Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
audi-a3-sportback-front

Audi A3

1 / 3
audi-a3-sportback-front
audi-a3-sportback-side
audi-a3-sportback-back

Sterke punten

  • Dynamischer ontwerp dan ooit
  • Beproefde, veelzijdige motoren
  • Zakelijke uitstraling als sedan

Zwakke punten

  • Karige basisuitrusting
  • Geen (plug-in) hybrides
  • Beperkt ruimtegevoel

Audi A3 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Audi A3, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:€ 7.900,-*
Occasions vanaf:€ 350,-*
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Audi A3: het serieuze broertje

Met de introductie van de A3 was Audi er als één van de eersten bij in het compacte premiumsegment. Daarin kreeg de hatchback sinds de derde generatie gezelschap van een sedan, die het model wat dichter richting de A4 trok. Die sedan maakte ook de overstap mee naar de huidige A3. Lees meer

Interesse in een Audi A3

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Met een Audi A3 kan je overal aankomen, en met een sedan al helemaal. Zijn premiumimago geeft hem heel wat aanzien, terwijl de bescheiden looks en compacte motoren hem toch lekker verstandig houden.
  • Over die motoren gesproken: Audi is helemaal mee met de A3. Zo kan je de sedan bestellen met piepkleine, zuinige 1.0-liter driecilindermotoren op benzine of je kan nog steeds kiezen voor een oerdegelijk 2.0-liter TDI-dieselblok. Hybrides zijn echter voorbehouden aan de hatchback.
  • Sinds de generatiewissel ziet de A3 er dynamischer uit dan ooit tevoren, en dat geldt nog meer voor de sedan. Zijn breed geschouderde houding en lage achterzijde geven hem van veraf bijna een coupé-uitstraling.
  • Voor al zijn techniek werkt de A3 met de bouwstenen van de Volkswagen-groep, wat betekent dat je zijn motoren ook in heel wat andere modellen vindt. Daardoor ben je zeker van hun kwaliteit, en zijn onderdelen ook eenvoudig verkrijgbaar.

Belangrijke gegevens

Motoren

Audi en diesel gaan al decennialang hand in hand. Al bij de eerste generatie van de A3, in 1996, kon je de auto bestellen met een TDI-motor in het vooronder en daarin is deze recentste A3 generatie geen uitzondering. Hij is verkrijgbaar in twee dieselsmaakjes, die allebei gebruik maken van hetzelfde motorblok. Iedere nieuwe A3 TDI is dus voorzien van een 2.0-litermotor, maar het vermogen verschilt per gekozen versie. De twee opties bedragen de 30 TDI met 116 pk en de 35 TDI met 150 pk.

Naast dieselversies, bevat de catalogus ook twee benzineversies, en daar wordt wel gebruik gemaakt van verschillende motorblokken. Zo wordt de basisversie, de 30 TFSI, voorzien van een 1.0-liter driecilindermotor met 110 pk en de 35 TFSI krijgt een 1.5-litermotor mee die 150 pk produceert. De 30 TFSI wordt hierin standaard geleverd met een handgeschakelde zesbak terwijl de 35 TFSI wordt uitgerust met een zeventraps ‘S Tronic’-automaat.

Terwijl de A3 Sportback verkrijgbaar is als 40 en 45 TFSI e, twee plug-inhybrides, maakten die de sprong niet naar de sedanversie. Indien je dus een geëlektrificeerde A3 wil moet je voor een Sportback kiezen. Hetzelfde geldt voor de g-tron, een variant met een 1.5-litermotor op aardgas. Ook die is voorbehouden aan het gamma van de A3 Sportback, en zal je dus niet in de catalogus van de sedan terugvinden.

Afmetingen

De onderstaande tabel vergelijkt de Audi A3 30 TFSI Pro Line - A3 30 TDI Pro Line

Productie Sinds 1996
Lengte, breedte, hoogte 4,5 m, 1,8 m, 1,4 m
Wielbasis 2,6 m
Inhoud bagageruimte 425 l
Ledig gewicht 1.200 - 1.325 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.775 - 1.905 kg
Cilinderinhoud 999 - 1.968 cm³
Maximaal koppel 200 - 300 Nm
Topsnelheid 210 km/h
Acceleratie 0-100 km/h in s 10,6 - 10,1 s
Tankinhoud 45 l
Verbruik 5,3 - 4,1 l/100km
CO2-uitstoot 120 - 108 g/km

De Audi A3 sedan heeft een iets grotere voetafdruk dan zijn Sportback-broertje. Zo is de sedan 4,49 meter lang en 1,82 meter breed. Vergelijk je dat met de hatchback, dan is dat een verschil van zo’n 15 centimeter. Daarmee is de A3 sedan trouwens 5 centimeter korter dan zijn enige rechtstreekse concurrent, de Mercedes-Benz A-Klasse Limousine. Sinds de laatste generatiewissel is de A3 uitsluitend als Sportback of als sedan verkrijgbaar, wat wil zeggen dat hij over respectievelijk vijf of vier deuren beschikt. De driedeursversie werd dus voor het eerst in de geschiedenis van het model achterwege gelaten. 

