


Sterke punten
- Compacte sedan met 400 pk
- Vierwielaandrijving en progressieve besturing
- Hoogwaardige afwerking
Zwakke punten
- Krap interieur
- Hoge aanschafkosten
- Hoog brandstofverbruik en bovengemiddelde CO2-uitstoot
Audi RS3 : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Audi RS3, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Interesse in een Audi RS 3
Onze expertise over jouw zoekopdracht
Alternatieve modellen
Goede redenen
- 294 kW/400pk katapulteertde RS 3 tot een topsnelheid van 250 km/u (met optionele upgrade tot 280 of 290 km/u).
- De Quattro vierwielaandrijving zorgt voor een acceleratie van 0-100 km/u in 3,8 seconden.
- Een krachtig design, uitstekende rijdynamiek en een fantastische 2.5 TFSI-motor voor zowel de vijfdeurs RS Sportback als de vierdeurs RS Sedan.
- Hoogwaardige afwerking en eenbreed scala aan optionele extra's
- Als vierdeurs premium sedan is de Audi RS 3 de huidige koploper
Data
Motorisering
Audi RS 3 8VA:
Benzinemotor | |
---|---|
Cilinderinhoud | 2.480 cm3 |
Vermogen | 294 kW /400 pk |
Type aandrijving | Vierwielaandrijving |
Versnellingsbak | 7-traps S tronic |
Versnelling 0-100 km/u | 4,1 s |
Topsnelheid | 250 - 280 of 290 km/u |
Brandstofverbruik per 100 kilometer | 8,3 - 8,5 liter |
CO2-uitstoot per kilometer | 189 - 194 g |
De Audi RS 3 heeft een vijfcilinder motor, bereikt 100 km/u in slechts 4,1 seconden en is 280 km/u snel. De topsnelheid is door Audi aanvankelijk beperkt tot 250 km/u, maar kan desgewenst worden verhoogd tot 280 km/u. De RS 3 sedan generatie Audi RS 3 8YA is leverbaar in twee verschillende motorversies, die echter alleen verschillen in hun motorcodeletter en de betreffende uitlaatgasnorm (Euro 6 of Euro 6d-TEMP-EVAP). Dankzij de turbo leveren de twee 2,5-liter vijfcilindermotoren maar liefst 400 pk, die op de weg worden gebracht met behulp van Quattro vierwielaandrijving en 7-traps S tronic. Ook het iets oudere Audi RS 3 model uit het modeljaar 2011 overtuigt. Hij heeft een 5-cilinder turbomotor met een cilinderinhoud van 2480 cm. Het vermogen bedraagt hier 340 pk. De transmissie is ook al een S-tronic met 7 versnellingen, 2 automatische standen en een handmatige stand. De RS 3 uit 2011 accelereert van 0 tot 100 km/u in 4,6 seconden. In 2015 kreeg de RS 3 een update. Dankzij de Quattro vierwielaandrijving zijn de prestaties toegenomen. Het model heeft een motor die al 367 pk (270 kW bij 5550-6800 tpm) levert en in 4,3 seconden van 0 naar 100 km/u accelereert. In 2017 werden zowel de Audi RS 3 Sportback als de Audi RS 3 Sedan volledig vernieuwd. Dat betekent dat de RS 3 werd opgewaardeerd naar een 2.5 TFSI I5 met 2480 cc en 400 pk (294 kW en 395 pk bij 5850-7000 tpm). Met optionele upgrades is zelfs 280 of 290 km/u mogelijk (290 km/u voor versies met RS Dynamic pakket en keramische remmen).
Audi RS 3 8YA:
Benzinemotor | |
---|---|
Cilinderinhoud | 2.480 cm3 |
Vermogen | 400 pk (294 kW) |
Type aandrijving | Vierwielaandrijving |
Versnellingsbak | 7-traps S tronic |
Versnelling 0-100 km/u | 3,8 s |
Topsnelheid | 250 - 290 km/u |
Brandstofverbruik per 100 kilometer | 8,2 - 8,7 liter |
CO2-uitstoot per kilometer | 188 - 198 g |
De Audi RS 3 8YA, die vanaf 2021 leverbaar zal zijn, wordt aangeboden met slechts één benzinemotor, die al werd gebruikt in zijn directe voorganger, de RS 3 8VA. De turbocharged 2,5-liter vijfcilinder lijnmotor levert eveneens 400 pk en katapulteert de compacte sportwagen in minder dan vier seconden naar 100 km/u. De standaard uitrusting stopt pas bij 250 km/u. Als dat nog niet genoeg is, kan de elektronische terugschakeling worden verhoogd tot 280 of als onderdeel van het "RS dynamics package plus" zelfs tot 290 km/u. De acceleratie op racewagenniveau heeft echter ook zijn ecologische prijs, want met ruim acht liter Super per 100 kilometer en een CO2-uitstoot van bijna 200 gram per kilometer is de Audi RS 3 op de weg niet bepaald zuinig.
