Review - Kia EV4: elektrische gezinsauto met flinke actieradius

De Kia EV4 is een ruime elektrische gezinsauto, verkrijgbaar als hatchback en fastback. Met modern design, praktische bruikbaarheid en geavanceerde technologie is dit Kia’s belangrijkste model in het groeiende C-segment van elektrische gezinsauto’s.

De Kia EV4 in één oogopslag

  • Keuze uit twee batterijopties: 58,3 kWh of 81,4 kWh
  • Actieradius tot 630 kilometer (WLTP)
  • Laadvermogen: 11 kW AC / 120 kW DC
  • Bagageruimte: 435 tot 1.415 liter
  • Opvallend comfortabel

Introductie Kia EV4

De Zuid-Koreaanse fabrikant heeft inmiddels een duidelijke structuur opgebouwd met zijn elektrische modellen: de compacte EV3 valt in het B-segment, terwijl de grotere EV6 past in het hogere D-segment. De nieuwe EV4 vormt het logische midden tussen die twee. Hij vult de ruimte op voor wie de EV3 nét iets te compact vindt, maar de EV6 te groot of te kostbaar.

De EV4 is ontwikkeld als moderne elektrische gezinsauto, gebouwd op Kia’s E-GMP-platform. Hij combineert de praktische eigenschappen van een hatchback met de glooiende lijnen van een fastback. Het resultaat is een auto die zowel in vorm als in functie overtuigt: dynamisch van buiten, ruim en verfijnd vanbinnen. Met een actieradius tot 630 kilometer en een interieur waarin rust en technologie samenkomen, straalt de EV4 vooral één ding uit en dat is verfijning.

CR100 AS24 Car Review 1

Design en uitstraling Kia EV4

Het design van de Kia EV4 is een combinatie van hoekige lijnen, zoals je bij de EV3, en een aerodynamische vorm zoals de EV6. Aan de voorzijde valt de auto op door zijn scherpe, verticale lichtunits en aflopende neus, die samen een moderne, minimalistische indruk wekken.

De carrosserie van de Kia EV4 komt in twee vormen – als hatchback en fastback. De hatchback heeft een rechte achterkant, terwijl die van de fastback verder schuin afloopt naar achteren. Het moge duidelijk zijn dat de EV4 gestroomlijnd is en zorgvuldig ontworpen om de luchtweerstand te beperken. Een opvallend detail hierbij is de C-stijl, die bij de hatchback steil omhoog staat en bij de fastback onder een hoek afloopt. Met name de hatchback heeft een silhouet met sportieve flair zonder de praktische bruikbaarheid te schaden.

Verder zie je dat Kia veel aandacht heeft besteed aan details: verzonken portiergrepen, subtiele lijnen in de flanken en een uitgebalanceerde verhouding tussen hoogte en lengte. Daardoor oogt de EV4 niet te groot, maar is hij wel lekker ruim.

De aerodynamische vorm speelt een belangrijke rol in de efficiëntie. Door de lage daklijn, gesloten onderzijde en spitse neus glijdt de EV4 moeiteloos door de lucht. Dat is gunstig voor het stroomverbruik, maar hierdoor ontbreekt het wel aan een frunk. De auto is 4,43 meter lang als hatchback, 4,73 meter als fastback, 1,49 meter hoog, 1,86 meter breed en heeft een wielbasis van 2,82 meter. Deze cijfers positioneren hem stevig in het hart van het C-segment.

CR100 AS24 Car Review 4

Interieur, ruimte en technologie Kia EV4

Binnenin de Kia EV4 draait alles om rust, overzicht en kwaliteit. Het interieur is ontworpen volgens het principe van ‘minder is meer’: een strak dashboard, weinig visuele drukte en fijne materialen op de belangrijkste aanraakpunten. Je kijkt uit op twee 12,3-inch schermen naast elkaar, met daartussen een kleiner 5,3-inch display voor de klimaatregeling.

De bediening is bewust eenvoudig gehouden. Onder het infotainmentscherm zijn nog steeds fysieke knoppen aanwezig voor het regelen van temperatuur, ventilatie en volume. Daardoor voelt de EV4 vertrouwd aan, maar met een moderne uitstraling en digitale mogelijkheden. De horizontale lijnen in het interieur benadrukken de breedte van de cabine en versterken het gevoel van ruimte.

De stoelen bieden een goede balans tussen zijdelingse ondersteuning en comfort, ook tijdens lange ritten. In de GT-Line-uitvoering valt de two-tone kleurige bekleding op, met een fraaie afwerking en zacht aanvoelende materialen. De bagageruimte van de hatchback bedraagt 435 liter en groeit tot 1.415 liter wanneer de achterbank wordt neergeklapt. De fastbackversie biedt standaard 490 liter.

CR100 AS24 Car Review 5

Ook achterin is de ruimte royaal. Dankzij de langere wielbasis is er voldoende beenruimte en de vlakke vloer zorgt voor een ontspannen zithouding. Alleen lange passagiers zullen merken dat de daklijn iets lager is en ook dat er een accupakket onder de vloer schuilgaat. De ruimte is er weliswaar, maar je zit toch een beetje met hoog opgetrokken benen.

