Review - Citroën C5 Aircross

Dit is de vernieuwde C5 Aircross, een familie-SUV van Citroën die met zijn aangescherpte design, ruime interieur en duidelijke focus op comfort laat zien dat autorijden ook gewoon ontspannen kan zijn. In deze review vertellen we je alles over deze C5 Aircross.

De Citroën C5 Aircross in één oogopslag

  • Comfort staat voorop
  • Veel ruimte achterin
  • Diverse aandrijflijnen
  • Goede prijs-kwaliteitsverhouding
  • Groot infotainmentscherm

Introductie Citroën C5 Aircross

De vernieuwde Citroën C5 Aircross (modeljaar 2025) markeert een duidelijke stap in de evolutie van het model. Deze auto is gericht op het segment van de betaalbare en middelgrote SUV’s, waarin comfort, rust en ruimte belangrijker zijn dan pure sportiviteit. Deze C5 Aircross is bedoeld voor wie veel waarde hecht aan een ontspannen rijervaring, een royaal interieur en moderne technologie.

Wat deze auto bijzonder maakt is de combinatie van diverse aandrijflijnen, het Franse merk-DNA (comfort, eigenzinnigheid) en een prijsstelling die volgens Citroën aantrekkelijk moet zijn binnen zijn segment. Niet alleen is deze familie-SUV aan de buitenkant behoorlijk veranderd, ook onderhuids zijn de nodige aanpassingen getroffen en is er volop keuze uit aandrijflijnen. In totaal zijn er nu drie smaken om uit te kiezen: een hybride (met 145 pk), een plug-in hybride (195 pk) en twee volledig elektrische varianten (210 pk en 230 pk) met accupakketten van 73 of 97 kWh.

CR 43 Citroën C5 Aircross 3

Een strakkere Citroën C5 Aircross aan de buitenkant

Het exterieur van de C5 Aircross oogt in vergelijking met eerdere generaties – met zijn ronde en vriendelijke vormen – opvallend strakker en hoekig. De voorkant wordt gekenmerkt door het nieuwe lichtsignatuur en een moderne interpretatie van het logo. Bij de elektrische versie valt direct de dichte grill op, waarmee de auto zich al visueel onderscheidt ten opzichte van de verbrandingsvarianten.

Achteraan zijn het vooral de 3D-achterlichten die opvallen. Ze steken uit de carrosserie en geven de auto een moderne en onderscheidende uitstraling – het is een designtrucje dat je het niet zo vaak ziet. Aan de zijkant zijn er meer karakteriserende elementen terug te vinden, zoals een ‘kam’ achter de achterruiten voor de luchtgeleiding. Bovendien vormt dit een speels designelement. Op de voorste portieren steekt een vlak omhoog, waarvan zelf de accentkleur gekozen kan worden. Al met al, zelfs in de basisuitvoering, straalt de C5 Aircross iets anders uit dan andere SUV’s in het segment. Hij lijkt iets meer uitgesproken te zijn, zonder te ‘schreeuwen’.

De vorm van deze SUV geeft ook al het een en ander prijs over de ruimte aan de binnenkant. In tegenstelling tot SUV’s met coupé-achtige daklijnen loopt het dak van de C5 Aircross ver door naar achteren. Op deze manier blijft niet alleen veel (hoofd)ruimte behouden (geholpen door de wielbasis van 2,78 meter) voor de passagiers op de achterbank, ook de bagageruimte van 565 liter is hiermee enorm praktisch inzetbaar.

Ruimte, comfort en technologie in de Citroën C5 Aircross

Binnenin de Citroën C5 Aircross staat comfort centraal. De stoelen zijn uitgevoerd met speciaal schuim dat zich aanpast aan je lichaam, door een vertraagde vervorming van het materiaal. Ook zijn de stoelen voorzien van bekleding met een vriendelijke samenstelling van kleuren en materialen.

Het interieur ademt hierdoor een soort lounge-gevoel, waarbij de zachte materialen en comfortabele zitposities de boventoon voeren. Het infotainmentsysteem bestaat uit een 13-inch scherm waarmee draadloze Apple CarPlay, Android Auto én – voor wie het wil – ChatGPT-integratie mogelijk zijn. De bediening is modern en de connectiviteit up to date. Het scherm komt op vloeiende wijze samen met de middentunnel. De indeling is net zo eigenzinnig, aangezien de bekerhouders laag zijn weggestopt.

Dankzij de lange wielbasis profiteren de inzittenden voorin én achterin van veel hoofd- en beenruimte. Tel daar bij op dat zelfs de rugleuning van de achterbank verstelbaar is – iets wat minder vanzelfsprekend is in deze klasse. De bagageruimte van 565 liter in de standaardopstelling blijkt in de basis voldoende te zijn voor de meeste gezinnen. De achterbank kun je naar beneden klappen in een 40:20:40 verhouding, wat zorgt voor een totale ruimte van maar liefst 1.668 liter.