Afmetingen
Audi RS 3 8VA | Audi RS 3 8YA | |
---|---|---|
Lengte | 4,48 m | 4,54 m |
Breedte | 1,80 m | 1,85 m |
Hoogte | 1,40 m | 1,41 m |
Wielbasis | 2,63 m | 2,63 m |
Leeggewicht | 1.590 kg | 1.650 kg |
Inhoud bagageruimte | 315 liter | 321 liter |
Zoals bekend van de RS-modellen is ook de sedanvariant van de RS 3 qua afmetingen sterk gebaseerd op de gewone A3 saloon. Het grootste verschil met de A3 is de 13 millimeter kleinere bodemvrijheid, waardoor de RS 3 breder lijkt dan de normale Audi A3. Maar niet alleen de bodemvrijheid, ook het volume van de bagageruimte is iets kleiner. Terwijl de huidige A3 sedan ruimte biedt aan maximaal 425 liter in de bagageruimte, kan de overeenkomstige RS 3 slechts 321 liter kwijt. Dit is deels te danken aan de Quattro vierwielaandrijving, die meer ruimte inneemt dan de standaard voorwielaandrijving. Met een totaal van vijf zitplaatsen is er echter ruimte voor een heel gezin in de RS 3, ook al is het achterin wat krap. De Audi RS 3 heeft grote luchtinlaten, brede wielkasten met 19-inch lichtmetalen velgen, honingraatgrille en het RS Sport-uitlaatsysteem heeft ovale uitlaatpijpen. De RS 3 sedan is ongeveer 4,5 meter lang en 1,4 meter hoog. Daarmee is hij 20 cm langer dan de RS 3 Sportback.
Audi RS 3 Sportback
De Audi RS 3 Sportback is de krachtigste variant van de Audi modelserie en doet niet alleen dankzij zijn design, standaard sportstoelen en RS-stuurwiel denken aan de racerij. De Sportback maakt indruk op bestuurders met zijn 2.5 TFSI-motor voor optimale controle en een razendsnelle rijdynamiek. De RS koppelverdeling verdeelt de aandrijving over de vooras en de achterwielen. Het RS Dynamic Package plus, het RS Design Package plus en de Audi Virtual Cockpit Plus zijn optioneel. Audi biedt ook opties om de auto uit te rusten met Launch Control en een RS-sportuitlaatsysteem. Bovendien zijn de RS-modi opgenomen in Audi Drive Select. Wanneer je een occasion koopt, is het de moeite waard om goed op te letten welke extra's de eerste eigenaar in het interieur heeft aangebracht.
Cilinderinhoud | 2.480 cm3 |
---|---|
Max. Vermogen | 294 kW (400 pk) bij 5.600 - 7.000 min. |
Max. Torsie | 500/2250 - 5600 Nm |
Energiebron | Benzine |
Motor | 5-cilinder-in-lijn benzinemotor met turbocompressor en uitlaatgasturbo |
Aandrijving | Quattro vierwielaandrijving |
Versnelling 0-100 km/u | 3,8 s |
Torsie | 500 Nm |
Topsnelheid | 250 km/u |
Versnellingsbak | 7-traps S tronic, TFSI Quattro S Tronic. |
Gemiddeld brandstofverbruik per 100 kilometer | 9,5-9,0 liter |
CO2-uitstoot per kilometer | 217-205 g/km |
Uitlaatgasreiniging: | Katalysator, lambdasonde, deeltjesfilter |
De bagageruimte van de RS 3 Sportback heeft een inhoud van 282/1104 liter en de brandstoftank heeft een inhoud van ongeveer 55 liter. De RS 3 Sportback kwam in 2011 op de markt.
