Ga naar hoofdinhoud
CR-2 - AutoScout24 - Volkswagen Tiguan HEADER

Review – Volkswagen Tiguan (2025): vertrouwd vernieuwd

De Volkswagen Tiguan is zo’n typische auto die iedereen kent, maar die je toch niet snel in een hokje plaatst. Met de derde generatie van deze populaire SUV wil Volkswagen opnieuw scoren bij een breed publiek. Is de nieuwe Tiguan wederom een allemansvriend, of wordt het tijd voor iets anders?

De Volkswagen Tiguan in één oogopslag

  • Derde generatie van Volkswagens populaire SUV
  • Strakker design met duidelijk familiegezicht
  • Nieuw infotainmentsysteem en ergonomisch interieur
  • Keuze uit mild-hybrides en plug-in hybrides
  • Meer comfort, meer ruimte en meer technologie

Nieuwe generatie Tiguan: succesnummer krijgt vervolg

Sinds de introductie in 2007 is de Tiguan een van de bestverkochte Volkswagens ooit. Wereldwijd zijn er al meer dan 7,5 miljoen exemplaren van verkocht. Hij zit precies tussen de compacte T-Roc en de grotere Touareg in, en spreekt daarmee een grote groep automobilisten aan: gezinnen, forenzen en actieve types. Met de nieuwe generatie bouwt Volkswagen voort op het succesrecept, maar met een modernere, comfortabelere en efficiëntere invulling.

CR-2 - AutoScout24 - Volkswagen Tiguan review foto1

Interieur Volkswagen Tiguan: opgeruimd en grote displays

Stap je in, dan valt direct op hoe rustiger het interieur oogt dan voorheen. Weg zijn de talloze knoppen en klassieke schakelaars: in plaats daarvan is er een groot centraal touchscreen van 15-inch, dat iets naar de bestuurder is gedraaid. Ook het digitale instrumentarium is standaard en biedt veel instelmogelijkheden.

Volkswagen heeft duidelijk werk gemaakt van de ergonomie in de nieuwe Tiguan. Zo is de volumeknop terug – fysiek én verlicht – en bedien je de rijmodi, klimaatregeling en andere functies via een praktische draaiknop met OLED-schermpje. De stoelen zijn comfortabel en bieden veel verstelmogelijkheden. Optioneel zijn er ergoActive-stoelen met massagefunctie en verwarming. Jazeker, dat kan tegenwoordig ook gewoon in een Volkswagen Tiguan. De massagestoelen bieden liefst tien drukpunten en een viervoudig instelbare lendensteun. Je kunt dus uitstekend zitten in deze familie-SUV, ook als je lang bent. Slim is dat de auto ook automatisch de stoelverwarming of stoelventilatie kan activeren op basis van de buitentemperatuur. Dit kan je zelf instellen.

Wat ook opvalt: de materiaalkeuze is verbeterd. Zachtere kunststoffen, aluminiumaccenten en sfeerverlichting zorgen voor een luxer gevoel dan voorheen. De bagageruimte groeide iets: van 615 naar 652 liter bij de versies met verbrandingsmotor. Het interieur is zeker een reden om voor de nieuwe Tiguan te kiezen.

CR-2 - AutoScout24 - Volkswagen Tiguan review foto3

Rijgedrag en motoren: comfortabel en ook met stekker

De Volkswagen Tiguan staat op het MQB evo-platform, dat ook wordt gebruikt voor de nieuwe Volkswagen Passat en Audi A3. Dat merk je onderweg: de auto voelt stabiel, comfortabel en stil aan. Dankzij nieuwe (optionele) adaptieve dempers (DCC Pro) met twee kleppen kan de vering zich nog beter aanpassen aan het wegdek en de rijstijl. Daardoor rijdt de Tiguan in de Comfort-modus opvallend soepel, terwijl hij in de Sport-modus strakker stuurt. Het systeem heeft liefst vijftien stappen en kan eventueel ook autonoom reageren op de ondergrond. Hoe dat werkt? DCC Pro berekent de demping per wiel en stemt de dempers supersnel daarop af. De besturing van de Tiguan biedt voldoende gevoel: niet te licht, niet te zwaar.

Op motorisch vlak is er voor ieder wat wils. Aan de basis staan de bekende 1.5 TSI EVO2-benzinemotoren, met 130 of 150 pk, altijd voorzien van mild-hybrid-technologie. Voor wie elektrisch wil rijden zonder volledig over te stappen, zijn er twee nieuwe plug-in hybrides met een systeemvermogen van 204 of 272 pk. Die hebben een accupakket van 19,7 kWh, goed voor tot 100 km elektrische actieradius. Snelladen tot 50 kW is mogelijk, wat uitzonderlijk is voor een plug-in hybride. De stekkerhybride met 272 pk beschikt over een 177 pk sterke benzinemotor en elektropower met 115 pk. Het koppel komt uit op 400 Nm. En dat voel je. Vooral de elektropush is indrukwekkend. Laad de batterij wel tijdig bij, want anders gaat het voordeel van de PHEV-aandrijflijn verloren.

Wellicht dat je als occasion nog een Tiguan met dieselmotor tegenkomt. In dat geval gaat het om een 2.0 TDI met 150 pk. Deze krachtbron wordt in Nederland via de officiële weg niet geleverd. De focus in Nederland ligt op de plug-in hybride en mild-hybride versies.