Qua technologie is de EV4 volledig up-to-date. Het infotainmentsysteem werkt met Google Points of Interest, waardoor je eenvoudig bestemmingen kunt vinden zoals cafés, winkels en laadstations. Het systeem ondersteunt bovendien over-the-air updates en streamingdiensten. De EV4 beschikt daarnaast over een uitgebreid pakket aan rijhulpsystemen, waaronder adaptieve cruise control, dodehoekdetectie, file-assistentie en een slimme snelheidsregelaar.

Rijervaring Kia EV4

Onderweg draait het in de Kia EV4 om rust, balans en vertrouwen. De auto is gebouwd op het E-GMP-platform met voorwielaandrijving en levert 150 kW (204 pk) en 234 Nm koppel. De sprint van 0 naar 100 km/u verloopt in 7,8 seconden. Anders verwoord, de Kia EV4 is niet bedoeld om records te breken, maar wel om altijd vlot mee te komen in het verkeer.

Het onderstel met MacPherson-ophanging voor en multi-link achter zorgt voor een prettige mix van stabiliteit en comfort. Kleine oneffenheden worden effectief weggefilterd, terwijl de besturing licht aanvoelt en redelijk precies stuurt. De batterij is laag in de vloer geplaatst, wat het zwaartepunt verlaagt en bijdraagt aan een stabiel en enigszins dynamisch weggedrag.

Er zijn twee batterijopties: een 58,3 kWh-versie met een rijbereik tot 450 kilometer en de grotere 81,4 kWh-variant met tot 630 kilometer volgens de WLTP-norm. Laden kan met 11 kW aan wisselstroom of tot 120 kW aan gelijkstroom (snelladen), waarmee je de batterij van 10 naar 80 procent laadt in ongeveer 30 minuten. Dankzij Vehicle-to-Load-technologie (V2L) kan de auto ook stroom leveren aan externe apparaten, zoals elektrische fietsen of laptops.

Een vierwielaangedreven uitvoering en een krachtigere GT-versie staan op de planning. De verwachting is dat deze varianten nog meer nadruk leggen op prestaties, zonder in te leveren op de verfijnde balans waar de EV4 nu al om bekendstaat.

CR100 AS24 Car Review 2

Uitrusting en prijzen Kia EV4

De Kia EV4 is leverbaar vanaf 37.695 euro (anno 2025). Deze basisuitvoering beschikt over het 58,3 kWh-batterijpakket. De versie met de grotere 81,4 kWh-accu start bij 41.195 euro, terwijl de Fastback, die standaard het grotere pakket heeft, verkrijgbaar is vanaf 44.695 euro.

Je kunt kiezen uit de uitvoeringen Air, Plus, Plus Advance, GT-Line Business Edition, GT-Line en GT-Plus Line. Elke variant biedt een rijke uitrusting met moderne veiligheids- en comfortsystemen. Zo zijn LED-verlichting, adaptieve cruise control, parkeersensoren, stoelverwarming, draadloos opladen en uitgebreide rijassistenten standaard aanwezig. Duurdere uitvoeringen voegen extra’s toe zoals een panoramisch dak, elektrisch verstelbare stoelen, een premium audiosysteem en sfeerverlichting.

Voor zakelijke gebruik is de GT-Line Business Edition interessant. Deze uitvoering biedt met 595 kilometer actieradius een gunstige balans tussen prestaties, luxe en maandlasten.

Conclusie Kia EV4

De Kia EV4 laat zien hoe volwassen elektrische auto’s inmiddels zijn geworden. Met zijn ruime interieur, moderne technologie en indrukwekkende actieradius past hij moeiteloos in het dagelijks leven van gezinnen die elektrisch willen rijden. De combinatie van rust, efficiëntie en verfijning maakt hem tot een overtuigende keuze in het C-segment.

Technische gegevens

(volledig elektrisch)

Merk en model Kia EV4 Hatchback (58,3 kWh)
Lengte x breedte x hoogte 4,43 x 1,86 x 1,48 meter
Wielbasis 2,82 meter
Inhoud bagageruimte 435 liter
Ledig gewicht 1.705 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.270 kg
Vermogen 150 kW (204 pk)
Koppel 234 Nm
Topsnelheid 170 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 7,4 sec
Batterijcapaciteit 58,3 kWh (ook 81,4 kWh mogelijk)
Verbruik 15,0 kWh/100 km
Actieradius 435 km (630 km bij 81,4 kWh)

Deel artikel

Alle artikelen

Review – Kia EV6: elektrische crossover met futuristische looks

TEST Kia Ceed vs. Ford Focus: best verkochte middenklassers doen precies wat je niet verwacht

TEST Mazda CX-60 vs. Kia Sorento - druktemaker contra de rust zelve

Ontdek meer