Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.

Audi TT

Sterke punten
  • Hoogwaardig vakmanschap
  • Erg nauwkeurige besturing
  • Auto met stabiele waarde
Zwakke punten
  • Bijna geen ruimte achterin
  • Beperkt zicht naar achteren
  • Duurder dan zijn voorganger

Audi TT: De tijdloze klassieker

De Audi TT 8S is de derde generatie van de nu al legendarische compacte sportwagen. Audi doet het weer – de derde TT maakt indruk met zijn verbeterde motortechnologie en moderne look zonder zijn klassieke design op te geven. Lees meer

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Een streling voor het oog door tijdloos design
  • Laag zwaartepunt voor veel rijplezier
  • Meerdere rijmodi met Audi drive select
  • Volledig digitale virtuele cockpit
  • Standaard uitgerust met sportstoelen

Gegevens

Motor

Voor de derde generatie van de Audi TT (8S) was er in eerste instantie – afgezien van de populaire Audi S en RS sportmodellen – de keuze uit twee motoren: een tweeliter diesel en een tweeliter benzinemotor. De laatste, de 2.0 TFSI, is uitgerust met 230 pk. De 2.0 TDI (diesel) heeft een vermogen van 184 pk. Later, in 2015, verscheen ook de 1.8 TFSI met 180 pk - een kleinere benzinemotor met 180 pk. Deze is alleen met voorwielaandrijving beschikbaar, de sterkere blokken ook met quattro vierwielaandrijving. De basismodellen beschikken over een handgeschakelde versnellingsbak met zes versnellingen. Tegen meerprijs kan de S tronic transmissie met dubbele koppeling met zes versnellingen of, voor de 1.8 TFSI, met zeven versnellingen in de nieuwe Audi worden ingebouwd.

Sinds de facelift van 2019 bestaat het motorengamma nog maar uit twee varianten: de turbocharged 40 TFSI en 45 TFSI, beide benzinemotoren. De 2.0 TDI verdween, de TT is dus niet langer als diesel verkrijgbaar. Daartegenover staat dat de automatische 7-traps S-tronic transmissie nu standaard is. Ook de 1.8 TFSI verdween, die werd vervangen door de 2.0 TFSI met een vermogen van 197 pk. De 2.0 TFSI met 230 pk uit de vorige TT werd nu 245 pk sterk. De motoren worden voortaan door middel van een getal benoemd, namelijk de 40 en 45 TFSI. Het verbruik van de Audi TT 40 TFSI bedraagt 6,6 l per 100 km, de 45 TFSI verbruikt echter duidelijk meer (7,8 l per 100 km).

Afmetingen

De lengte, breedte en hoogte van de derde generatie Audi TT 8S zijn lichtjes afgenomen: met een lengte van 4,18 meter is de TT 8S precies één centimeter korter dan zijn voorganger. De TT is erg klein – het is per slot van rekening een compacte sportwagen. Een blik in de kofferbak bevestigt dit. Hoewel de Coupé met neergeklapte achterbank over 712 liter bagagevolume beschikt, is het toch een beter idee om met een andere wagen op gezinsvakantie te gaan. De beperkte ruimte achterin valt meteen op – hoewel de driedeurs coupé is uitgerust met 4 zitplaatsen, biedt de achterste zitrij niet voldoende comfort voor langere ritten. Wie het cabrio-gevoel niet wil missen en voor de Roadster kiest, moet het helaas met in totaal slechts twee zitplaatsen stellen.

De belangrijkste gegevens in één oogopslag van de audi TT van de derde generatie (8S):

Productie sinds 2014
lengte, breedte, hoogte 4,12 x 1,83 x 1,35 m
Wielbasis 2,5 m
Inhoud bagageruimte 305 l
Ledig gewicht vanaf 1.210 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.610 - 1.805 kg
Cilinderinhoud 1.798 - 1.984 cm³
Koppel 250 - 370 Nm
Topsnelheid 241 - 250 km/u
Acceleratie 0-100 km/h in s 5,1 - 7,1 s
Tankinhoud 50 - 55 l
Verbruik 5,7 - 8,1 l / 100 km (Super)
CO2-uitstoot 122 - 184 g/km

Varianten

Het designicoon Audi TT is ook in de derde generatie verkrijgbaar als coupé of roadster. Voor beide versies zijn dezelfde motoren en aandrijflijnen beschikbaar. Alle Audi TT-modellen zijn standaard uitgerust met voorwielaandrijving. De vierwielaandrijving quattro, al meer dan veertig jaar een van de belangrijkste technologieën van Audi, is momenteel alleen beschikbaar voor de 45 TFSI. Vóór de facelift kon naast de 2.0 TSFI ook de 2.0 TDI tegen meerprijs met quattro-technologie worden uitgerust.

Tussen haakjes: Audi heeft al aangekondigd dat de productie van de Audi TT en Audi R8 in de komende jaren tot stilstand zal komen zonder directe opvolger. Audi ziet de sportieve toekomst meer in elektrische sportwagenmodellen.

