Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

BMW 1 Serie

Toen de BMW 1-serie in 2004 uitkwam, was het technisch een vrij unieke verschijning. Anders dan concurrenten als de Volkswagen Golf en de Audi A3, had hij geen voorwiel-, maar achterwielaandrijving. Net als de grotere BMW’s. ‘Rijplezier’ schrijft de 1-serie dan ook met een hoofdletter. Dat geldt voor de 1-serie als occasion maar ook voor de nieuwe. Al is de instap-BMW sinds modeljaar 2020 ook een voorwielaandrijver. Lees meer

Video - BMW 1 Serie Profiel

Informatie over BMW 1 Serie

Na de geflopte 02 Touring uit de jaren 70 en de 3-serie Compact van de nineties en de zeroes, deed BMW in 2004 een nieuwe poging in het segment van de compacte hatchbacks met de 1-serie. En inderdaad slaagde het merk erin om een succesvolle concurrent voor de Volkswagen Golf te bouwen. Maar om zich te onderscheiden, behield de 1-serie twee klassieke merkwaarden van BMW: achterwielaandrijving en in lengterichting geplaatste motoren. Als voordeel leverde dat het door BMW-fans zo geliefde, sportieve stuur- en rijgedrag op. Een belangrijk nadeel was dat de eerste 1-serie minder interieurruimte bood dan de meeste concurrenten. Een ander kritiekpunt was de matige kwaliteit van sommige interieurdelen. Ook de standaardstoelen oogsten weinig waardering. Als je echt lekker wilt zitten, is het M-pakket bij de 1-serie een aanrader. Dat omvat onder meer een set fijne sportstoelen. Toch is de BMW-1-serie sowieso een populaire occasion, ook zonder M-pakket.

Facelift en nieuwe modelvarianten

Het leveringsprogramma van de BMW 1-serie bestond aanvankelijk alleen uit een vijfdeurs hatchback (E87), die in 2007 een facelift kreeg. De bumpers en de lichtunits werden bij de 1-serie voor modeljaar 2008 daarbij licht gewijzigd. Motorisch onderging de 1-serie een krachtkuur, in de vorm van nieuwe injectoren.

Datzelfde jaar kreeg de vijfdeurs BMW 1-serie gezelschap van een driedeurs hatchback (E81) en een tweedeurs 1-serie Coupé (E82). In 2008 meldde zich tevens een 1-serie Cabriolet (E88) aan het front. De keus uit motoren was enorm. Van bescheiden viercilinders met een inhoud van 1,6 liter en een vermogen van 115 pk in de drie- en vijfdeurs hatchback, tot een 340 pk sterke drieliter zescilinder in de M Coupé. Daarnaast waren er diverse viercilinder dieselmotoren leverbaar. Daarvan liepen de vermogens uiteen van 122 pk in de 116d tot 218 pk in de 125d.

Tweede generatie BMW 1-serie

In 2011, zeven jaar na het debuut van de BMW 1-serie, vond de fabrikant dat het tijd was voor een opvolger. Bij de 1-serie van modeljaar 2012 bleven de in lengterichting geplaatste motoren en achterwielaandrijving gehandhaafd. Van de 1-serie 2012 verschenen alleen een driedeurs (F21) en vijfdeurs (F20) hatchback. De ‘oude’ 1-serie Coupé en de 1-serie Cabrio stonden nog tot 2013, respectievelijk 2014 in de prijslijst.

De nieuwe BMW 1-serie kreeg een hoogwaardiger afwerking. Door de auto langer te maken en zijn wielbasis te vergroten, tackelde BMW eveneens de kritiek op het ruimteaanbod van de eerste generatie. Aan de buitenkant is de nieuwe 1-serie vooral herkenbaar langgerekte koplampen. Het motorenaanbod was wederom groot. Als instapper zette BMW de viercilinder 116i (102 pk) op de lijst. De zescilinder M135i (320 pk) met vierwielaandrijving stond bovenaan in de modelhiërarchie.

Oef, een driecilinder …

In 2015 moesten de BMW-fans even slikken. De gefacelifte 1-serie werd niet alleen voorzien van nieuwe achterlichten die verder over de breedte van de auto liepen. In de neus van de basisversie, de BMW 116i, lag nu een 1,5-liter turbomotor met slechts drie cilinders (109-136 pk) in de neus. Wie liever wat meer benzine – en rubber – verbrandde, kon gelukkig terecht bij de M140i. Diens zescilinder bracht een gezonde 340 pk op de been.

BMW 1-serie 2020 met voorwielaandrijving

Het heeft even geduurd, maar in 2019 ging BMW dan eindelijk overstag: de 1-serie van modeljaar 2020 kreeg dwars voorin geplaatste motoren en voorwielaandrijving. Hierdoor kon de motorkap korter worden en het interieur ruimer. Toch bleef de F40-generatie nog zeer herkenbaar als 1-serie. Niet alleen om te zien, maar ook om te rijden. Hij biedt nog altijd BMW-waardig stuurplezier. De fanboys kunnen opgelucht ademhalen. Maar als ze hadden opgelet, hadden ze het ook wel kunnen weten. Met de Mini had het BMW-concern immers al jarenlang sportief sturende voorwielaandrijvers in huis. En ook bij de BMW 2-serie Active Tourer (vanaf 2014) was een voorwielaandrijver.

Private lease BMW 1-serie

Net als de achterwielaandrijving, ruimde de driedeurs versie bij de 1-serie (2020) het veld. Ook zescilinder motoren zijn niet langer leverbaar. Jammer, al is de viercilinder in de M135i xDrive (vierwielaandrijving) ook mans genoeg met 309 pk. Dat zijn er exact 200 meer dan de 116i onder de kap heeft … Diesels blijven leverbaar, maar vooralsnog zijn er geen hybride-versies van de BMW 1-serie. Zoals gebruikelijk zijn de nieuwprijzen niet mals, maar private lease van de BMW 1-serie is natuurlijk ook een optie.

BMW 1-serie occasion

De BMW 1-serie staat als vrij betrouwbaar te boek. Maar gezien de sportieve reputatie van het model, trekt de 1-serie ook wel berijders die de auto flink op zijn falie geven. Let voor de aaanschaf van een 1-serie occasion daarom extra goed op de staat van de banden, de remmen en de wielophanging. Als de voorspoiler en de onderkant van de auto veel schaafschade vertonen, is dat een teken aan de wand. Vooral bij de bouwjaren 2003-2012 kennen viercilinder BMW-motoren – onder meer de 116i, 118i en 120i – de nodige problemen met de distributie. Door een te zwakke kettingspanner kan de distributie ‘van tijd’ raken. De motor zal slecht gaan lopen, de ketting kan ook rammelgeluiden maken. Een nieuwe spanner kan deze problemen verhelpen en voorkomt gevolgschade. Dit probleem kan ook spelen bij dieselmotoren met motorcode N47. Deze ligt in de BMW 116d, 118d en 120d. Elektrische storingen vinden hun oorzaak vaak in de zekeringenkast in het interieur. Een defect contactslot is niet te repareren en dient te worden vervangen – een dure reparatie.