
Review – Citroën ë-C3 (2025): betaalbare EV met Franse charme
De Citroën ë-C3 in één oogopslag
- Compacte elektrische hatchback met crossover-trekjes
- 44 kWh LFP-accu, tot 320 km actieradius (WLTP)
- 83 kW (113 pk) elektromotor, voorwielaandrijving
- Snelladen met maximaal 100 kW
- Keuze uit uitvoeringen You en Max
Citroën ë-C3: betaalbaar instapmodel voor elektrisch rijden
De ë-C3 markeert een nieuwe stap voor Citroën. Waar elektrische auto’s vaak prijzig zijn, positioneert Citroën dit model nadrukkelijk als een betaalbare EV voor de massa. Met een vanafprijs die – in ieder geval bij zijn introductie – ruim onder die van veel concurrenten ligt, mikt de Citroën ë-C3 op automobilisten die elektrisch willen rijden zonder hun budget te overschrijden.
Het model vervangt niet alleen de oude Citroën C3, maar herdefinieert ook wat je van een kleine EV mag verwachten. Het is geen hypermoderne technologie-showcase, maar een praktische, comfortabele en toegankelijke auto. Citroën richt zich hiermee op gezinnen met één auto, stedelijk rijders en leaserijders die vooral korte en middellange afstanden afleggen. Wat de Citroën ë-C3 bijzonder maakt, is de combinatie van een scherpe prijs, een bruikbare actieradius en verrassend veel comfort. Daarmee plaatst Citroën zich direct tegenover auto’s als de Dacia Spring, Fiat 500e en Renault Twingo E-Tech, maar ook tegenover duurdere modellen zoals de Peugeot e-208 en Opel Corsa Electric.
Vriendelijk en fris design
Het exterieur van de Citroën ë-C3 is een mix van een hatchback en een compacte crossover, maar hij is wel vooral dat eerste. Citroën wilde een auto neerzetten die stoer genoeg oogt voor de huidige markt, maar toch vriendelijk en herkenbaar blijft. Met een bodemvrijheid van 163 millimeter oogt de ë-C3 net wat hoger dan een traditionele hatchback. Dat geeft hem een stoer randje en maakt instappen makkelijker.
De voorkant valt op door de nieuwe lichtsignatuur in U-vorm en een grotendeels gesloten neus die de elektrische aandrijving benadrukt. Het lijnenspel is simpel, maar verzorgd. Achteraan loopt de designstijl door, met brede achterlichten die de auto visueel meer volume geven. De rechte daklijn zorgt voor maximale binnenruimte met minimale exterieurafmetingen. Al met al een auto die zich niet opdringt, maar juist een breed publiek aanspreekt. Hij is minder uitgesproken dan bijvoorbeeld een Fiat 500e, maar ook weer niet zo anoniem als een Dacia Spring. De ë-C3 is bewust ontworpen als toegankelijke EV die bij een groot publiek in de smaak zal vallen.
Slim en verrassend ruim interieur
Binnenin de Citroën ë-C3 word je niet overdonderd door luxe materialen of designtrucs. Citroën kiest voor eenvoud en overzichtelijkheid, maar met slimme oplossingen. Het interieur voelt licht en luchtig aan, mede dankzij de hoge daklijn en de vrij rechte vorm van de auto. De ruimte is opvallend goed voor een auto in dit segment. Voorin zit je comfortabel, met voldoende hoofd- en beenruimte. Achterin profiteren passagiers van de vlakke vloer en de rechtopstaande zitpositie. De bagageruimte meet 310 liter, wat hem niet alleen geschikt maakt voor de boodschappen, maar zelfs ook voor het gezin of een vakantie.
Qua afwerking merk je dat Citroën kostenbewust heeft gewerkt. Materialen zijn eenvoudig, maar degelijk. De stoelen zijn comfortabel, een traditioneel sterk punt van Citroën. Daarmee zet de ë-C3 zich af tegen concurrenten die vaak hardere, minder comfortabele stoelen hebben. Het dashboard is overzichtelijk. In de Max-uitvoering krijg je een 10,25-inch touchscreen voor infotainment. De basisversie You doet het zonder groot scherm: daar gebruik je je smartphone als interface. Slim, want zo blijft de auto betaalbaar, terwijl je toch altijd een actueel systeem hebt. Standaard zijn functies als smartphone-integratie, basisconnectiviteit en belangrijke veiligheidsfuncties aanwezig. De Max-uitvoering voegt meer luxe toe, zoals climate control, betere audio en extra rijhulpsystemen.