CR 43 Citroën C5 Aircross 4

Hoe rijdt de Citroën C5 Aircross?

De rijbeleving van de C5 Aircross is duidelijk afgestemd op comfort. Dit rijgedrag wordt grotendeels waargemaakt door zogenaamde ‘Progressive Hydraulic Cushions’: zachte uiteindes op de dempers waarmee hobbels en wegoneffenheden door het onderstel goed worden gefilterd. De besturing voelt licht aan en door de langere wielbasis wordt vooral de indruk gewekt van een stabiele auto die veel comfort biedt. Het wordt snel duidelijk dat sportieve acceleratie en scherp bochtenwerk geen prioriteit hebben – in de Citroën C5 Aircross ligt de focus echt op ontspannen rijden.

Wat betreft aandrijflijnen is er keuze genoeg. De hybrid levert 145 pk, de plug-in hybrid 195 pk – met een elektrische actieradius tot ongeveer 85 km – en de volledig elektrische varianten starten met een accucapaciteit van 73 kWh (210 pk) en gaan tot 97 kWh (230 pk) met een actieradius tot wel 680 km WLTP. Zo is er voor ieder wat wils, met een hybrid die door de gedeeltelijke elektrificatie iets meer souplesse biedt en een plug-in hybrid die een goede mix tussen elektrisch rijden en flexibiliteit biedt. De elektrische versies zijn nog geschikter voor het afleggen van grotere afstanden.

CR 43 Citroën C5 Aircross 5

Prijzen en uitrusting Citroën C5 Aircross

De C5 Aircross is er in Nederland in meerdere uitvoeringen, zoals You, Plus, Business en Max. Voor de hybrid 145 pk-variant start de prijs bij 37.990 euro. De plug-in hybrid heeft een vanafprijs van 42.690 euro. De elektrische varianten beginnen bij prijzen vanaf 39.490 euro. Wat betreft uitrusting moet je denken aan comfortabele stoelen, modern infotainment met 13-inch scherm, draadloze smartphonekoppeling en een ruime hoeveelheid veiligheidssystemen zoals adaptieve cruise control, actieve rijstrookassistentie en LED-verlichting.

Wat bij de Citroën C5 Aircross opvalt is dat de C5 Aircross qua prijs-kwaliteitverhouding gunstig gepositioneerd is in vergelijking met de concurrentie, zoals technische verwante auto’s als de Opel Grandland. Het grote verschil is dat de C5 Aircross veel ruimte en comfort te bieden heeft voor een bedrag dat iets onder de prijs van enkele concurrenten ligt.

CR 43 Citroën C5 Aircross 2

Belangrijkste bevindingen Citroën C5 Aircross

De Citroën C5 Aircross is een uitstekende keuze voor wie ruimte, een tikkeltje eigenzinnigheid en vooral comfort belangrijker vindt dan sportieve prestaties. Zijn sterke punten zijn de comfortabele rijbeleving, het royale interieur en de aantrekkelijke prijs-kwaliteitverhouding. De keuze uit verschillende aandrijflijnen – hybrid, plug-in hybrid en volledig elektrisch – maakt hem geschikt voor uiteenlopende wensen.

Aan de andere kant kent de auto ook enkele nadelen: het trekvermogen is relatief beperkt, de middentunnelindeling is misschien minder handig voor inzittenden, en de reactietijd van het infotainmentsysteem laat soms te wensen over. Als eindoordeel: voor families of bestuurders die regelmatig onderweg zijn en veel waarde hechten aan comfort en rust, is deze C5 Aircross zeer geschikt. Wie echter primair sportieve wegligging of maximale dynamiek zoekt, dient elders te kijken.

Technische gegevens

(met een brandstofmotor)

Merk en model Citroën C5 Aircross Hybrid 145 You
Lengte x breedte x hoogte 4,65 x 1,90 x 1,69 m
Wielbasis 2,78 m
Inhoud bagageruimte 565 l
Ledig gewicht 1.529 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.100 kg
Brandstofsoort Benzine
Cilinderinhoud 1.199 cm3
Vermogen 107 kW (145 pk)
Koppel 230 Nm
Topsnelheid 201 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 11,2 sec
Tankinhoud 55 l
Verbruik 5,4 l/100 km
CO₂-uitstoot 121 g/km

Deel artikel

Alle artikelen

Citroën C5 Aircross review - Schaamteloos comfortabel, zoals je dat eigenlijk wilt

Deze elektrische auto's halen bij lange na de officiële actieradius niet

Ontdek meer