De Hyundai Inster in één oogopslag
- Volledig elektrisch
- Opvallend, hoekig design met pixelverlichting
- Tot 370 km actieradius (WLTP)
- Keuze uit 42 of 49 kWh batterij
- Compacte buitenmaten, toch verrassend ruim
De Hyundai Inster valt op – eerste indruk
Met de Inster heeft Hyundai een volledig elektrische auto in het A-segment, gebaseerd op de ‘Casper’, zoals de variant in Korea heet. De Inster is echter nadrukkelijk ontwikkeld voor de Europese markt en positioneert zich als een volwaardige stadsauto met volwassen technologie en verrassend veel binnenruimte.
Dankzij z’n compacte formaat en volledig elektrische aandrijving is hij perfect toegerust voor druk stadsverkeer, maar door z’n ruime actieradius en volwassen rijgedrag is hij ook geschikt voor langere ritten. Je hebt keuze uit een 42 kWh of 49 kWh accupakket, waarbij de laatste een actieradius biedt tot 370 kilometer (WLTP).
Een EV met een eigen gezicht
Het design van de Inster is allesbehalve doorsnee. Hoekig, stoer en met veel rechte lijnen onderscheidt hij zich duidelijk van andere kleine elektrische auto’s. De pixelvormige LED-verlichting voor- en achter verwijst naar de stijl van de elektrische IONIQ 5 van Hyundai, wat hem een hightech uitstraling geeft. De wielkasten zijn breed aangezet en de daklijn is hoog. Met een korte overhang, rechtopstaande neus en robuuste bumperpartijen staat er een stoere stadsauto voor je neus.
Een veelzijdig interieur met veel ruimte
Ondanks z’n compacte formaat biedt de Hyundai Inster opvallend veel binnenruimte. Dankzij het slimme platform met vlakke vloer, een opgeruimd dashboard en relatief hoge daklijn voelt het interieur heel ruimtelijk aan.
De achterbank is verschuifbaar, waardoor je kunt kiezen voor meer beenruimte of een grotere kofferbak. De bagageruimte bedraagt minimaal 280 liter en is daarmee bovengemiddeld voor dit segment. Deze kan worden uitgebreid tot 1.059 liter. De achterstoelen zijn daarvoor volledig plat te leggen, zodat je ook grotere objecten makkelijk mee kan nemen.
Het digitale instrumentarium en het centrale infotainmentscherm van 10,25-inch ogen modern en zijn eenvoudig te bedienen. Alles is lekker up-to-date met Android Auto, Apple CarPlay en een uitgebreide reeks aan Hyundai SmartSense-veiligheidssystemen.
Een volledig elektrische aandrijflijn
De Hyundai Inster biedt keuze uit twee aandrijflijnen: een versie met 71 kW (97 pk) en 42 kWh batterij, of een krachtiger model met 84 kW (113 pk) en een 49 kWh accupakket. Beide varianten zijn voorwielaangedreven en accelereren vlot genoeg voor dagelijks verkeer.
De 49 kWh-versie haalt volgens WLTP een bereik tot 370 kilometer, wat ruim voldoende is voor het dagelijks woon-werkverkeer én incidentele langere snelwegritten. De 42-KWh versie komt tot 327 kilometer. Laden kan met 11 kW AC of tot 120 kW DC. Daarmee laad je de batterij in iets meer dan een halfuur van 10 naar 80 procent bij een snellader.
Tijdens het rijden voelt de Inster lichtvoetig, stil en wendbaar. Dankzij zijn korte draaicirkel en soepele besturing rijdt hij perfect in de stad, terwijl de demping verrassend comfortabel is op hobbelige wegen. Zelfs bij hogere snelheden blijft hij koersvast en goed geïsoleerd qua rijgeluid, wat je niet snel verwacht van een auto in dit segment.
Ruime keuze in uitvoeringen
De Hyundai Inster is leverbaar als instapversie E-Motion met 42 kWh, goed voor een actieradius van 327 kilometer (WLTP), met een consumentenprijs van 24.295 euro. Voor wie meer vermogen en bereik wil, is er ook een E-Motion 49 kWh met 370 kilometer actieradius voor 25.995 euro.
Daarboven volgt de Pulse, eveneens met 49 kWh en 370 km actieradius, die voor 27.295 euro net iets luxer is uitgerust. De Evolve-lijn breidt het aanbod verder uit met uitvoeringen als Evolve en Evolve Sky, beide met het 49 kWh batterijpakket en meer premium features. Deze modellen kosten respectievelijk 28.795 en 29.595 euro. De topversie is de Cross Sky Plus, die voor 32.885 euro de meest complete uitrusting biedt.
Alle modellen zijn standaard voorzien van automatische transmissie waarmee de voorwielen worden aangedreven. De CO₂-uitstoot is uiteraard 0 gram per kilometer, wat de Inster in aanmerking laat komen voor gunstige bijtelling. Je rijdt het dan als auto van de zaak vanaf slechts 119 euro per maand, afhankelijk van de gekozen versie. Dankzij een scherpe netto catalogusprijs en de lage BPM is de Inster dus interessant, voor zowel particuliere als zakelijke rijders.
Eindoordeel Hyundai Inster
De Hyundai Inster biedt een opvallend sterk totaalpakket in het compacte EV-segment. Hij combineert het formaat van een stadsauto met het rijcomfort en de technologie van een grotere auto. Dankzij het hoekige, uitgesproken design steekt hij met kop en schouders boven de grijze massa uit.
Het interieur is verrassend ruim voor een auto van dit formaat en bovendien slim ingedeeld, met een verschuifbare achterbank en voldoende bagageruimte. Ook de zitpositie is prettig en de technologie aan boord voelt volwassen aan. Zaken als het digitale instrumentarium, het centrale infotainmentscherm en de rijhulpsystemen dragen bij aan een comfortabele en veilige rijbeleving.
De 42 kWh-variant is ideaal voor stedelijk gebruik en korte ritten, terwijl de versie met 49 kWh batterij serieus bruikbaar is voor wie ook af en toe de snelweg op moet. De actieradius van 370 kilometer (WLTP) is ruim voldoende voor het dagelijkse woon-werkverkeer en dankzij de snellaadfunctie met maximaal 120 kW kun je onderweg gemakkelijk bijladen.
Zijn er ook nadelen? Natuurlijk, het blijft een compacte auto. Met vijf volwassenen op pad is niet ideaal. Ook is de Inster, ondanks zijn SUV-achtige styling, geen terreinwagen of trekpaard. Maar dat zijn zaken die je in dit segment niet snel zult missen.
Kortom, wie op zoek is naar een betaalbare, moderne en compacte elektrische auto met een eigenzinnig gezicht, ruimte, moderne technologie en rijbereik, zal behalve de Hyundai Inster weinig beters vinden. Het is een auto die de lat voor het A-segment stevig hoger legt.
Technische gegevens
Merk en model | Hyundai Inster – 42 kWh |
---|---|
Lengte x breedte x hoogte | 3,83 x 1,61 x 1,58 meter |
Wielbasis | 2,58 meter |
Inhoud bagageruimte | 280 tot 1.059 liter |
Ledig gewicht | 1.288 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.730 kg |
Vermogen | 71 kW (97 pk) |
Koppel | 147 Nm |
Topsnelheid | 140 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 11,7 sec |
Batterijcapaciteit | 42 kWh |
Verbruik | 14,3 kWh/100 km |
Actieradius | 327 km |