Sterke punten
- Allrounders
- Uitstekende rijdynamiek
- Krachtig, sportief design
Zwakke punten
- Vermogensverlies met toenemende leeftijd
- Bedrijfskosten op het niveau van de hogere klasse
- Onrustig gedrag bij hard remmen
Audi RS : een overzicht
Bekijk hier een compleet overzicht van de Audi RS, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder
Actueel aanbod van Audi RS
-
Audi RS Audi rs3 8p
€ 25.499,-- 136.000 km
- 12/2012
- 330 kW (449 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
-
9,1 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
212 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-5541tk Reusel -
Audi RS 2.5 TFSI RS3 quattro ABT
€ 47.999,-- 38.122 km
- 02/2018
- 294 kW (400 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
8,4 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
192 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-2624NP Delft -
Audi RS 2.5 TFSI RS3 quattro
€ 42.850,-- 128.100 km
- 08/2019
- 294 kW (400 PK)
- Gebruikt
- 1 vorige eigenaar
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
195 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-2496MS Den Haag -
Audi RS 2.9 TFSI RS4 quattro
€ 62.950,-- 102.000 km
- 08/2018
- 331 kW (450 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
- - (l/100 km)
-
200 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-5582VB Waalre -
Audi RS 2.5 TFSI RS3 q. JD Engineering 445PK
€ 35.000,-- 140.000 km
- 10/2015
- 270 kW (367 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
8,3 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
194 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-1315 XK ALMERE -
Audi RS RS 4.0 TFSI RS6 q. PL +
€ 67.000,-BTW verrekenbaar - 117.500 km
- 08/2015
- 412 kW (560 PK)
- Gebruikt
- 3 vorige eigenaren
- Automatisch
- Benzine
-
9,8 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
229 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-3315NB Dordrecht -
Audi RS audi rs6 4.0 tfsi quattro pro pl. 560 pk facelift
€ 59.990,-- 97.172 km
- 07/2015
- 412 kW (560 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
9,6 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
223 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-8255 JL Swifterbant -
Audi RS 2.5 TFSI RS3 quattro
€ 49.999,-- 80.738 km
- 05/2018
- 294 kW (400 PK)
- Gebruikt
- - (Vorige eigenaren)
- Automatisch
- Benzine
-
8,4 l/100 km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl -
192 g/km (gem.)
Meer informatie over het brandstofverbruik en CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen kan worden geraadpleegd bij alle verkooppunten en op: www.energielabel.nl
Particulier, NL-3047zk Rotterdam
Interesse in een Audi RS
Alle artikelen
Review: zo verpest Mercedes het feestje van de plug-in hybride Audi A8 60 TFSI e
Audi RS 5 Competition Plus test (2023): hoe een saaie sportwagen transformeerde in een pretpakket
Mercedes EQS SUV (2023) test: waarom hij de EQS sedan overbodig maakt
Volkswagen ID. Buzz: actieradius gemeten bij 100 en 130 km/h
BMW iX1 test: van deze elektrische suv zit de Volvo XC40 Recharge rechtop in zijn bed
Waarom de Toyota Corolla Cross als geroepen komt
Alternatieve modellen
Goede redenen
- Topprestaties: rijdynamiek op het hoogste niveau
- De RS-motor biedt een snelle acceleratie en een emotioneel geluid.
- Visuele hoogtepunten tonen de sportieve genen
- Talloze varianten als sedan of Sportback model
- Volledig geschikt voor dagelijks gebruik door intensief detailwerk
Belangrijke gegevens
Motorisatie
Wat de motorisering van de RS-modellen betreft, zullen echte autosporttraditionals blij zijn te horen dat Audi ook in de huidige generaties trouw blijft aan zijn line-up van sportwagens met vierwielaandrijving - afhankelijk van de voertuigklasse worden nog steeds V8- of V6-benzinemotoren gemonteerd, evenals de fabelachtige 5-cilindermotor met directe injectie, lambdacontrole, knock control en uitlaatgasturbo die zijn stempel op Audi heeft gedrukt.
