Review – Hyundai Ioniq 9: het elektrische vlaggenschip

De Hyundai Ioniq 9 is de eerste grote elektrische SUV in het Ioniq-gamma, boven de 5 en 6. Met ruim 5 meter lengte, drie zitrijen en bagageruimte is hij bijzonder ruim. Hij combineert efficiëntie met slimme technologie en biedt veel luxe en comfort.

De Hyundai Ioniq 9 in één oogopslag

  • Enorme ruimte en flexibiliteit
  • Vermogensbereik van 218 tot 429 pk
  • Beschikbaar met achter- en vierwielaandrijving
  • Altijd een 110 kWh batterijpakket
  • Comfort en luxe aan boord

Een auto waarin het beste van alles geboden wordt

Elektrisch rijden heeft zich de afgelopen jaren razendsnel ontwikkeld. Waar de eerste modellen vooral compact waren en gericht op de stad, zie je nu steeds vaker grote SUV’s. Autofabrikanten spelen daarmee in op de vraag naar ruimte, comfort en actieradius, zonder in te leveren op duurzaamheid.

Hyundai is een van de merken die die stap vol overtuiging zet. Met de Ioniq-familie heeft het merk al laten zien dat het elektrische modellen kan combineren met een uitgesproken design en slimme techniek. De Hyundai Ioniq 9 vormt wat dat betreft het absolute hoogtepunt: een full-size SUV die ruimte, luxe en technologie samenbrengt in een moderne elektrische verpakking. De doelgroep is breed: gezinnen die veel ruimte zoeken, zakelijk rijders die luxe en comfort belangrijk vinden, én kopers die willen opvallen met een premium elektrische SUV.

Binnen dit segment krijgt hij stevige concurrentie. De Ioniq 9 weet zich binnen dit brede aanbod te onderscheiden met zijn praktische flexibiliteit, de keuze voor zes of zeven zitplaatsen en technologieën zoals V2L waarmee hij stroom kan terugleveren aan apparaten en zelfs het elektriciteitsnet. Maar ook andere SUV’s, zoals de Kia EV9, technisch nauw verwant, bieden vergelijkbare functionaliteiten.

CR 68 Hyundai Ioniq 9 1

Design en uitstraling Hyundai Ioniq 9

Het exterieur van de Ioniq 9 straalt kracht en elegantie uit. Ondanks de forse afmetingen is het model strak vormgegeven, met een gestroomlijnd silhouet dat wordt versterkt door slimme aerodynamische ingrepen. Dankzij sluitbare luchtinlaten in de neus, een vlakke onderzijde en een taps toelopende achterzijde is de luchtweerstand teruggebracht tot een indrukwekkende cw-waarde van 0,259. Deze lage waarde draagt direct bij aan de efficiëntie en actieradius.

Het pixelachtige lichtdesign maakt de auto direct herkenbaar als lid van de Ioniq-familie. De vierkante LED-elementen in de koplampen en achterlichten zorgen voor een futuristische uitstraling. Brede schouderlijnen, contrasterende accenten en wielen tot 21 inch versterken het premium karakter. Met zijn lengte van 5,06 meter, breedte van 1,98 meter en hoogte van 1,79 meter combineert hij imposante proporties met een strak en modern uiterlijk.

Interieur, ruimte en technologie Hyundai Ioniq 9

Binnenin draait het om ruimte, luxe en slimme technologie. De Ioniq 9 is leverbaar als zeszitter met twee comfortabele captain’s chairs op de tweede rij, of als zevenzitter met een traditionele driepersoonsbank. De derde zitrij kan elektrisch omhoog of omlaag worden geklapt. Je beschikt over extra zitplaatsen wanneer nodig of juist een enorme laadruimte wanneer de stoelen worden neergeklapt. Met alle zitrijen neergeklapt bedraagt de bagageruimte 2.494 liter, terwijl met de derde zitrij in gebruik nog altijd 338 liter beschikbaar blijft. Aan de voorzijde is er bovendien een extra bergruimte, een frunk van 88 liter bij de achterwielaangedreven uitvoering en 52 liter bij de vierwielaandrijving.

CR 68 Hyundai Ioniq 9 5

De sfeer in het interieur wordt gekenmerkt door hoogwaardige materialen en een rustige, moderne vormgeving. Geluidsisolatie staat op hoog niveau en in de topuitvoeringen zorgt Active Noise Cancelling voor nog meer rust aan boord. Ook het audiosysteem draagt bij aan de beleving: een installatie met veertien Bose-luidsprekers is beschikbaar voor de liefhebber. Het brede scherm dat het instrumentarium en het infotainmentsysteem combineert, strekt zich uit over het dashboard en geeft de cockpit een hightech uitstraling. Hoewel de bediening grotendeels digitaal is, zijn er voor essentiële functies nog fysieke knoppen aanwezig zodat je niet altijd door menu’s hoeft te bladeren.

Een van de meest opvallende technologieën is Vehicle-to-Load. Daarmee kan de Ioniq 9 niet alleen stroom afnemen om zichzelf op te laden, maar ook energie terugleveren aan externe apparaten. Dat kan via stopcontacten in de auto of via de laadpoort. De auto is bovendien voorbereid op Vehicle-to-Grid, zodat hij in de toekomst ook een rol kan spelen in het terugleveren van energie aan het elektriciteitsnet. Overal in het interieur zijn USB-C-aansluitingen geplaatst die tot 100 watt vermogen leveren, ideaal voor het opladen van laptops en andere apparatuur.

