DM-i meer flexibiliteit dan veel andere plug-in hybrides, die vaak niet snelladen. Het verbruik hangt natuurlijk sterk af van hoe vaak je laadt. Wie veel elektrisch rijdt, hoeft wekenlang nauwelijks benzine te gebruiken. Op lange afstanden neemt de benzinemotor het over, waardoor je nooit last hebt van actieradiusangst.

IMG 2249

Uitrusting en prijzen

De BYD Seal U DM-i wordt in Nederland royaal uitgerust geleverd. Denk aan lederen bekleding, elektrisch verstelbare stoelen, een panoramadak en een uitgebreid pakket assistentiesystemen. Het grote infotainmentscherm is altijd aanwezig, net als de digitale cockpit.

Qua prijzen ligt de auto gunstig in de markt ten opzichte van concurrerende plug-in SUV’s. Voor berijders met een gezin die veel ruimte en technologie zoeken, maar nog niet volledig elektrisch willen rijden, is de DM-i daardoor een interessant alternatief.

IMG 2236

Een hybride tussenoplossing met veel pluspunten

De BYD Seal U DM-i is een logische aanvulling op het gamma van BYD. Hij biedt de voordelen van elektrisch rijden voor korte afstanden en de zekerheid van een benzinemotor voor lange afstanden. Wat meteen in positieve zin opvalt is de forse elektrische actieradius die groter is dan bij veel concurrenten. Ook het interieur speelt een belangrijke rol: de auto voelt ruim en luxe aan, met hoogwaardige materialen en veel aandacht voor comfort. Daarbij is de standaarduitrusting bijzonder compleet en voorzien van moderne veiligheidssystemen, waardoor je nauwelijks extra opties hoeft aan te vinken. Een ander pluspunt is dat de Seal U DM-i als een van de weinige plug-in hybrides de mogelijkheid tot snelladen biedt, wat hem extra praktisch maakt in dagelijks gebruik.

Er zijn ook enkele minpunten. Zo is de laadsnelheid lager dan bij volledig elektrische modellen, waardoor je tijdens langere stops iets meer geduld nodig hebt. Ook kan de benzinemotor hoorbaar aanwezig zijn bij stevig accelereren, iets dat contrasteert met de verder stille elektrische aandrijving.

De BYD Seal U DM-i is ideaal voor berijders met een gezin die comfortabel en elektrisch willen rijden, maar nog niet de stap naar een volledig elektrische auto willen of kunnen maken. Hij combineert ruimte, luxe en bruikbaarheid met een actieradius die je zelden bij plug-in hybrides ziet. Daarmee is hij een slimme keuze voor wie het beste van twee werelden zoekt.

Technische gegevens

Merk en model BYD Seal U DM-i
Lengte x breedte x hoogte 4,78 x 1,89 x 1,67 m
Wielbasis 2,77 m
Inhoud bagageruimte 425 l
Ledig gewicht 1.940-2.100 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.350-2.510 kg
Brandstofsoort Benzine (plug-in hybride)
Cilinderinhoud 1.498 cm3
Vermogen 160 kW (218 pk)-238 kW (324 pk)
Koppel 300 Nm
Topsnelheid 170-180 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 8,9-5,9 sec
Tankinhoud 60 l
Verbruik 0,9-1,2 l/100 km
CO₂-uitstoot 21-36 g/km

Deel artikel

Alle artikelen

BYD Atto 3 review: potentiële nachtmerrie voor Kia Niro EV

Ontdek meer