Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
Audi-R8-Front

Audi R8

1 / 3
Audi-R8-Front
Audi-R8-Front-Side
Audi-R8-Front-Rear

Sterke punten

  • Krachtige motor
  • Enorm geluid
  • Zeer hoog kwaliteitsniveau

Zwakke punten

  • Hoge aankoopprijs en onderhoudskosten
  • Hoog verbruik
  • Waarschijnlijk geen opvolger gepland

Audi R8 : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Audi R8, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:€ 137.170,-*
Occasions vanaf:€ 17.999,-*
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Audi R8: Deze V10-middenmotor maakt veel lawaai en zorgt voor veel plezier

In 2007 werd de eerste Audi R8 het sportieve speerpunt in de wereld van de vier ringen. Acht jaar later volgde de tweede en dus nog steeds actuele generatie van het model. Op het eerste gezicht is er niet zoveel veranderd, maar op de achtergrond is bijna alles heringericht. In 2019 zei de Audi-directie nog dat er geen derde generatie of andere directe opvolger zou komen. Maar inmiddels is dat misschien niet meer zo definitief. Het blijft zeker spannend. Tot die tijd kunnen bezitters van een Audi R8 blijven genieten van brommend rijplezier en enorme sportiviteit. Lees meer

Interesse in een Audi R8

Onze expertise over jouw zoekopdracht

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Het ontwerp met middenmotor zorgt voor bijzonder rijplezier
  • Interessante keuze tussen vierwiel- en achterwielaandrijving
  • Tijdloos, sportief ontwerp
  • Audi's gebruikelijke hoge kwaliteit op alle niveaus

Technische gegevens

Motor

De motor staat letterlijk centraal in deze sportwagen. Deze is immers precies centraal in de auto geïnstalleerd. Dit betekent dat tien cilinders in V-formatie en 5,2 liter cilinderinhoud direct achter de bestuurder en passagier zorgen voor een enorm vermogen en een indrukwekkend klankbeeld. Wie momenteel een nieuwe Audi R8 wil kopen, kan in eerste instantie kiezen uit twee varianten. Dit zijn de Audi R8 V10 performance quattro en de Audi R8 V10 RWD. De eerste is de vierwielaangedreven variant en de tweede is de variant met alleen achterwielaandrijving.

In de quattro-variant haalt Audi 620 pk (456 kW) en een maximumkoppel van 580 Nm uit de motor. Dit moet de sprint van 0 naar 100 km/u in slechts 3,1 seconden mogelijk maken. Bij een maximum van 331 km/u komt er echter een einde aan de enorme acceleratie. Met achterwielaandrijving biedt de Audi R8 "slechts" 540 pk en 540 Nm. Omdat hij wat gewicht kan besparen door de voorste aandrijving te elimineren, is de acceleratie naar 100 km/u met 3,7 seconden slechts minimaal langzamer. Audi geeft het gemiddelde brandstofverbruik per 100 kilometer op als 12,4 tot 13,3 liter. Dat deze waarden weinig te maken hebben met de sportieve realiteit is waarschijnlijk sowieso duidelijk voor diegenen, die echt geïnteresseerd zijn in een Audi R8.

Afmetingen

Bij de overgang naar de tweede generatie is uiterlijk niet al te veel veranderd. Een iets hoekiger en dus nog agressiever ontwerp bleef de grootste wijziging. De wielbasis is tot op de millimeter gelijk gebleven op 2,65 meter. De breedte is minimaal toegenomen tot 1,94 meter en de lengte van 4,43 meter is met enkele millimeters verminderd. Zoals bij de meeste verdere ontwikkelingen is ook de tweede R8 een kilo of twee aangekomen. Met 112 liter bagageruimte is de Audi R8 allesbehalve een wonder van ruimte, dus niet zo geschikt voor dagelijks gebruik. Maar wie verwacht dat van een R8? Wie sportiviteit en ruimte wil combineren, is absoluut beter af met de Audi RS6.

De belangrijkste gegevens van de tweede R8-generatie in één oogopslag:

Bouwjaar Sinds 2007; sinds 2015 (2e generatie)
Lengte, breedte, hoogte 4,43 m x 1,94 m x 1,24 m
Wielbasis 2,65 m
Inhoud bagageruimte 112 l
Ledig gewicht 1.565 - 1.670 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.890 - 2.015 kg
Cilinderinhoud 5,204 cm³
Koppel 540 - 580 Nm
Topsnelheid 318 - 331 km/u
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 3,1 - 3,8 s
Tankinhoud 73 - 83 l
Verbruik 12,4 - 13,3 l/100 km
CO₂-uitstoot 283 - 313 g/km

Varianten

Naast het eerder genoemde onderscheid tussen achterwielaandrijving en vierwielaandrijving, moet bij een nieuwe Audi R8 nog een andere beslissing worden genomen: Coupé of Spyder? In de Coupé loopt een gesloten dak bijna helemaal door naar achteren. Een glazen afdekking biedt te allen tijde zicht op de indrukwekkende V10-motor. In de Audi R8 Spyder is dit zicht op de motor weggelaten. Aan de andere kant heeft deze een stoffen kap die hem desgewenst tot cabriolet maakt. Dit betekent dat er vier verschillende modelvarianten zijn om uit te kiezen, afhankelijk van het type dak en aandrijving. Er zijn momenteel geen andere speciale modellen beschikbaar.