Comfortabel rijden zoals dat bij een Citroën hoort
Citroën staat bekend om zijn focus op comfort en dat merk je direct in de ë-C3. Het onderstel is zacht afgestemd en oneffenheden worden goed weg gefilterd. Voor een compacte auto biedt hij een verrassend soepele rijbeleving, ideaal voor stadsverkeer en regionale ritten. De elektromotor levert 83 kW (113 pk) en 120 Nm koppel. Dat vertaalt zich in een acceleratie van 0-100 km/u in ongeveer 11 seconden. Niet razendsnel, maar vlot genoeg voor dagelijks gebruik. De topsnelheid is 135 km/u en ook dat is snel zat voor Nederland. Het rijgedrag is voorspelbaar en veilig. De besturing is licht, waardoor manoeuvreren in de stad eenvoudig gaat. Op de snelweg voelt de Citroën ë-C3 stabiel, al merk je dat hij niet gemaakt is voor lange afstanden met hoge snelheid.
De batterij heeft een capaciteit van 44 kWh netto (circa 45 kWh bruto). Volgens WLTP haalt de Citroën ë-C3 maximaal 324 kilometer op een volle lading. In de praktijk ligt dat rond 230 tot 250 kilometer, maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van je rijstijl en andere omstandigheden. Voor de meeste dagelijkse ritten is de actieradius in ieder geval ruim voldoende. Snelladen kan met maximaal 100 kW. In theorie kun je in een half uur van 20 naar 80 procent laden. In de praktijk liggen de laadsnelheden wel iets lager, waardoor snelladen meer tijd kost dan bij duurdere concurrenten. Maar: die zijn dus duurder en de laadsnelheid van de Citroën ë-C3 is voor veel gebruikers acceptabel, zeker gezien het prijssegment waarin de auto opereert.
Uitvoeringen en prijsstelling
De ë-C3 is leverbaar met keuze uit twee uitvoeringen: You en Max. De You is de basisuitvoering en richt zich op betaalbaarheid. Je krijgt desondanks een degelijk uitgeruste auto, maar bijvoorbeeld zonder groot infotainmentscherm. In plaats daarvan gebruik je je smartphone als centrale interface. Je hebt wel de belangrijkste veiligheidsvoorzieningen en rijhulpsystemen. De Max voegt meer luxe en gemak toe. Hier krijg je het 10,25-inch infotainmentscherm, climate control, meer comfortopties en extra veiligheidssystemen. Deze uitvoering voelt completer en meer in lijn met wat je van een moderne auto verwacht.
De prijsstelling is een van de grootste troeven van de ë-C3. Afhankelijk van de uitvoering ligt de nieuwprijs tussen 23.000 en 30.000 euro. Citroën wil hiermee laten zien dat elektrisch rijden bereikbaar kan zijn voor een breed publiek. Daarmee neemt de Citroën ë-C3 een interessante positie in: hij is goedkoper dan veel vergelijkbare modellen, maar biedt meer ruimte en comfort dan de allergoedkoopste EV’s.
Conclusie: de elektrische auto voor nuchtere kopers
De Citroën ë-C3 is geen auto die indruk maakt met extreme prestaties of een luxueuze afwerking. Maar dat is ook niet zijn doel. Hij wil vooral laten zien dat elektrisch rijden eenvoudig, betaalbaar en comfortabel kan zijn. Sterke punten zijn de scherpe prijs, het verrassend ruime interieur en het comfortabele onderstel. Minpunten zijn de beperkte laadsnelheid en de ingetogen uitstraling, die niet iedereen zal aanspreken.
Voor wie een betaalbare, praktische en comfortabele elektrische auto zoekt, is de Citroën ë-C3 een logische keuze. Hij laat zien dat elektrisch rijden niet per se duur of ingewikkeld hoeft te zijn. Daarmee is hij een interessante optie voor zowel gezinnen als stedelijk rijders die zonder poespas de overstap naar elektrisch willen maken.
Technische gegevens
Merk en model | Citroën ë-C3 |
---|---|
Lengte x breedte x hoogte | 4,02 x 1,76 x 1,57 m |
Wielbasis | 2,54 m |
Inhoud bagageruimte | 310 l |
Ledig gewicht | 1.383 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.946 kg |
Vermogen | 83 kW (113 pk) |
Koppel | 120 Nm |
Topsnelheid | 135 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 11,0 sec |
Batterijcapaciteit | 44 kWh |
Verbruik | 15,0 kWh/100 km |
Actieradius | 324 km |