Op het gebied van veiligheid en assistentiesystemen staat de Ioniq 9 volledig in lijn met zijn positie als vlaggenschip. De SUV beschikt over adaptieve cruise control, rijbaanassistentie en verkeersbordherkenning. Camera’s, een parkeerhulp en een automatische achterklep maken het dagelijkse gebruik makkelijker en veiliger.

CR 68 Hyundai Ioniq 9 7

Rijervaring Hyundai Ioniq 9

De rijervaring van de Ioniq 9 is gericht op comfort en stabiliteit. Het lage zwaartepunt, dat ontstaat door de plaatsing van de accu’s, zorgt voor een stabiel gevoel, ook bij hogere snelheden. Oneffenheden in het wegdek worden goed geabsorbeerd en het geluidsniveau in de cabine is opvallend laag. De besturing is niet uitgesproken sportief, maar wel direct genoeg om vertrouwen te geven. De afstemming van vering en demping maakt duidelijk dat de nadruk ligt op comfort, zonder dat de auto week aanvoelt.

De Ioniq 9 is leverbaar in drie aandrijfvarianten. De Long Range met achterwielaandrijving levert 160 kW, goed voor 218 pk en 350 Nm koppel. De Long Range met vierwielaandrijving komt uit op 226 kW, oftewel 308 pk, en 605 Nm koppel. De krachtigste uitvoering is de Performance-variant, die eveneens vierwielaangedreven is en 315 kW ofwel 429 pk levert, met een koppel van 700 Nm. Met deze varianten is er altijd een aandrijving die bij je past.

De batterijcapaciteit bedraagt 110 kWh netto. Dat maakt een actieradius van 600 tot 620 kilometer volgens de WLTP-norm mogelijk in alle uitvoeringen. Laden kan met wisselstroom tot 11 kW en snelladen gaat met maximaal 300 kW. Bij gebruik van een geschikte snellader is de accu in twintig tot dertig minuten weer tot 80 procent vol.

Voor wie met een caravan of aanhanger de weg op wil: de achterwielaangedreven uitvoering mag 1.600 kilo trekken, terwijl de vierwielaangedreven variant een indrukwekkende 2.500 kilo aankan. Daarmee is de Ioniq 9 niet alleen een ware gezinsauto, maar ook geschikt voor recreatief gebruik.

Uitrusting en prijzen Hyundai Ioniq 9

Hyundai levert de Ioniq 9 in meerdere uitvoeringen die variëren van praktisch tot luxe aangekleed. Het aanbod begint met de Style, die standaard al rijk is uitgerust en verkrijgbaar is met achterwielaandrijving of vierwielaandrijving. Daarboven staan de Connect en Connect+, die extra luxe en technologie toevoegen, zoals een panoramadak (Connect+) en geavanceerdere assistentiesystemen. Voor wie meer verfijning zoekt is er de Lounge, met nog meer comfort en luxe details. Bovenaan de line-up staat de Lounge AWD+, die naast een uitgebreide uitrusting ook de krachtigste aandrijflijn met 429 pk biedt.

De prijzen lopen uiteen van 67.995 euro voor de Ioniq 9 RWD in Style-uitvoering tot 81.495 euro voor de topversie Lounge AWD+. De tussenliggende varianten bewegen zich tussen deze bedragen, met telkens een duidelijke stap in luxe, aandrijving en prestaties.

CR 68 Hyundai Ioniq 9 4

Conclusie Hyundai Ioniq 9

De Hyundai Ioniq 9 is zonder twijfel een indrukwekkende nieuwkomer. Hij combineert ruimte en veelzijdigheid met moderne technologie en krachtige aandrijflijnen. De flexibiliteit van zes of zeven zitplaatsen, de ruime bagagecapaciteit en zijn aerodynamische vormgeving, stille interieur en hoge mate van comfort maken hem bijzonder aantrekkelijk.

Natuurlijk zijn er ook kanttekeningen. Het formaat maakt hem minder handig in een drukke stad en het gewicht blijft merkbaar in dynamische situaties. Toch wegen die nadelen nauwelijks op tegen de voordelen die de auto biedt. De Ioniq 9 laat zien dat Hyundai klaar is om mee te doen aan de top van de markt voor elektrische SUV’s en biedt een overtuigend totaalpakket voor gezinnen en zakelijk rijders die ruimte, luxe en moderniteit willen combineren.

Technische gegevens

(volledig elektrisch)

Merk en model Hyundai Ioniq 9 110.3kWh RWD
Lengte x breedte x hoogte 5,06 x 1,98 x 1,79 m
Wielbasis 3,13 m
Inhoud bagageruimte 338-2.494 liter
Ledig gewicht 2.512 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 3.180 kg
Vermogen 160 kW (218 pk)
Koppel 350 Nm
Topsnelheid 190 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 9,4 sec
Batterijcapaciteit 110 kWh
Verbruik 19,4 kWh/100 km
Actieradius 620 km

Deel artikel

Alle artikelen

Review – Hyundai Inster: compact, elektrisch en goede actieradius

Test: 5 nieuwtjes over de nieuwe Hyundai Ioniq 5 (77,4 kWh)

Hyundai Ioniq 6 test: waarom een elektrische sedan met een laag stroomverbruik sexy is

Ontdek meer