Elke Audi RS die momenteel in productie is, overschrijdt de grens van 400 pk. Met uitzondering van de RS Q3 en RS4 halen ze allemaal 100 km/u in minder dan 4 seconden. Terwijl de V8-motoren een volledige 4 liter cilinderinhoud hebben, is de cilinderinhoud van de in-line vijfcilinder van de kleinere varianten nog steeds een indrukwekkende 2,5 liter. De hedendaagse efficiëntie komt in de RS-varianten van de nieuwe Audi generaties tot uiting in het uitgebreide Mild Hybrid System op basis van een 48-volt elektrisch systeem en cilinderuitschakeling.
Afmetingen
De TT RS wordt beschouwd als de kleinste Audi RS met een lengte van 4,2 meter, een breedte van 1,83 meter en een vlieggewicht van slechts 1.450 kilogram. De Audi RS Q8 daarentegen, met een lengte van meer dan 5 meter en een breedte van bijna 2 meter, werpt zich op als de grootste en met 2.290 kilogram ook zwaarste Audi RS. Audi modellen in het RS-gamma zijn verkrijgbaar met vijf, vier of twee deuren.
De RS3 is bijzonder populair. De raceversie van de compacte klasseauto kan zowel qua omvang als gewicht in de onderste middenklasse van de Audi RS-familie worden geplaatst. Hieronder vind je de belangrijkste technische gegevens van de huidige generatie RS3 (8YA), tevens de nieuwste Audi RS:
Gegevens en afmetingen | Audi RS |
---|---|
Bouwperiode | sinds 2021 |
Lengte, breedte, hoogte | 4,4 - 4,5 m x 1,9 m x 1,4 m |
Wielbasis | 2,6 m |
Kofferbakvolume | 282 - 1.104 l |
Leeggewicht | 1.545 - 1.550 kg |
Toelaatbaar totaal gewicht | 2.080 kg |
Cilinderinhoud | 2.480 cc |
Koppel | 500 Nm |
Topsnelheid | 250 km/u |
Acceleratie van 0 tot 100 km/u | 3,8 |
Tankinhoud | 55 liter |
Verbruik | 8,2 - 9,0 l |
CO2-uitstoot | 188 - 205 g/km |
Varianten
Er is een brede serie RS-varianten. Het door Audi-dochter Audi Sport GmbH geproduceerde modellenaanbod is ook verkrijgbaar met optionele extra's. Tot de nieuwste modellen behoren de Audi RS3, die sinds 2021 wordt gebouwd, en de volledig elektrische Audi RS E-Tron GT uit hetzelfde jaar - die laatste wordt beschouwd als de tegenhanger van de Porsche Taycan in Ingolstadt en is tevens het krachtigste RS-model ooit. Deze worden vergezeld door de Audi RS Q8, RS Q3, RS7, RS6 en TT RS, die sinds 2020 in een nieuw design verkrijgbaar zijn, evenals de RS5- en RS4-modellen, die respectievelijk sinds 2017 en 2018 verkrijgbaar zijn.
De rijkdom aan varianten in het ambitieuze sportdesign laat niets te wensen over. Ook in de toekomst zullen de Audi RS-modellen kort na hun introductie op de gebruikelijke wijze worden opgewaardeerd. Het ontwikkelingswerk aan de RS-varianten loopt dus parallel aan de ontwikkeling van nieuwe Audi modelseries, waarop de RS-varianten zoals bekend voortbouwen. Binnen een jaar zijn al acht Audi RS-modellen gepresenteerd. Het begon allemaal in 1994 met de RS 2 Avant. Een echte pionier, het was de eerste stationwagen met hoge motor die een heel nieuw marktsegment opende.
Prijs
De Audi RS is ook in Nederland in veel verschillende uitvoeringen leverbaar, dus het is allesbehalve eenvoudig om een algemene uitspraak te doen over nieuwprijzen. Het instapmodel is nog steeds de Audi RS3, die zelfs in basisuitrusting meer dan 95.000 euro kost. Het model is verkrijgbaar als sportback of als sedan. Het topmodel van de huidige generatie is de Audi RS Q8. De enorme SUV uit Duitsland kost klanten minstens 216.000 euro, waarmee het model qua prijs in de absolute topcompetitie zit.
Zelfs als occasion is een Audi RS allesbehalve goedkoop. Een nieuwere Audi RS3 kost bijvoorbeeld ook hier minstens 60.000 euro, klanten moeten veel geld neerleggen voor de enorme uitrusting en veel prestaties. Oudere modellen van de RS-serie kunnen echter ook worden gekocht voor ongeveer 30.000 euro. Naast een overeenkomstige leeftijd van het voertuig moeten klanten echter in veel gevallen ook een hoge kilometerstand accepteren.