CR-2 - AutoScout24 - Volkswagen Tiguan review foto4

Versies en uitrusting: van basis tot luxe

Volkswagen biedt de nieuwe Volkswagen Tiguan met keuze uit meerdere uitvoeringen aan. In Nederland zijn in elk geval de volgende versies leverbaar:

  • Tiguan (basis): al voorzien van LED-verlichting, digitale cockpit en rijhulpsystemen
  • Life: voegt o.a. climate control, parkeersensoren en infotainment toe
  • Elegance: meer comfort, inclusief LED-matrix koplampen en luxere afwerking
  • R-Line: sportievere bumpers, grotere velgen, sportstuur en extra interieurdetails
  • eHybrid: de plug-in hybride met eigen uitrustingsniveaus

Elke versie beschikt over het nieuwe MIB4-infotainmentsysteem en uitgebreide connectiviteitsopties. Optionele pakketten bieden zaken als een head-up display, panoramadak en premium audiosystemen. En om zo volledig mogelijk te zijn: de basisversie van de Volkswagen Tiguan beschikt standaard over de nieuwe Digital Cockpit (10-inch), het centrale 12,9 inch multimediadisplay (MIB4), een rijbelevingsschakelaar, het Car2X-waarschuwingssysteem, App Connect draadloze smartphone-integratie, airconditioning automatisch 1-zone (Climatronic), USB-C-interfaces met 45 W laadvermogen (vóór) en zwarte dakreling. Rijhulpsystemen zijn er ook genoeg. Denk hierbij aan een dodehoeksensor (Side Assist), afstandscontrolesysteem (Front Assist), rijstrookassistent (Lane Assist), achteruitrijcamera (Rear View) en verkeerstekenherkenning. Eveneens standaard: LED-koplampen en 17-inch lichtmetalen velgen.

Ga je voor de Tiguan Life, dan krijg je diverse extra’s. Denk aan 3-zone Climatronic (Air Care), verwarmbare voorstoelen, variabele laadbodem (in twee hoogtes verstelbaar), parkeerassistent (Park Assist), automatische afstandsregeling (Adaptive Cruise Control), grootlichtassistent (Light Assist), App-Connect (Apple- en Android-integratie), elektrisch inklapbare buitenspiegels, sfeerverlichting exterieur en 17-inch lichtmetalen velgen in Venezia-design.

CR-2 - AutoScout24 - Volkswagen Tiguan review foto5

Conclusie review Volkswagen Tiguan: beter in (bijna) alles

De nieuwe Volkswagen Tiguan is een geslaagde evolutie van een beproefd concept. Hij ziet er volwassener uit, biedt een verfijnder interieur en rijdt comfortabeler dan ooit. De verbeterde technologie, het doordachte bedieningsconcept en de keuze uit efficiënte aandrijflijnen maken hem geschikt voor een breed publiek – van jonge gezinnen tot zakelijk rijders. Aandachtspunten zijn er natuurlijk wel, zo zijn sommige opties vrij prijzig en zijn in het interieur diverse fysieke knoppen verdwenen. Dat zal niet iedereen op prijs stellen. Goedkoop is de Tiguan ook niet, want de vanafprijs start bij 47.000 euro terwijl de topversie 57.000 euro kost.

CR-2 - AutoScout24 - Volkswagen Tiguan review foto6

Pluspunten van de auto zijn het comfortabele rijgedrag, zeker met DCC Pro, maar ook het brede motorenaanbod waarbij vooral de grote actieradius van de plug-in hybrides opvalt. Het infotainmentsysteem is opvallend slim en gebruiksvriendelijk, ook als je rijhulpsystemen snel wenst uit te schakelen. Het interieur is daarnaast ruim en praktisch. Een ding is zeker: voor wie op zoek is naar een moderne, comfortabele en veelzijdige SUV, blijft de Volkswagen Tiguan een heel sterke kandidaat. En eerlijk is eerlijk: de kans dat je ’m straks overal ziet rijden, is groot.

Technische gegevens

Merk en model Volkswagen Tiguan
Lengte x breedte x hoogte 4,54 x 1,84 x 1,64 meter
Wielbasis 2,68 meter
Inhoud bagageruimte 490 tot 517 liter
Ledig gewicht 1.520 tot 1.855 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 2.100 tot 2.500 kg
Brandstofsoort Benzine of benzine/elektrisch
Cilinderinhoud 1.498 tot 1.968 cm3
Vermogen 96 kW (130 pk) tot 200 kW (272 pk)
Koppel 220 tot 400 Nm
Topsnelheid 195 tot 215 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 7,8 tot 10,9 sec
Tankinhoud 45 tot 58 l
Verbruik 1,0 tot 6,5 l/100 km
CO₂-uitstoot 19 tot 147 g/km

Klaar voor de volgende stap?

Deel artikel

Alle artikelen

Volkswagen Tiguan eHybrid (2024) review: zo blijft een plug-in hybride uitermate interessant

Volkswagen Tiguan eHybrid (2024) review: zo blijft een plug-in hybride uitermate interessant

Autotests · Volkswagen
TEST benzine vs. elektrisch: Volkswagen Tiguan - Volkswagen ID.4

TEST benzine vs. elektrisch: Volkswagen Tiguan - Volkswagen ID.4

Autotests · Vergelijk autotests
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h

Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h

Autotests · Volkswagen
Ontdek meer