Review – Hyundai Santa Fe: ruime SUV met slimme plug in techniek

De Hyundai Santa Fe is een ruime en opvallende SUV met zes of zeven zitplaatsen. Dankzij de hybride of plug-in hybride aandrijving (ca. 60 km elektrisch) is het een comfortabele en efficiënte keuze voor gezinnen.

De Hyundai Santa Fe in één oogopslag

  • Moderne, hoekige styling
  • Zeven of zes zitplaatsen
  • Grote en uitbreidbare bagageruimte
  • Hybride en plug-in hybride
  • 60 km elektrisch bereik WLTP

De Hyundai SantaFe in één oogopslag

De Hyundai SantaFe is een opvallende SUV, die wordt gekenmerkt door zijn hoekige proporties, H‑vormige lichtunits en scherpe lijnen. Deze vijfde generatie wijkt met deze vormtaal duidelijk af van vorige generaties. Standaard beschikt de auto over zeven zitplaatsen, maar het is ook mogelijk om zes zitplaatsen te kiezen. Door zijn afmetingen beschik je ook over een enorme laadruimte van 628 liter, die uit te breiden is tot bijna 2.000 liter.

Je hebt de keuze uit een hybride of plug-in hybride aandrijflijn, beide uitgaande van een 1,6-liter turbobenzinemotor en een elektromotor ter ondersteuning. Hyundai heeft met deze SantaFe een duidelijke stap gezet richting ruimte én gedeeltelijk elektrische prestaties. De PHEV-uitvoering, leverbaar als flinke zes- of zevenzitter, speelt meteen in op de fiscale voordelen in Nederland dankzij de lage CO₂-uitstoot. Naast deze moderne aandrijflijnen en opvallende uiterlijk biedt de auto ook verrassend veel slimme snufjes aan boord.

CR 11 Hyundai Sante Fe 1

Een opvallende verschijning

De nieuwe SantaFe oogt stoer en opvallend door zijn hoekige silhouet, H‑vormige dagrijverlichting voor- en achter en een prominente grill met een stoere uitstraling. De lange wielbasis draagt bij aan een robuuste en zelfverzekerde indruk, aangevuld met uitgeklopte wielkasten en grote 21‑inch velgen. Overal benadrukt Hyundai de avontuurlijke inslag, met designinvloeden die haast doen denken aan luxe SUV’s zoals een Range Rover.

Een interieur met veel ruimte en technologie

Binnenin valt meteen de grootte op. Met zeven zitplaatsen als standaard configuratie en 628 liter bagageruimte is de SantaFe behoorlijk praktisch te noemen. Overigens, een zeszitsconfiguratie is ook mogelijk. Vouw je alle stoelen neer, dan groeit de ruimte tot bijna 2.000 liter, ideaal voor vakanties of verhuizingen.

De dashboardopstelling is strak, met twee 12,3‑inch schermen en een handig panorama curved display. Ook op technologisch is het een feest aan boord van de Santa Fe. Een digitale binnenspiegel, dode-hoekcamera’s die live beeld tonen bij richtingaanwijzers, draadloze opladers en USB‑C‑poorten zijn een aantal items die het leven van de bestuurder en passagiers makkelijker maken. Een opvallende extra is een UV‑Ctray, waarmee je smartphone ontsmet kan worden.

CR 11 Hyundai Sante Fe 4

Gedeeltelijk elektrisch en comfortabel

De rijervaring met de Hyundai Santa Fe Plug-in Hybrid laat zich het best omschrijven als verfijnd, ontspannen en verrassend stil. Bij de eerste meters merk je al hoe ver Hyundai is gekomen op het gebied van comfort. De vering is soepel afgestemd, met een duidelijke focus op demping van hobbels en oneffenheden in het wegdek. Drempels worden vrijwel volledig weggefilterd en ook op slecht asfalt blijft het rijgedrag gecontroleerd en comfortabel.

De besturing voelt licht en is vooral afgestemd op gemak in de stad en bij lagere snelheden. In bochten helt de auto enigszins over, wat gezien het hoge gewicht niet verwonderlijk is, maar de balans blijft netjes behouden. De vierwielaandrijving grijpt waar nodig subtiel in, wat bijdraagt aan vertrouwen op natte of gladde wegen.

De aandrijflijn combineert een 1,6-liter T-GDI turbobenzinemotor met een elektromotor, goed voor een gecombineerd vermogen van 172 kW (235 pk) bij de hybride aandrijving en 185kW (252pk) bij de plug-in hybride. De gedeeltelijk elektrische aandrijving zorgt in de praktijk voor een soepele acceleratie met genoeg kracht. Volledig elektrisch rijden in de plug-in hybride gaat moeiteloos en stil, zeker in de EV-modus. Ook op de snelweg voelt de Santa Fe krachtig genoeg om zonder moeite in te halen of op te trekken bij invoegen. De automatische transmissie schakelt soepel en vrijwel onmerkbaar, wat bijdraagt aan de kalme rijbeleving.

Wat betreft de elektrische prestaties: de batterij van 13,8kWh zorgt op papier voor een elektrisch bereik tot 62 kilometer (WLTP). In de praktijk blijkt vooral bij stadsverkeer een hoog aantal kilometers haalbaar, terwijl het op de snelweg vaak bij 20 tot 25 kilometer blijft. Toch kan dat net voldoende zijn voor een enkele rit naar het werk. Wie trouw oplaadt, kan het benzineverbruik hiermee tot een minimum beperken.