Die grotere afmetingen vertalen zich op het eerste gezicht niet meteen in meer binnenruimte, want op de achterbank voelt de sedan wat krapper aan dan een Sportback-versie. Desondanks kan je nog steeds gemakkelijk vier volwassenen meenemen in de A3 Sportback, en kan je drie personen kwijt op de achterbank over kortere afstanden. De koffer meet standaard een mooie 425 liter, of 45 liter meer dan die van een A3 hatchback. De hoogte en de laadopening zijn echter wel minder functioneel aangezien het hier om een lage achterklep gaat.

Uitvoeringen

Je kan de Audi A3 sedan bestellen in drie uitvoeringen: Pro Line, Advanced en S-Line. De Pro line moet het stellen met een beperkte basisuitrusting, zoals 16-inchvelgen, LED-koplampen en een noodrem- en rijstrookassistent. Zelfs parkeersensoren achteraan en cruise control zijn niet inbegrepen bij deze versie. Dat geldt ook voor de Advanced, die wel 17-inchvelgen biedt en de mogelijkheid om de sterkere motoren van de 40-serie toe te voegen. De S-Line geeft dan weer een sportiever accent aan de A3. Op de Sportback kan je ook nog een Competition-versie bestellen, maar die staat niet in het gamma van de sedan aangezien die enkel te combineren valt met de 45 TFSI e plug-inhybride.

Prijzen

Kijk je in de configurator voor een gloednieuwe Audi A3 sedan, dan kan je het goedkoopste exemplaar bestellen vanaf 33.260 euro. Daarvoor krijg je een 30 TFSI in Pro line. De goedkoopste dieselmotor, de 30 TDI, krijg je mee vanaf 37.470 euro. Zoek je meer vermogen, dan moet je op zoek naar de 35 TDI motor versie. Deze wordt aangeboden met een nieuwprijs van 46.371 euro.

Ga je op zoek naar een jonge occasion, dan vind je de huidige generatie van de A3 vanaf 28.000 euro. Dat ligt er vooral aan dat het model nog relatief recent vernieuwd werd, en je dus meteen terecht komt bij auto’s van maximaal twee jaar oud. Een jong, mooi aangekleed exemplaar met een sterke motor kost je al snel ruim 40.000 euro. Net zoveel als een nieuwe dus, al krijg je op de markt voor occasions doorgaans enkel goed uitgeruste exemplaren te zien. 

Design

Exterieur

De nieuwe generatie van de Audi A3 straalt een subtiele sportiviteit uit. Dat kan niet altijd gezegd worden over de voorgaande modellen, waar vaak maar weinig dynamiek mee gemoeid ging. Toch blijft deze nieuwe generatie trouw aan de designtaal van Audi met een grote grille en eenvoudige, gladde vormen. De sportieve toets schuilt dan ook vooral in de dieper uitgeklopte wielkasten die hem een brede houding geven, de slankere, geknikte koplampen en de grote luchthappers in de bumpers. 

Interieur

Ook binnenin heeft Audi grote stappen gezet. Weg is het saaie, duistere plasticinterieur van de voorgangers en het heeft plaats gemaakt voor een dynamisch ontworpen cabine met aangename materialen en doordachte ergonomie. Zo bedien je de klimaatregeling nog steeds met fysieke toetsen, die onder het aanraakscherm geplaatst zitten. Tegen een meerprijs krijg je een tweede scherm in het instrumentarium gemonteerd voor wat Audi omschrijft als de ‘Virtual Cockpit’. Daarop krijg je dan snelheid, toerental en andere ritinformatie te zien op een personaliseerbare manier.

audi-a3-sportback-interieur

audi-a3-sportback-seats

Veiligheid

Zoals je van een moderne auto verwacht biedt de Audi A3 de nodige veiligheidsvoorzieningen. Daardoor behaalde het model de volledige score van vijf op vijf sterren tijdens zijn Euro NCAP-crashtests. Kijk je dus binnen in de configurator van de nieuwe A3, dan merk je dat je standaard een noodremassistent en een rijstrookassistent meekrijgt. Voor heel wat andere zaken, zoals adaptieve cruise control, parkeersensoren achteraan, verkeersbordherkenning en een actieve rijstrookhulp, moet je bijbetalen.

Alternatieven

De Audi A3 is als sedan de meer individuele versie van een anders zeer populair model. Hij heeft dan ook maar weinig rechtstreekse concurrenten, al maken de andere leden van de ‘Duitse Drie’ wel een inhaalbeweging. Zo is de Mercedes A-Klasse er sinds zijn nieuwste generatie er ook als sedan. Hij biedt een aanzienlijk grotere standaarduitrusting en legt de focus nog meer op comfort. BMW probeert dan weer klanten weg te snoepen met de sportief gelijnde 2 Serie Gran Coupé, die het midden tussen een sedan en een coupé zoekt.

Beoordelingen voor Audi A3

720 Beoordelingen

4,0

Meer informatie

Modellen