In de regel hebben klanten ook te maken met hoge onderhoudskosten voor de Audi RS. De motoren verbruiken bijvoorbeeld veel benzine wanneer ze dienovereenkomstig rijden. Bovendien kan de Nederlandse motorrijtuigenbelasting al snel boven de 2.000 euro uitkomen; het zeer hoge ledige gewicht van bijvoorbeeld de Audi RS Q8, met een ledig gewicht van ruim boven de twee ton, zorgt daarvoor.
Design
Exterieur
RS modellen zetten accenten: De serie RS exterieurelementen in mat zwart vormen een contrast met het lakwerk. Sterkere accenten worden aangeboden in de Speciale uitrusting zwart glanzend of aluminium uitvoeringen. De RS-specifieke dorpels met inzetstukken en de RS-specifieke achterbumper getuigen van sportiviteit en een opvallende uitstraling. De single-frame radiator grille in honeycomb design is ook onmiskenbaar. Optioneel verkrijgbaar: RS sportuitlaatsysteem met glanzend zwarte uitlaatranden.
De tankdop is geïntegreerd in de centrale deurvergrendeling. Er is ook een krik aan boord - zelfs zonder het optionele reservewiel. De motorruimte is van onderen goed afgesloten. De gehele voertuigbodem is aerodynamisch geoptimaliseerd om luchtturbulentie te verminderen. Dit vermindert het verbruik.
Interieur
Het RS-interieur maakt bij alle modellen indruk met indrukwekkend hoogwaardige materialen en het gebruikelijke eersteklas vakmanschap van de autofabrikant uit Ingolstadt. Typische RS-designkenmerken zijn lederen elementen, meervoudig verstelbare sportstoelen met bekleding in kunstleder of microvezel en een afgevlakt sportstuur met schakelpaddles. De digitale cockpit heeft speciale RS-graphics en biedt de bestuurder een schat aan informatie voor navigatie, prestaties en entertainment. Het kleinere centrale display kan via Bluetooth aan de smartphone worden gekoppeld. Dankzij de consequente aandacht voor details ontstaan telkens weer unieke RS-karakters. Dit vereist een samenhangend totaalconcept.
Veiligheid
Elke RS is standaard uitgerust met ABS, ESP en een remassistent. Bij gebruik van ESP biedt de stuurassistent extra ondersteuning. Zo kan spinnen effectief worden voorkomen. Bij een noodstop knipperen de remlichten met een hoge frequentie. Als het voertuig tot stilstand komt, worden de alarmlichten automatisch geactiveerd. De standaarduitrusting van de Audi RS op het gebied van veiligheidsassistenten omvat ook licht- en regensensor, cruise control, frontaanrijdingshulp, parkeerhulp en een uitwijk- en bochtenassistent.
De hoorbare gordelwaarschuwing wordt alleen op de voorstoelen gegeven. Kinderveiligheid wordt voor de meeste Audi RS modellen als goed beoordeeld. Kinderbeveiligingssystemen kunnen stabiel worden bevestigd aan de buitenste stoelen achter en de passagiersstoel voor. De banden zijn ook lang genoeg voor baby-autostoeltjes. De passagiersairbag die kan worden uitgeschakeld voor gebruik met de Isofix-beugels is echter alleen tegen meerprijs verkrijgbaar en is dus niet in elk RS-model inbegrepen.
Alternatieven
Alternatieven voor de sportieve Audi RS-modellen vind je bij BMW M. In de compacte klasse is de BMW 1 Serie M bijvoorbeeld van dezelfde klasse als de Audi RS3. In het hogere middensegment staat de Audi RS6 tegenover de BMW M5. De Porsche Taycan wordt beschouwd als een serieus alternatief voor de innovatieve elektrische sportwagen RS E-Tron.
FAQ
Wat betekent RS voor bepaalde Audi-modellen?
Welke RS-modellen zijn momenteel verkrijgbaar bij Audi?
Hoeveel kost de Audi RS3 Sportback?
Meer informatie
Modellen
Meer details
- Kleine Audi
- Audi Cabrio
- Audi E Tron
- Audi Qr
- Audi Q
- Audi Quattro
- Audi R
- Audi Hybride Modellen
- Audi Suv
- Audi Tt