De Renault Captur is al jaren een van de populairste compacte SUV’s in Europa. Ook in Nederland is hij niet weg te denken uit het straatbeeld. Voor modeljaar 2025 krijgt de Captur een ingrijpende facelift, en dat gaat verder dan alleen een nieuw frontje. Met een volledig nieuw ontworpen neuspartij, modernere technologie aan boord en verfijndere motoren wil Renault de Captur opnieuw positioneren als aantrekkelijke keuze in het B-SUV-segment.
Hij blijft leverbaar als benzine, mild hybrid, full hybrid en zelfs op LPG. De plug-in hybride verdwijnt voorlopig uit het gamma. Daarmee zet Renault sterker in op eenvoud en betaalbaarheid. De Captur blijft gericht op een brede doelgroep: van jonge gezinnen tot senioren die gemak en comfort zoeken, maar met een nog modernere uitstraling en betere afwerking. In een segment waar de concurrentie moordend is, weet Renault opnieuw een ijzersterk model neer te zetten.
De Captur ziet er in modeljaar 2025 een stuk volwassener uit. De grootste verandering betreft de voorkant: het nieuwe familiegezicht met smalle LED-dagrijverlichting in de vorm van een bliksemschicht, een gesloten grille met opvallende structuur en een strakkere bumper zorgen voor een modernere uitstraling.
Het design sluit nu beter aan bij modellen als de Renault Scenic en Rafale. Aan de achterzijde zijn de verschillen subtieler, met een nieuw lichtsignatuur en verscherpte lijnen. De afwerking en kleurkeuze zijn ook verfijnder. Denk aan nieuwe lakkleuren, meer chroom en zwarte accenten voor een sportievere look. Hoewel het silhouet grotendeels behouden blijft, is het totaalplaatje volwassener, chiquer en meer in lijn met vergelijkbare modellen in het hogere segment. Renault positioneert de Captur duidelijk hoger dan voorheen, zonder hem onbetaalbaar te maken.
Het interieur van de vernieuwde Captur is grondig opgefrist, zonder zijn praktische karakter te verliezen. Het dashboard is nu voorzien van een 10,4-inch centraal touchscreen dat draait op Android Automotive, inclusief Google Maps, spraakbediening via Google Assistent en toegang tot apps via de Play Store.
De gebruikte materialen zijn zachter en de afwerking is merkbaar verbeterd, zeker in de hogere uitvoeringen. De stoelen zitten comfortabel en bieden voldoende steun, ook tijdens langere ritten. Achterin blijft de verschuifbare achterbank een unieke troef in dit segment. Daardoor kun je kiezen voor meer beenruimte óf een bagageruimte tot 616 liter. Standaard zijn diverse rijhulpsystemen aanwezig zoals actieve rijstrookassistent, verkeersbordherkenning en automatisch noodremmen. Nieuw is de optionele 360-gradencamera en een verbeterd audiosysteem. Kortom, de Renault Captur is nóg volwassener geworden.
Op motorisch vlak biedt de vernieuwde Captur een breed aanbod aan aandrijflijnen. De instapmotor is een 66 kW (90 pk) sterke 1.0-liter driecilinder turbobenzinemotor met handgeschakelde versnellingsbak. Daarnaast is er een versie van deze motor die geschikt is voor zowel benzine als LPG, goed voor 73 kW (100 pk), eveneens gekoppeld aan een handbak.
Voor wie liever automaat rijdt, zijn er twee mild hybrid-opties: een 1.3 TCe met 103 kW (140 pk) en een krachtigere variant met 118 kW (160 pk), beide voorzien van automatische transmissie. De top van het gamma is de Full Hybrid E-Tech met een systeemvermogen van 107 kW (145 pk), die ook altijd is gekoppeld aan een automaat.
In de Full Hybrid E-Tech valt vooral de stilte op. Tot zo’n 60 km/u rijdt de Captur geregeld volledig elektrisch, wat zorgt voor rust in de stad en file. Bij stevig versnellen schakelt de benzinemotor naadloos in. Het systeem is niet bijzonder krachtig, maar voelt soepel en efficiënt aan.
In bochten helt de auto licht over, maar het onderstel is vooral gericht op comfort en staat z’n mannetje. Ook de geluidsisolatie is verbeterd: motorgeluid, windgeruis en bandenlawaai worden zorgvuldig weggefilterd. De Captur is geen sportieve auto, maar wel een comfortabele metgezel voor dagelijks verkeer, woon-werkverkeer of lange rit.
De Renault Captur is leverbaar in drie hoofduitvoeringen: Evolution, Techno en Esprit Alpine. De instapversie Evolution biedt standaard al het nodige aan voorzieningen die van de Captur een volwassen auto maken. Denk aan opties zoals LED Pure Vision-koplampen, een digitaal 7-inch instrumentarium, cruise control, parkeersensoren achter, airco, een achteruitrijcamera en het openR multimediasysteem met een 10,4-inch touchscreen inclusief Apple CarPlay en Android Auto.
De Techno bouwt hierop voort met extra comfort en technologie. Je krijgt onder meer elektronische climate control, een volledig digitaal 10,3-inch instrumentenpaneel, parkeersensoren vóór, privacy glass, lichtmetalen 18-inch velgen, een regensensor en het openR-navigatiesysteem met Google-integratie. Ook de bekleding – met gouden stiksels – is van een net iets hoger niveau.
De Esprit Alpine vormt de sportieve topversie, met onder meer 19-inch lichtmetalen velgen, een two-tone kleurstelling, sportieve bekleding, een verwarmbaar stuur en extra assistentiesystemen zoals een dodehoeksensor.
De prijzen starten bij 30.490 euro voor de Evolution met TCe 90 benzinemotor, 32.790 euro voor de Techno met dezelfde motor, en lopen op tot 37.490 euro voor de Esprit Alpine met de hybride aandrijflijn.
De vernieuwde Renault Captur is een geslaagde facelift die verder gaat dan alleen een nieuw gezicht. Het exterieur is strakker en het interieur moderner dankzij nieuwe technologie.
De hybride aandrijflijn biedt rust en efficiency in het dagelijks verkeer, terwijl het rijcomfort en de praktische indeling behouden zijn gebleven. Dankzij de ruime keuze in uitvoeringen en aandrijflijnen is er voor vrijwel elke koper een passende Captur. De plug-in hybridemotor mag dan zijn verdwenen, de nieuwe full hybrid is een waardig opvolger die eenvoud en zuinigheid biedt. Voor wie een compacte SUV zoekt met flair, comfort en moderne techniek, is de Captur (2025) opnieuw een van de beste keuzes in zijn klasse.
(met een brandstofmotor)
Merk en model | Renault Captur TCe 90 |
---|---|
Lengte x breedte x hoogte | 4,24 x 1,80 x 1,58 m |
Wielbasis | 2,64 m |
Inhoud bagageruimte | 377 l |
Ledig gewicht | 1.193 kg |
Toelaatbaar totaalgewicht | 1.730 kg |
Brandstofsoort | Benzine |
Cilinderinhoud | 999 cm3 |
Vermogen | 67 kW (91pk) |
Koppel | 160 Nm |
Topsnelheid | 168 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 14,3 sec |
Tankinhoud | 48 liter |
Verbruik | 5,9 l/100 km |
CO₂-uitstoot | 133 g/km |