
Toyota GR Supra MT review - Waarom een handbak de Japanse sportwagen nóg beter maakt
Wat is opvallend aan de Toyota GR Supra MT?
Dat Toyota zo veel moeite heeft gedaan om de Supra met handbak te ontwikkelen. Want dat is niet simpelweg een kwestie van achttraps automaat eruit, manuele transmissie erin. Bij BMW is bijvoorbeeld geen geschikte versnellingsbak beschikbaar. De Toyota GR Supra is onderhuids gelijk aan de Z4, maar de handbak die BMW in een aantal landen in het instapmodel levert, kan het vermogen van de Japanner niet aan. Zijn turbo-V6 met 340 pk en 500 Nm zou het mechaniek meteen aan gort rijden.
Toyota moest dus gaan shoppen bij toeleverancier ZF, waar de fabrikant zijn eigen versnellingsbak heeft samengesteld uit reeds beschikbare componenten. Een standaardexemplaar paste niet. In het interieur van de Supra moest ook het een en ander worden gewijzigd. Bijvoorbeeld: de schakelpook kon niet op de plek van de keuzehendel van de automaat, anders zou de bestuurder zijn hand tegen de middenconsole stoten tijdens het schakelen. Zelfs over het gewicht van de pookknop hebben ze bij Toyota nagedacht. 68 gram is te licht, zo ondervonden testrijders, 137 gram niet gewichtig genoeg en 200 gram precies goed.
Wat is goed aan de Toyota GR Supra MT?
Toyota heeft gekozen voor een korte pook, die je met machtige klikklak-slagen van verzet naar verzet schuift, alsof je hand is vastgeklonken aan het H-patroon. Zo moet een handbak in een sportauto zijn! Stevig en precies, als de grendel van een jachtgeweer, waarmee een sluipschutter in een tiende van een seconde een kogel in de loop laadt. Zes kogels in dit geval, stampende zuigers die door de speakers van het geluidssysteem helaas een té kunstmatige sound produceren.
Toyota’s nieuwe transmissie helpt de bestuurder een beetje, door bij het opschakelen met het koppel te spelen voor een zo soepel mogelijke overgang en bij het terugschakelen tussengas te geven. Dat werkt perfect, maar voor de puristen is er toch een uitknop. Daarbij profiteert de GR Supra Manual Transmission van enkele verbeteringen aan het onderstel, die op de korte termijn ook naar de andere Supra-modellen komen.
Waren ze nodig? Niet per se. De GR Supra is en blijft een perfect uitgebalanceerde bochtenverslinder, die op het circuit met genoegen meterslange bandensporen neerlegt. De kersverse handbak geeft je daarbij alleen nóg meer controle. En als je daar niet voor zwicht, dan heeft de Supra MT je altijd nog een paar cosmetische zaken te bieden: een kek rood logo op zijn achterwerk, bruin leer in de cabine en drie nieuwe carrosseriekleuren.
De handgeschakelde Supra is zo'n 12 kilo lichter dan een vergelijkbare versie met automaat. Op de sprint naar 100 km/h is hij desondanks niet sneller. Als je als een razende met de pook roert, zit je in 4,6 seconden op 100 km/h. Indrukwekkend, maar de automatische Supra is 0,3 seconden sneller. Dreigt de tellernaald voorbij de 250 km/h te schieten, dan wordt bij beide de zescilinder voorin beteugeld door een begrenzer.
Wat kan beter aan de Toyota GR Supra MT?
Weinig. Het uiterlijk kan niet je smaak zijn, met al die neproosters her en der. Al lijkt ons het grootste bezwaar tegen de Toyota GR Supra MT de aanwezigheid van een dorstige zescilindermotor. Het WLTP-verbruik van 1 op 11,5 haal je in de praktijk nooit, dus sta je om de haverklap aan de pomp, peperdure benzine te tanken. Ouch!
Wanneer komt de Toyota GR Supra MT en wat kost-ie?
