Ga naar hoofdinhoud
Fiat Grande Panda Electric 1

Review Fiat Grande Panda Electric: compact ruimtewonder met karakter

Een klassieke naam in een nieuw elektrisch jasje: de Fiat Grande Panda keert terug en wel als ruime, efficiënte en eigenwijze stadsauto. Wij reden de elektrische variant en ontdekten hoe verrassend compleet deze kleine Italiaan is.

De Fiat Grande Panda Electric in één oogopslag

  • Volledig elektrisch, met een actieradius tot 320 km
  • Opvallend veel ruimte binnen compacte buitenmaten
  • Karakteristiek design met retro-invloeden
  • Vlot genoeg voor dagelijks gebruik
  • Betaalbaar alternatief voor andere elektrische stadsauto’s

Een moderne interpretatie van een icoon

De Fiat Grande Panda is geen directe opvolger van de oorspronkelijke Panda, maar een geheel nieuw model dat zich in het B-segment positioneert. Met een lengte van net geen vier meter en elektrische aandrijving mikt Fiat op klanten die een praktische, efficiënte auto zoeken voor in en om de stad. Daarmee vormt hij een alternatief voor onder meer de Dacia Spring, Citroën ë-C3 en (wel wat oudere) Renault Twingo Electric.

De Grande Panda is gebouwd op het Smart Car-platform van Stellantis, dat ook wordt gebruikt voor de nieuwe Citroën C3. Dat platform biedt ruimte aan brandstofmotoren en elektromotoren. Hoewel in Nederland de focus op de elektrische variant ligt, worden beide hier aangeboden. De prijs wordt scherp gehouden door een doelgerichte uitrusting en slimme keuzes qua materiaalgebruik.

Wat deze Panda bijzonder maakt? Dat is vooral de combinatie van z’n speelse uiterlijk, actieradius en praktische bruikbaarheid. Daarmee is hij niet alleen een sympathieke verschijning, maar ook gewoon een handige gezinsauto.

Fiat Grande Panda Electric 4

Design: retro, maar fris

Het design van de Fiat Grande Panda is zonder twijfel een knipoog naar het verleden. De hoekige lijnen, korte overhangen en rechtopstaande neus doen denken aan de originele Panda uit de jaren tachtig. Tegelijkertijd oogt het geheel modern dankzij details als de pixelachtige dagrijverlichting, grote wielen op de hoeken en robuuste wielkasten.

De voorzijde is opvallend, met een gesloten grille en grote ‘PANDA’-letters als herkenningsteken. Ook de achterzijde is goed geslaagd, met verticale lichtunits en een stoere bumperpartij. De hoge raamlijn en zwarte sierdelen geven het geheel een licht SUV-achtig karakter, zonder dat de auto groot aanvoelt. Je ziet: deze Panda wil opvallen, maar zonder schreeuwerig te zijn.

In de gele kleur van de testauto (Giallo Positano) oogt hij bovendien vrolijk en jeugdig. Samen met de zwarte accenten en zilverkleurige wielen staat hij stevig op zijn poten. De afwerking van het exterieur laat zien dat Fiat het menens is met deze nieuwe generatie.

Interieur: verrassend ruim en slim

Stap je in, dan valt meteen op hoe ruim de Fiat Grande Panda aanvoelt. De hoge daklijn en rechtopstaande voorruit zorgen voor veel hoofdruimte en een prettig ruimtelijk gevoel. Vier volwassenen vinden moeiteloos plek en achterin is ook voor langere inzittenden voldoende beenruimte beschikbaar.

Naast het royale passagiers- en bagagecompartiment is ook aan kleinere spullen gedacht. Zo biedt de Grande Panda meerdere open vakken op het dashboard, deurvakken met plek voor grotere flessen en een slimme opbergbrug tussen de voorstoelen. De vloer is vlak, wat het in- en uitstappen vergemakkelijkt. Ook handig: de stoelen zijn relatief hoog geplaatst, wat zorgt voor een prettige zithouding én een goed overzicht over het verkeer.

De bagageruimte is met 361 liter opvallend groot voor een auto van dit formaat. Dankzij de relatief vierkante vorm van de achterzijde is de ruimte goed bruikbaar en de hoge laadvloer maakt tillen makkelijk. Met de achterbank plat ontstaat een vlakke laadvloer.

Het interieurdesign is speels, met geometrische vormen en frisse kleuraccenten. De gebruikte materialen zijn overwegend hard plastic, maar voelen degelijk aan. In deze klasse is dat gebruikelijk. Belangrijker is dat alles goed in elkaar zit en logisch is vormgegeven.