Tijdens onze testritten noteerden we bij een volle batterij een verbruik van rond de 1,5l/100km. Zodra de batterij leeg is, stijgt het verbruik tot circa 6 à 7 liter per 100 kilometer, afhankelijk van belading, snelheid en rijstijl. Dat is nog altijd keurig voor een SUV van dit formaat.

Wat opvalt is de stilte in het interieur, zelfs op hogere snelheden. De geluidsisolatie is uitstekend, mede dankzij akoestisch glas en slimme materiaalkeuze. Ook wind- en bandengeruis blijven netjes op de achtergrond. De rijhulpsystemen zoals adaptieve cruise control en lane centering werken doeltreffend, al kan het aantal waarschuwingen en piepjes voor sommigen wat overdreven aanvoelen. Gelukkig zijn deze functies deels te personaliseren of uit te schakelen.

Kortom, de Santa Fe Plug-in Hybrid is geen sportieve SUV, maar een comfortabele alleskunner. Hij nodigt uit tot ontspannen rijden, biedt voldoende (trek)kracht voor dagelijks gebruik én is bij goed opladen bijzonder zuinig. Voor wie vaak onderweg is, of het nu naar school, sport of vakantieadres is, biedt hij precies die rust en verfijning die je onderweg wilt ervaren.

CR 11 Hyundai Sante Fe 3

Ruime keuze in uitvoeringen

De Hyundai Santa Fe is in Nederland beschikbaar met zowel een reguliere hybride-aandrijflijn als ook een plug-in hybride aandrijflijn. De plug-in hybride is standaard voorzien van vierwielaandrijving en biedt daarbij de keuze uit zes- of zeven zitplaatsen, afhankelijk van de gekozen uitrustingsvariant. Voor de reguliere hybride geldt dat alle uitvoeringen een voorwielaangedreven zevenzitter zijn.

De prijslijst begint met de hybride Santa Fe in de uitvoering Comfort, die 61.095 euro kost. Wie meer luxe wenst, kan kiezen voor de Comfort Smart of Premium varianten, waarbij de prijzen oplopen tot 69.490 euro voor de rijk uitgeruste Premium Sky. Die laatste biedt onder meer een glazen schuifdak en uitgebreide interieurverlichting.

Voor de plug-in hybride versies begint het aanbod met de Comfort Smart, geprijsd op 59.995 euro. Deze is opvallend scherp geprijsd voor een plug-in hybride SUV met zeven zitplaatsen én standaard vierwielaandrijving. Daarboven volgen de Premium, Premium Plus en Black Line uitvoeringen, waarbij die laatste het meest luxe is. Deze versie biedt een combinatie van stoere designaccenten, grotere velgen, meer veiligheidssystemen én vaak ook zes in plaats van zeven zitplaatsen. Zowel de zes- als de zevenzits Black Line hebben dezelfde prijs, namelijk 68.995 euro.

Alle plug-in hybride modellen stoten slechts 38 gram CO₂ per kilometer uit (WLTP), wat zorgt voor een gunstige fiscale waarde en een energielabel A. Daarmee positioneert de Santa Fe zich interessant voor zowel particuliere als zakelijke rijders.

Eindoordeel Hyundai Santa Fe

De Hyundai SantaFe blinkt uit in ruimte en praktisch gemak. Met zeven zitplaatsen en een royale laadruimte is hij als gezinsauto nauwelijks te overtreffen. Ook op het gebied van comfort en uitrusting scoort hij hoog, dankzij het soepele rijgedrag, de hoogwaardige afwerking, de slimme technologieën en de aangename stilte aan boord.

Wie consequent oplaadt, profiteert bovendien van opvallend lage verbruikswaarden en milieuvriendelijk rijgedrag, wat de elektrische prestaties tot een van zijn sterke punten maakt. Toch zijn er ook aandachtspunten. Zo blijkt het elektrische rijbereik in de praktijk beperkt. Daarnaast is het hoge gewicht van meer dan 2.075 kilo merkbaar bij optrekken, remmen en in bochten, wat de dynamiek enigszins beïnvloedt. Ook kan het aantal rijhulpsystemen, met hun vele piepjes en waarschuwingen, als storend worden ervaren.

Desondanks is de Hyundai SantaFe een van de meest complete gezins-SUV’s op de markt. Voor wie waarde hecht aan ruimte, comfort, moderne technologie en elektrisch rijden in het dagelijks gebruik is dit een robuuste en betrouwbare keuze. Vooral bij goed laadgedrag laat deze SUV zich van zijn meest efficiënte kant zien.

CR 11 Hyundai Sante Fe 2

Technische gegevens

Merk en model Hyundai Santa Fe
Lengte x breedte x hoogte 4,83 x 1,90 x 1,77 meter
Wielbasis 2,82 meter
Inhoud bagageruimte 628 tot 1.955 liter
Ledig gewicht 2.075 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.620 kg
Brandstofsoort Benzine
Cilinderinhoud 1.598 cm3
Vermogen 185 kW (252 pk)
Koppel 350 Nm
Topsnelheid 180 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 9,1 sec
Tankinhoud 47 liter
Verbruik 1,5 l/100 km (WLTP)
CO₂-uitstoot 31 g/km
Actieradius 62 km (WLTP)

Klaar voor de volgende stap?

Deel artikel

Alle artikelen

Hyundai Ioniq 6 test: waarom een elektrische sedan met een laag stroomverbruik sexy is

Autotests · Hyundai

TEST – Deze onbekende elektrische suv maakt de Hyundai Ioniq 5 het leven zuur

Autotests · Vergelijk autotests

Hyundai Santa Fe daagt premium plug-in hybrides uit: BMW X3 - Land Rover Discovery Sport - Volvo XC60

Autotests · Vergelijk autotests
Ontdek meer