Review Renault Captur (2020)

Je moet stoppen op je hoogtepunt. Als iemand in de sporthistorie pijnlijk met de gebroken neus op deze wijsheid werd gedrukt, was het wijlen bokser Muhammad Ali wel. Net als Ali had de Renault Captur aan het begin van zijn carrière nauwelijks concurrenten. Dat is nu wel anders.

Wat is opvallend aan de Renault Captur (2020)?

De nieuwe Renault Captur heeft zijn brave, vriendelijke uitstraling overboord gegooid. Logisch, want voor vriendelijkheid is geen plaats meer in het overvolle SUV-segment. Zeker niet als alle nieuwelingen het vooral op jóú hebben gemunt. Om al die stoere gastjes af te troeven, beschikt het nieuwe model over minimaal 17-inch wielen. Maar 18 of zelfs 19 inch is ook mogelijk. Daarnaast maakt de Renault Captur (2020) indruk met bredere heupen, een hogere taillelijn, forsere buitenmaten en een langere wielbasis. De led-koplampen en -achterlichten met C-vormige signatuur zorgen voor de finishing touch.

Wat bevalt er aan de Renault Captur (2020)?

Om straks je allereigenste Renault Captur tussen al die andere te herkennen, kun je je uitleven op de personalisatielijst. Tussen de in totaal 90 verschillende combinaties van carrosserie-, dak en accentkleuren, zit zeker een combinatie die de buurman níét heeft. Wat de buurman met bijvoorbeeld de Volkswagen T-Roc zéker niet heeft, is zo’n mooi interieur. Veel oppervlakken zijn bekleed met zachte materialen. In de duurdere versies worden de inzittenden bovendien verblijd met een volledig digitaal instrumentarium en een fors infotainmentscherm (9,3 inch). De verlengde stoelzittingen bieden meer steun en de achterpassagiers kunnen hun voeten en benen beter kwijt. Met de verschuifbare achterbank in de voorste stand past er 536 liter bagage in de kofferbak. Dat is fors in dit segment. We rijden de Captur met de 130 pk sterke viercilinder en handgeschakelde zesbak. Dat is een fijne combinatie: schakelen en koppelen verlopen soepel, de motor is stil en biedt prima prestaties. Van 0 naar 100 km/h sprinten kost 10,6 seconden en de topsnelheid ligt 65 km boven het landelijk maximum. Verbruikscijfers zijn nog niet bekendgemaakt.

Wat bevalt er niet aan de Renault Captur (2020)?

Wij reden de nieuwe Renault Captur (2020) op 18-inch wielen. Die staan vet en dragen bij aan het stuurgevoel. Mooi. Maar op het bij tijd en wijle matige Griekse asfalt rond Athene vinden we de vering op dat stoere lichtmetaal aan de stevige kant. Op de biljartstrakke Nederlandse wegen valt dit minpunt wellicht mee. Toch adviseren we aspirant-Captur-kopers met gevoelige billen een flinke proefrit te maken.

Wanneer kom de Renault Captur (2020) en wat zijn de prijzen?

Tot begin december zul je je nog online en op papier aan de nieuwe Renault Captur moeten verlekkeren. Want pas dan staat hij bij de Renault-dealer. De 101 pk sterke Life is de instapversie. Hij beschikt standaard over onder meer airco, cruisecontrol, led-koplampen en veel veiligheidssystemen. Zijn vraagprijs bedraagt een concurrerende 21.590 euro. Maar de importeur verwacht vooral veel van de Intense-versie. In combinatie met de driecilinder motor kost hij 25.490 euro. Gezien de complete uitvoering is dat netjes. Wil je nog Intenser genieten van je Captur, dan kies je voor de 130 pk sterke viercilinder. Die kost 27.390 euro. Diesels staan niet op de prijslijst, maar nog wel een 1.3 TCe met 155 pk, en vanaf volgend jaar levert Renault de Captur 1.0 TCe Bifuel. Die duikt onder de prijs van de benzineversie en rijdt op het voordelige lpg. Een ander alternatief voor de veelrijder wordt de Captur E-Tech Plug-in. Deze plug-in hybride combineert een viercilinder 1,6-liter benzinemotor met twee elektromotoren. Goed voor 160 pk en een elektrisch actieradius van 35 km (in stadsverkeer). Helaas laat hij nog tot voorjaar 2020 op zich wachten.

Wat vind ikzelf van Renault Captur (2020)?

Eerder dit jaar kon ik mijn enthousiasme over de nieuwe Renault Clio nauwelijks onder stoelen of banken steken. Met de Captur (2020) overkomt mij hetzelfde. Bij de eerste kennismaking kan ik maar weinig zwakke punten ontdekken. Zeker met de 130 pk-motor rijdt hij fijn en voor Nederland vinden we de 155 pk-versie overbodig. Bovendien is de standaard EDC-bak bij die motorvariant aan de nerveuze kant. Verder vind ik het slim dat Renault het gemis aan diesels opvangt met een plug-in hybride en een lpg-versie. Ten slotte kan ik de looks van de nieuwe Captur zeer waarderen: onderscheidend en herkenbaar. De kans dat de Renault Captur de koning blijft van de boksring waarin de compacte SUV’s tegen elkaar aantreden, is volgens mij dan ook groot.

all-new-captur-2019-44-2

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Test occasion: Renault Twingo II – Occasion videotest Renault Twingo II

Autotests · Renault

Test occasion: Renault Clio – Occasion videotest: Renault Clio

Autotests · Renault

Rijtesten: Renault Captur – Gereden: Renault Captur

Autotests · Renault
Ontdek meer