Prijs

Zoveel prestaties en zo'n hoge kwaliteit hebben natuurlijk hun prijs. In het beste geval begint een feitelijk nieuwe Audi R8 bij 234.600 euro. Je krijgt een Audi R8 Coupé V10 RWD**, dus met achterwielaandrijving. De cabrioletversie, ook bekend als de Spyder, kost 250.080 euro. De nog krachtigere quattro vierwielaangedreven R8 kost minimaal 289.560 euro als coupé en 305.020 euro als cabriolet. Alle varianten kunnen met een gerust hart worden beschouwd als volledig uitgerust. Alleen een veelheid aan externe en interne optische extra's kan de prijs nog hoger drijven.

Voor degenen voor wie deze bedragen financieel niet helemaal kloppen, zijn er altijd nog de occasions. Daar beginnen de eerste echt interessante modellen bij ongeveer 60.000 euro. Deze zijn echter nog van de eerste generatie. Voor een exemplaar van de tweede generatie R8 moet minstens 120.000 euro betaald worden. Of het nu gaat om een nieuwe of een gebruikte Audi R8, de onderhoudskosten mogen nooit worden onderschat. Zo'n krachtige auto vergt veel brandstof en zorgt voor hoge verzekeringskosten.

Design

Exterieur

Aan de buitenkant is er vooral het reeds beschreven onderscheid tussen coupé en cabriolet. Nu de ontwikkelaars het uiterlijk van de tweede generatie op alle juiste plaatsen hebben aangescherpt, maakt de Audi R8 hoe dan ook een sterke indruk. Toch hebben ze de voorkant in 2019 opnieuw herzien als onderdeel van een facelift. Voor wie niet genoeg heeft aan deze sterke uitstraling, kan voor een zak euro's op verschillende plaatsen aanpassen. Vooral diverse bevestigingsonderdelen van carbon zoals een voorspoiler of een inzetstuk voor de achterdiffusor zijn hier vrij populair en tegelijkertijd nogal prijzig.

Ook qua kleur kun je je uitleven. Dit begint met individuele onderdelen zoals de zijbladen en eindigt met het algemene schilderwerk. Ibis wit of Vegas geel worden hier standaard gebruikt. Voor ongeveer 1000 euro extra zijn er nog meer metallic lakken in nog steeds vrij sobere kleuren. De individuele en matte effectlak is spannender. In sommige gevallen worden hier veel fellere kleuren gebruikt. De 19- of 20-inch lichtmetalen velgen zorgen voor een directe verbinding met de weg.

Interieur

In het interieur gaat het spel onmiddellijk verder. Ook hier staat alles al op een enorm hoog niveau. Bestuurder en passagier bevinden zich in een kwalitatief hoogwaardig cockpit-landschap. De bestuurder kijkt standaard naar de Audi virtual Cockpit. De lage zitpositie en het stijve chassis zorgen voor een maximale verbinding tussen inzittenden, auto en wegdek. Alle essentiële uitrusting is inbegrepen in alle modelvarianten. Daardoor blijven toch nog talloze aanpassingsmogelijkheden over voor de prijscatalogus, wat betreft materiaal en uiterlijk. Dit betekent dat iedereen zijn eigen individuele interieur kan ontwerpen. Designpakketten, stoelhoezen, speciale kuipstoelen, lederen bekleding of zelfs een speciaal ontworpen dakbekleding - er is keuze genoeg.

audi-r8-interior

Veiligheid

Om ervoor te zorgen dat zo'n sportieve auto controleerbaar en veilig op de weg is, werken op de achtergrond diverse assistentiesystemen. Ze houden de R8 veilig op de weg en in geval van nood zorgen ze voor de nodige extra veiligheid. Ook hier zijn de meeste voorzieningen standaard aanwezig in de respectieve modelvarianten. Deze omvatten onder meer:

  • Airbags (full-size front-, zij-airbags)
  • Parkeerhulp plus
  • Elektromechanische stuurbekrachtiging
  • Prestaties sportophanging
  • Cruise-control systeem
  • Keramische rem voor

Alternatieven

De R8 heeft geen directe concurrent binnen het Audi-spectrum. Vergelijkingen met andere krachtige modellen kunnen echter best spannend zijn. Deze omvatten modellen zoals de Audi RS Q8 of de Audi RS 7 - beide met 600 pk. Daarnaast is het de moeite waard een blik te werpen op de elektrische toekomst. Daar is de Audi RS e-tron GT ook al behoorlijk sportief onderweg. Het is goed mogelijk dat een R8 opvolger ook uit de elektrische hoek komt.

Buiten de vier ringen komt de Audi R8 ook niet al te veel potentiële concurrenten tegen. Maar die paar die er zijn mogen gezien worden. Hier ontmoeten we modellen als de BMW M8 de Mercedes-AMG GT de Porsche 911 Turbo S of zelfs de Nissan GT-R.

Audi R8

Wordt de Audi R8 nog steeds gebouwd?
De Audi R8 wordt nog steeds gebouwd. Een concreet einde is nog niet aangekondigd. Het is echter onwaarschijnlijk dat de vorige V10-motor nog lang gebruikt zal worden. Audi heeft nog geen specifieke opvolger genoemd.
Hoeveel pk heeft de Audi R8?
Met achterwielaandrijving (RWD) levert de Audi R8 maximaal 540 pk, met vierwielaandrijving (quattro) maximaal 620 pk.
Hoeveel kost de Audi R8 als occasion?
Als occasion is de Audi R8 verkrijgbaar vanaf ongeveer 60.000 euro. Dit zijn echter oudere exemplaren van de eerste generatie. Voor een exemplaar van de tweede generatie R8 moet minstens 120.000 euro betaald worden.

Beoordelingen voor Audi R8

6 Beoordelingen

4,8

Meer informatie

Modellen