Audi A1 te koop: tweedehands en nieuw

Audi A1

Audi A1

Compact luxevoertuig voor jonge stadsmensen

De Audi A1 (Typ 8X) is een compact luxevoertuig. De auto wordt geproduceerd door het Duitse Audi. Hij wordt gelanceerd in 2010, op de Motor Show van Genève. De verkoop van het basismodel met 3 deuren start in augustus van datzelfde jaar, in Duitsland. Het UK volgt in november 2010. Een variant met 5 deuren, de Audi A1 Sportback, wordt gelanceerd in november 2011. De verkoop in exportmarkten vangt aan in de lente van 2012. De A1 is nog steeds in de eerste generatie en onderging nog geen herzieningen of facelifts. Lees meer

Vind nu uw droomauto

In 2.4 miljoen auto's bij Europa-breed de grootste online automarkt.

Informatie over Audi A1

Wel kent de reeks al tal van speciale edities (die het al dan niet tot een productiemodel schopten). In 2011 wordt de Audi A1 Auto van het Jaar voor het toonaangevende, Britse magazine “What Car?”. Specifieker is het de Audi A1 1.4 TFSI Sport die de gegeerde prijs wegkaapt.

De A1 Audi-techniek

Het verhaal van de Audi A1 begint met de Audi Metroproject Quattro, een conceptauto uit 2007. Hij wordt dat jaar eerst getoond op de Motor Show van Tokyo. Dit voertuig heeft 4 zitplaatsen en bevat een nieuwe plug-in hybride krachttrein. Daarin wordt een 1.4 Turbo TFSI van 110,4 kW gekoppeld aan een elektrische motor van 29,8 kW. De benzinemotor drijft daarbij de voorwielen aan, de elektrische motor drijft de achterwielen aan. De hybride is gekoppeld aan een S-Tronic transmissie met 6 snelheden.

De Metroproject Quattro kan 100 km rijden met 100 km/u, in 1 oplaadbeurt van de lithium/ion batterijen. Het brandstofverbruik zakt zo tot 15% van de ‘normale’ waarde. De bestuurder kan beide energiebronnen tegelijk inzetten om optimaal te profiteren van de MacPherson veren voor- en achteraan (4 punten). Ook de stuurbekrachtiging komt zo het best tot zijn recht. De auto bereikt een snelheid van 100 km/u in 7,8 seconden.

In 2008 volgt een tweede conceptauto, de Audi A1 Project Quattro. Hij wordt eerst getoond op de Auto Mobil International Show van Leipzig. Het is een ontwerp van Jürgen Löffler. Nog in hetzelfde jaar wordt ook het A1 Sportback concept gepresenteerd, op de Motor Show van Parijs. Deze Sportback is een afgeleide van de Project Quattro met 5 (in plaats van 3) deuren. Het voertuig is 3,99 meter lang. De 1.4 TFSI motor heeft een kracht van 110 kW en 148 pk tegen 5500 rpm. De transmissie is een S Tronic. De benzinemotor is voorts gekoppeld aan een elektrische motor van 20 kW en 27 pk, die de voorwielen aandrijft. De voorophanging maakt gebruik van MacPherson veren, terwijl de achterophanging (met 4 punten) onafhankelijk is. Schokdempers zijn afkomstig uit de Audi R8 en de Audi TT. Het voertuig bereikt een snelheid van 100 km/u in 7,9 seconden en heeft een gemiddelde CO2 uitstoot van 92 g/km. De batterijen hebben een solo bereik van 50 km.

De eerste generatie Audi A1

Met de Audi A1 Project Quattro en de A1 Sportback concept is de basis voor de eerste generatie A1 gelegd. Het productiemodel wordt nu samengesteld bij Audi Vorst, nabij Brussel (België). De A1 wordt daar gebaseerd op het Volkswagen Groep PQ25 platform, dat ook wordt gebruikt voor de SEAT Ibiza Mk4 (vierde generatie) en de VW Polo Mk5 (vijfde generatie). SEAT zal [Audi]/audi/) overigens nog helpen bij het ontwikkelen van de A1. Op 23 juni 2011 wordt de 100000ste A1 geproduceerd.

Het productiemodel van de A1 gebruikt MacPherson veren vooraan. De motoren zijn allemaal voorzien van een start/stop systeem en een systeem voor energierecuperatie. Dit geldt enkel niet voor de 1.4 TFSI van 185 HP en voor de 1.6 TDI van 90 HP met S-Tronic transmissie. In China wordt de 1.4 TFSI van 122 PS verkocht als 30 TFSI.

Het magazine Autocar test de A1 op een natte racebaan, in een wedstrijd tegen de Nissan GT-R, een voertuig met enige reputatie in dit domein. De A1 wint met glans en is zo’n 5 seconden sneller dan de Nissan.

Audi A1 modellen en prijsklassen

Zoals al werd opgemerkt heeft de Audi A1 2 modellen: de standaard A1 met 3 deuren en de A1 Sportback met 5 deuren. De voertuigen worden aangeboden met 3 verschillende uitrustingen: SE, Sport en S. SE is de basisuitrusting. De Sport en S uitrustingen hebben onder andere ook sportstoelen, sportieve ophanging en grotere wielen.

Verder zijn er zoveel versies als dat er motoren en transmissies zijn. De benzinevarianten zijn zo: de A1 1.2 TFSI I4 turbo (CBZA) van 1197 cc (63 kW en 85 pk) tegen 4800 rpm, de A1 1.4 TFSI I4 turbo (CAXA) van 1390 cc (90 kW en 120 pk) tegen 5000 rpm, de A1 1.4 TFSI I4 turbo (CPTA) van 1390 cc (103 kW en 138 pk) tegen 5000 rpm, de A1 1.4 TFSI I4 turbo (CAVE) van 1390 cc (136 kW en 182 pk) tegen 6200 rpm, en de A1 quattro I4 turbo van 1984 cc (188 kW en 252 pk) tegen 6000 rpm. De dieselvarianten zijn: de A1 1.6 TDI I4 turbo (CAYB) van 1598 cc (66 kW en 89 pk) tegen 4200 rpm, de A1 1.6 TDI I4 turbo (CAYC) van 1598 cc (77 kW en 104 pk) tegen 4400 rpm, en de A1 2.0 TDI I4 turbo (CFHD) van 1968 cc (105 kW en 141 pk) tegen 4200 rpm.

Daarnaast kent de A1 uitzonderlijk veel speciale edities, toch zeker voor zo’n jong voertuig. Sommige van deze edities worden nooit een productiemodel. Dat geldt bijvoorbeeld voor de A1 E-tron Concept uit 2010. Het is een plug-in hybride (PHEV, Plug-in Hybrid Electric Vehicle) met een UQM PowerPhase Select 125, een elektrische motor van 45 kW (en maxima van 75 kW). De lithium/ion batterij heeft een bereik van 50 km. Het voertuig wordt getoond op de Motor Show van Genève en op de Motor Show van Tapei.

Een ander bijzonder model is de Damien Hirst A1 uit 2011. Het voertuig wordt beschilderd door de bekende kunstenaar en dan verkocht voor 350000 £ (bijna 400000 €).