Qua technologie biedt de Grande Panda een digitaal instrumentarium en een centraal infotainmentscherm, afhankelijk van de uitvoering. Het systeem werkt vlot en overzichtelijk, met smartphone-integratie via Apple CarPlay en Android Auto. Fysieke knoppen voor essentiële functies zijn gebleven, wat prettig is in dagelijks gebruik.

Fiat Grande Panda Electric 3

Rijervaring: stadsgericht maar volwaardig

De Fiat Grande Panda Electric voelt zich in de stad als een vis in het water. De elektromotor levert 83 kW (113 pk) en 122 Nm aan koppel, wat voldoende is om vlot met het verkeer mee te komen. De sprint van 0 naar 100 km/u duurt 11 seconden, maar belangrijker is hoe direct en soepel de auto reageert bij lage snelheden. Dat maakt filerijden of invoegen moeiteloos.

Het rijgedrag is comfortabel, met een vering die korte oneffenheden goed filtert. De besturing is licht, wat prettig is bij manoeuvreren in smalle straatjes. Tegelijkertijd voelt de auto niet zweverig aan: ook op hogere snelheid is de auto stabiel en voorspelbaar.

In bochten helt hij licht over, maar dat is in deze klasse geen bezwaar. De lage plaatsing van het accupakket draagt bij aan een degelijk rijgevoel en het onderstel is beter gedempt dan bij veel andere stadsauto’s. Fiat laat hier zien dat een betaalbare EV niet per se basaal hoeft aan te voelen.

De actieradius bedraagt officieel 320 kilometer (WLTP). In de praktijk haal je bij gemengd gebruik zo’n 250 tot 280 kilometer. Laden kan met 100 kW gelijkstroom, waarmee je de batterij in iets meer dan een half uur van 20 naar 80 procent brengt. Thuisladen met wisselstroom gaat met maximaal 11 kW.

Fiat Grande Panda Electric 2

Uitrusting en prijzen

De prijzen van de Fiat Grande Panda Electric: de vanafprijs bedraagt in Nederland 24.990 euro (mei 2025), waarmee de Panda zich positioneert als een van de betaalbaarste elektrische auto’s in het B-segment. Daarmee is hij scherper geprijsd dan veel van zijn directe concurrenten, zoals de Citroën ë-C3. Bovendien is de Fiat Grande Panda Electric niet duurder dan de versie met brandstofmotor, iets dat nog altijd niet vanzelfsprekend is.

De standaarduitvoering biedt al verrassend veel: denk aan airconditioning, cruise control, parkeersensoren achter, led-verlichting, digitale tellers en een basis infotainmentsysteem met smartphone-integratie. Hoger gepositioneerde uitvoeringen voegen daar zaken aan toe zoals climate control, stoelverwarming, grotere wielen, extra veiligheidsopties en een groter scherm met betere connectiviteit.

Voor de veiligheid is de Grande Panda voorzien van rijstrookassistentie, noodremhulp, verkeersbordherkenning en vermoeidheidsdetectie. Een achteruitrijcamera is optioneel, net als adaptieve cruise control en dodehoekdetectie.

Fiat Grande Panda Electric 5

Conclusie: veel auto voor een schappelijke prijs

De Fiat Grande Panda Electric is precies wat hij belooft te zijn: een verrassend ruime, praktische en eigenzinnige stadsauto die elektrisch rijden bereikbaar maakt. Hij biedt meer ruimte en verfijning dan je op basis van zijn prijs zou verwachten en weet met zijn slimme ontwerp en vriendelijke karakter te overtuigen.

Natuurlijk zijn er beperkingen. De materialen in het interieur zijn eenvoudig en het rijgedrag is vooral gericht op efficiëntie, niet op snelheid. Maar wie een compacte en betaalbare EV zoekt zonder fratsen, vindt in de Grande Panda een opvallend volwassen keuze. Voor jonge gezinnen, stadsrijders of wie gewoon een betrouwbare en praktische tweede auto zoekt, is dit een model dat je serieus moet overwegen. Fiat heeft met de Grande Panda opnieuw een karaktervolle alleskunner in huis.

Technische gegevens

Merk en model Fiat Grande Panda Electric
Lengte x breedte x hoogte 3,99 x 1,76 x 1,57 meter
Wielbasis 2,54 meter
Inhoud bagageruimte 361 liter
Ledig gewicht 1.411 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.958 kg
Vermogen 83 kW (113 pk)
Koppel 122 Nm
Topsnelheid 132 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 11,0 sec
Batterijcapaciteit 44 kWh
Verbruik 17,4 kWh/100 km
Actieradius 320 km

Klaar voor de volgende stap?

Deel artikel