Varianten
De eerste generatie van de vierdeurs Audi RS 3 Sedan (type 8VA) werd verkocht vanaf 2017 tot hij medio 2021 werd vervangen door de tweede en huidige generatie met de typeaanduiding 8YA. Beide generaties werden aangeboden in een RS 3-exclusieve uitrustingsvariant, die gebaseerd was op de hoogste uitrustingslijn van de A3 en deze aanvulde met enkele sportieve details. Naast de sedan wordt de RS 3 ook aangeboden in de vijfdeurs Sportback-variant.
Prijs
Terwijl de afmetingen van de RS 3 in de compacte klasse liggen, liggen het motorvermogen en dus ook de prijs al in het segment van de luxeklasse. De sedan, die momenteel als nieuwe auto leverbaar is, heeft een startprijs van 63.500 euro, maar kan door een uitgebreide selectie aan optionele extra's al snel boven de 80.000 euro uitkomen - een prijs die hoog is vastgesteld voor een compacte sedan en het premium karakter van de auto benadrukt. De Audi RS 3 Sedan is als nieuwe auto verkrijgbaar vanaf ongeveer € 93.100 en de RS 3 Sportback vanaf € 92.500. Bij het zoeken naar een nieuwe Audi RS 3 kan echter niet iedereen zich veroorloven om zes cijfers uit te geven, dus moet je ook eens kijken naar occasions. Aangezien de huidige generatie echter pas sinds medio 2021 op de markt is, moet men geen overdreven goedkope koopjes verwachten, maar rekenen op minstens 60.000 euro. De voorganger is momenteel geprijsd vanaf ongeveer 41.000 euro. Voertuigleasing heeft reeds een vaste plaats verworven als alternatief voor de aankoop van een voertuig. Als je de Audi RS 3 rechtstreeks via Audi Privat Leasing wilt kopen, moet je rekenen op maandelijkse leasetarieven vanaf 564 euro.
Naast de aankoopprijs moet ook rekening worden gehouden met gebruikskosten zoals voertuigbelasting en verzekering. Met een jaarlijkse autobelastingbijdrage van 338 euro is de Audi RS 3 Sedan zeker niet een van de goedkoopste modellen. Voor een 30-jarige autobezitter met no-claimbonus klasse SF 10 en 10.000 kilometer aan jaarlijkse rijafstanden zijn er bovendien ongeveer 170 euro voor een WA-verzekering, 350 euro voor een gedeeltelijke dekking met een eigen risico van 150 euro en ongeveer 600 euro voor een uitgebreide verzekering met een eigen risico van 300 euro.
Design
Exterieur
Vanaf de eerste blik op de Audi RS 3 Sedan is het duidelijk dat hij een uitstekend voorbeeld is van het karakteristieke design van de kwaliteitssmederij uit Ingolstadt en trouw blijft aan de sportieve A3 modelfamilie. Het front siert het beroemde agressieve Audi-gezicht met scherp gesneden LED-koplampen en een groot radiatorrooster, dat op de RS 3 een honingraatlook heeft. In de richting van de passagiersruimte vallen de breed uitlopende vleugels met luchtuitlaat op. Ook de flanken lijken gespierder dan bij het basismodel van de A3 en aan de achterzijde toont de compacte sportwagen visueel zijn brute motorvermogen met een dubbel uitlaatsysteem met chromen uitlaatpijpen en kleine spoiler.
Audi wil echter dat de RS 3 niet alleen race-charme biedt, maar ook veel ruimte voor individualisering. Voor de RS 3 sedan is er bijvoorbeeld keuze uit twee uni lakken, vijf metallic lakken en één pareleffectlak, waarbij in het kleurengamma opvalt dat er veel sterke kleuren zoals turbo blauw, kyalami groen, tango rood of python geel worden aangeboden, die bijzonder goed tot hun recht komen in een blikvanger als de RS 3. Bovendien kunnen ook de buitenspiegels en de remklauwen in kleur worden aangepast aan jouw eigen voorkeuren. Omdat de velgen ook een grote invloed hebben op het uiterlijk van een auto, biedt Audi voor de RS 3 drie zomer- en twee wintervelgen met een diameter van 19 inch aan.
