Ga naar hoofdinhoud

Nieuw design – vertrouwde functionaliteiten

Ontdek nu ons nieuwe design, die we stap voor stap gaan implementeren.

Lees meer

Nog één ding...

Bedankt dat je deel uitmaakt van de testgroep die als eerste de sneak previews te zien krijgt. Je zult nog een paar kleuren zien, zodat we jouw feedback kunnen gebruiken voor ons definitieve ontwerp.

Wie is sneller, de Ford Focus ST of toch de Hyundai i30 N?

Wat is de Hyundai i30 N een onverwacht goeie auto! Maar heeft deze Koreaanse knaller ook de kwaliteiten om een erkende grootheid als de Ford Focus ST af te troeven? Alleen een duel tussen beide kemphanen geeft het antwoord.

We beginnen met wat statistieken: de Ford Focus ST sprint in 5,7 seconden van 0 naar 100 km/h, de Hyundai i30 N in 5,9 seconden. Beide auto's kunnen 250 km/h rijden. Maar op de tussensprint is de Focus ST nét wat minder snel dan de Hyundai: van 80-120 km/h duurt 6,7 seconden, de Hyundai is 0,1 seconde sneller. Dit zijn allemaal sprintcijfers, waarbij volle kracht vooruit het motto is. Maar hoe gaat her als er bochten in het spel komen?

Vastgesnoerd in de kuipstoelen

Het uur van de waarheid: weet de Hyundai i30 N zijn indrukwekkende resultaten op de snelheidsmetingen om te zetten in klinkende munt op het testcircuit? Met de adaptieve schokdempers in de hardste programma's, de elektronisch gestuurde sperdifferentieels (eLSD) in opperste staat van paraatheid en de testrijders stevig vastgesnoerd in de kuipstoelen, vliegen de Focus ST en i30 N High Performance op de eerste bocht af.

Meteen wordt duidelijk dat de eLSD's van beide auto's zeer goed op hun taak berekend zijn. Al het vermogen dat de aangedreven voorwielen te verwerken krijgen, wordt zonder aarzeling omgezet in stuwkracht. Als je gas geeft in de bocht, voel je meteen dat beide auto's een krappere lijn opzoeken. Maar de Ford Focus ST heeft toch wat meer tractie dan de Hyundai i30 N, zodat je nog iets eerder op het gaspedaal kunt gaan staan om de bocht uit te accelereren.

Ford Focus ST heeft een spannend rafelrandje

Keerzijde is dat het stuur zich - met zoveel geweld op de voorwielen - uit je handen probeert los te rukken, maar dat geeft de Focus ST gelijktijdig een spannend rafelrandje. De i30 N katapulteert zich wat subtieler de bocht uit en voelt daardoor beter in balans. Het lukt de Hyundai echter niet om de geklokte ronde op zijn naam te zetten: de Ford wijst hem zijn plaats met een voorsprong van 1,8 seconden.

Los van de rondetijden, liggen beide auto's tot op zeer hoge snelheid stabiel en koersvast op de weg. Wanneer je in een snelle bocht de grenzen van de banden hebt bereikt, zullen de auto's je niet verrassen met plotselinge glijpartijen. Op de remmentest scoort de Ford net wat beter dan de Hyundai. Bij een noodstop staat hij niet alleen iets eerder stil, maar de remkracht laat zich ook beter doseren.

ford-focus-st-hyundai-i30n-2020-23-2

Klaar voor de volgende stap?

Alle artikelen

Test Volkswagen Golf en Skoda Scala: welke is beter?

Autotests · Vergelijk autotests

Voordelen plug-in hybride auto's: zo zuinig zijn ze!

Autotests · Vergelijk autotests

BMW Z1 en Z4: heeft de roadster nog toekomst?

Autotests · Vergelijk autotests
Ontdek meer