Toyota haalt de handgeschakelde Supra na de zomervakantie naar Nederland. Hij is alleen leverbaar als V6. Wat zijn vanafprijs wordt, is nog niet bekend. Voor een Supra 3.0 met automaat betaal je minimaal 89.395 euro. Je kunt ook voor de versie met 2,0-liter viercilinder gaan. Die heeft een vermogen van 258 pk, gaat in 5,3 seconden naar 100 km/h en haalt eveneens een top van 250 km/h. Hij is bovendien zo'n 15.000 euro goedkoper, met een instapprijs van 65.995 euro.
Wat vind ikzelf van de Toyota GR Supra MT?
De GR Supra is een bijzonder fijne sportwagen, die te weinig waardering krijgt van het Nederlandse koperspubliek. Toyota is niet zo’n klinkende naam als BMW, maar laat je daardoor niet tegenhouden. De dynamische kwaliteiten van de GR Supra zijn boven iedere twijfel verheven. Voor een extra dosis beleving zorgt de nieuwe handbak, die je nóg meer betrekt bij het rijden. Laat staan dus, die automaat.
Actueel aanbod
-
Toyota Supra 3.0 Legend Premium |org. NL|dealer onderhouden|Whe
€ 57.995,-- 93.329 km
- 11/2019
- 250 kW (340 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
170 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5626 DK EINDHOVEN -
Toyota Supra 3.0 SZ Aerotop (AET) 1993
€ 37.500,-- 114.923 km
- 06/1993
- 164 kW (223 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-3905 XR VEENENDAAL -
Toyota Supra Top Secret 3.0i Twin Turbo By Smokey Nagata
€ 129.995,-- 63.103 km
- 07/1996
- 478 kW (650 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-3812 RE AMERSFOORT -
Toyota Supra 3.0 Legend GR JBL/Head-up display/Achteruitrijcame
€ 58.950,-- 37.544 km
- 10/2020
- 250 kW (340 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
188 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3225 LD HELLEVOETSLUIS -
Toyota Supra 3.0i Single Turbo 1000 PK
€ 67.500,-- 2.500 km
- 01/1995
- 243 kW (330 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-1327 EA ALMERE -
Toyota Supra 3.0i Twin Turbo| Twin Plate Clutch|500PK!|MK4|
€ 68.500,-- 134.570 km
- 02/1994
- 367 kW (499 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-1821 BN ALKMAAR -
Toyota Supra 3.0 Legend
€ 66.950,-- 62.402 km
- 09/2019
- 250 kW (340 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
170 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5591 JL HEEZE -
Toyota Supra 2.0 Fuji Speedway 1/200 / Invidia uitlaat
€ 39.900,-BTW verrekenbaar - 110.046 km
- 07/2020
- 190 kW (258 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
171 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-6412 ZJ HEERLEN -
Toyota Supra 3.0 GT4 100th Edition Tribute | 1e Eigenaar | Nede
€ 99.995,-BTW verrekenbaar - 20.122 km
- 05/2024
- 250 kW (340 PK)
- Gebruikt
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
198 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-3316 BE DORDRECHT -
Toyota Supra 3.0i MK4 Targa Twin Turbo LHD
€ 79.950,-- 160.143 km
- 06/1996
- 243 kW (330 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-2222 AH KATWIJK ZH -
Toyota Supra 3.0 Turbo 24V MKIII Race Car | 1988 | Route 66 Auc
€ 17.500,-- 1.234 km
- 01/1988
- - kW (- PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5145 NA WAALWIJK -
Toyota Supra 3.0 Legend Premium Full-option, Sportuitlaat, 6 Ci
€ 63.900,-BTW verrekenbaar - 50.155 km
- 10/2020
- 250 kW (340 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
188 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-4004 JM TIEL -
Toyota Supra 3.0i TC 24 AIRCO CRUISE NAVI LMV Auto is goede ond
€ 27.499,-- 167.513 km
- 12/1986
- 150 kW (204 PK)
- Oldtimer
- 2 vorige eigenaren
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
-
0 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Bedrijf, NL-5421 WK GEMERT -
Toyota Supra 3.0i TC 24 Turbo H5 Sportroof
€ 34.950,-- 106.084 km
- 11/1989
- 174 kW (237 PK)
- Oldtimer
- - (Vorige eigenaren)
- Handgeschakeld
- Benzine
- - (l/100 km)
- - (g/km)
Bedrijf, NL-5405 BN UDEN