Interieur
De uitstekende uitstraling van het exterieur wordt onvoorwaardelijk voortgezet in het interieur, waar de bestuurder eveneens wordt begroet door eersteklas afwerking met een extra portie sportiviteit. De klant kan kiezen uit in totaal vier RS designpakketten. Los daarvan kunnen designelementen zoals decoratief inlegwerk individueel worden gekozen. Verlichte Serie-dorpels met RS 3-letters en RS-vloermatten onderscheiden de RS 3 verder van de gewone Audi A3. Om tijdens sportieve rijprestaties steeds de controle te behouden, is een afgevlakt sportstuur met schakelpaddles aan de onderzijde standaarduitrusting. Om ervoor te zorgen dat het comfort op de weg niet in het gedrang komt, zijn ook 2-zone automatische klimaatregeling en de "Audi virtual cockpit plus met extra RS lay-out" al standaard aan boord. Voor extra comfort kunnen bijvoorbeeld head-up display, navigatiesysteem of zelfs een Bang & Olufsen Premium Sound System met 3D-geluid worden toegevoegd uit de uitgebreide selectie optionele extra's.
Veiligheid
Met een volle 400 pk mag de veiligheid natuurlijk niet worden verwaarloosd. Om ongelukken te voorkomen heeft Audi al een aantal belangrijke assistentiesystemen in de RS 3 ingebouwd, waaronder bijvoorbeeld Audi pre sense front, vermijdingsassistent en afslaande assistent, parkeerassistent en lane departure warning. De RS 3 Sedan is ook de eerste Audi met standaard de RS torque splitter voor een veilige rijdynamiek (koppelverdeling) en tegen onderstuur. De torque splitter verdeelt de aandrijfkracht over de achterwielen. Door het verschil in aandrijfkrachten kan de auto bij hoge snelheden nog beter bochten nemen en de stuurhoek nog nauwkeuriger volgen. Het RS-sportonderstel plus is optioneel leverbaar met adaptieve demperregeling. De demperregeling past zich individueel aan de wegomstandigheden, de rijsituatie en de via Audi drive select geselecteerde modus aan. De RS Performance-modus biedt twee instellingen voor verschillende circuits: één voor comfort op ruwe wegen en een sportieve instelling voor topsnelheden. Tegen meerprijs kunnen ook andere assistentiesystemen worden gekozen, zoals omgevingscamera's en een stopassistent. Bovendien beloven de legendarische Quattro-aandrijving en progressieve besturing de beste tractie en beheersbaarheid in elke rijsituatie.
Mocht er toch een ongeluk gebeuren, dan ben je in de Audi RS 3 goed beschermd. De benchmark voor crashveiligheid is de Euro NCAP crashtest, waarin het basismodel van de Audi A3 de hoogste waardering van vijf sterren behaalde. Dit resultaat kan ook worden overgedragen op de RS 3 en wordt bijvoorbeeld bereikt door een uitgebreid airbagsysteem. Aangezien een voertuig niet alleen veilig maar ook betrouwbaar moet zijn, ben je ook op het gebied van betrouwbaarheid in goede handen bij de Audi RS 3. Op dit punt kan men opnieuw verwijzen naar de zeer goede waarden van het basismodel Audi A3, die volgens het TÜV Used Car Report 2021 lage tot zeer lage defectencijfers heeft.
Alternatieven
Met de Audi RS 3 Sedan heeft het bedrijf uit Ingolstadt een auto op de weg gezet die compacte alledaagse bruikbaarheid en race-affiniteit succesvol combineert. Audi staat niet alleen in deze aanpak, maar er zijn geen echte rivalen in de vorm van een vierdeurs compacte sedan. Mercedes-Benz heeft met de A-Klasse een succesvolle vertegenwoordiger in de compacte klasse neergezet, maar in de notchback-variant komt het krachtigste model Mercedes A 35 AMG slechts met 306 pk voor een prijs vanaf ongeveer 51.000 euro. De klassieke A-Klasse wordt daarentegen aangeboden als de Mercedes A 45 AMG met 387 pk en als de A 45 S zelfs met 421 pk. BMW heeft ook geen echte concurrent voor de RS 3 Sedan. Qua carrosserie zou de vierdeurs BMWM235i Gran Coupé met een nieuwprijs vanaf 56.000 euro waarschijnlijk het meest geschikte alternatief zijn, maar die heeft met 306 pk net als de Mercedes-AMG A-Klasse een beduidend zwakkere motor. Qua prestaties zou de BMW M240i Coupé met 374 pk de felste concurrent zijn, hoewel hij slechts twee deuren heeft. Dus als je op zoek bent naar een vierdeurs compacte sedan met ongeveer 400 pk, kun je momenteel niet om een Audi RS 3 heen.