Prijs

De TT Coupé is vanaf 62.855 euro verkrijgbaar, de TT Roadster vanaf 65.942 euro. Het is ook mogelijk bij Audi te leasen (Audi Financial Lease): dat kan bij de Coupé vanaf 764 euro, bij de Roadster is dit vanaf 802 euro mogelijk.

Gezien de oudere auto’s van de derde TT-generatie maximaal een jaar of zeven oud zijn, zijn de occasions nog steeds hoog geprijsd. De goedkoopste aanbiedingen zijn bij de dieselvariant te vinden – modellen met een hoge kilometerstand zijn vanaf 20.000 euro verkrijgbaar. Audi TT’s met grotere motoren en een lagere kilometerstand van vijf cijfers zijn pas vanaf 30.000 euro verkrijgbaar.

Design

Exterieur

Ook bij de derde generatie van de TT doet Audi precies dat wat ze al jaren doet: een complete en hoogwaardige basisuitrusting aanbieden die met diverse pakketten verder kan worden uitgebreid. Op vlak van uiterlijk heeft de Audi TT 8S een masculiener en hoekiger voorkomen dan zijn voorgangers, maar zonder al te wild over te komen. Audi benadrukt het rijplezier van de sportwagen met een klein detail: de beroemde vier Audi-ringen staan niet op de grille van de derde TT, maar op de voorkant van de motorkap - een eerbetoon aan de supersportwagen Audi R8. De S-line-pakketten bieden extra sportieve verfijningen voor het exterieur en optioneel ook voor het interieur. Die pakketten doen de compacte sportwagen nog krachtiger lijken en verbeteren ook lichtjes de performance.

De TT is in vele verschillende kleuren beschikbaar. De voor- en achterlichten maken een krachtige indruk met hun driedimensionale design – de optionele Matrix LED-koplampen en LED-achterlichten met dynamisch knipperlicht hebben een nog hogere herkenningswaarde. De klassieke aluminium tankdop maakt ook nog steeds deel uit van het pakket. Het nieuwe design en de licht gewijzigde lijnen doen de Audi TT 8S groter en vooral breder lijken. Een optische illusie, het model is eigenlijk maar een paar millimeter gekrompen.

Interieur

Het interieur van de Audi TT is zeer stijlvol en elegant. Sportstoelen behoren tot de standaarduitrusting. Naast het typische stuurwiel, dat aan de onderkant is afgeplat, springt de nieuwe virtuele cockpit meteen in het oog. Het vervangt het infotainmentscherm in of op de middenconsole en ook het klassieke instrumentenpaneel. Alles is nu op het 12,3 inch-scherm direct achter het stuurwiel te vinden. Het display kan individueel worden aangepast – de bestuurder kan de navigatie, de media of de snelheidsmeter groter of kleiner laten weergeven. De virtual experience wordt bediend via de vertrouwde MMI-draaiknop of knoppen op het stuurwiel.

Veiligheid

De Audi TT 8S biedt tal van nieuwe assistentiesystemen, zoals de dode hoek assistent, de audi lane keeping assist en, tegen meerprijs,de traffic sign recognition. In de Euro NCAP crash test kreeg de compacte sportwagen echter slechts vier sterren en haalde daarmee niet de hoogste score. Vooral de bescherming van kinderen is een probleem. De installatie van kinderzitjes op de achterste zitrij is moeilijk - kopers moeten zich ervan bewust zijn de zitplaatsen achterin eigenlijk geen volwaardige zitplaatsen zijn. De TT heeft niettemin degelijke veiligheidsstandaards en beschikt over zes airbags. In de Duitse ADAC-test behaalde de 2.0 TDI een algemene score van 2,6 op het gebied van veiligheid.

FAQ

Hoe lang wordt de Audi TT nog gebouwd?

Audi wil productie van de TT langzaam stopzetten – de in 2014 geïntroduceerde generatie zal dus ook de laatste zijn. De reden: Audi wil voor het sportsegment in de toekomst de focus volledig op elektrische voertuigen leggen. De opvolger is nog niet officieel bekend. Mogelijk krijgt hij de afkorting E-Tron in zijn naam en wordt hij op ten vroegste in 2023 verwacht.

Heeft de Audi TT 8S vierwielaandrijving?

De Audi TT 8S heeft standaard voorwielaandrijving. De 2.0 TFSI, 2.0 TDI ultra en het gefacelifte 45 TFSI model zijn echter optioneel en tegen een meerprijs leverbaar met Audi’s quattro vierwielaandrijvingstechnologie.

Alternatieven

De Audi TT is een directe concurrent van de BMW Z4 G29 en de Mercedes SLC. De afmetingen van de compacte sportwagens zijn bijna identiek, en ook de motoren zijn vergelijkbaar. Er is ook een dieselvariant beschikbaar voor de SLC. De Z4 is uitsluitend verkrijgbaar met twee viercilinder benzinemotoren - waarvan de grootste, met 258 pk, ook de krachtigste motor in het veld is. De prijs van de Z4 ligt dan ook boven die van zijn concurrenten. De SLC is nu alleen nog als occasion verkrijgbaar en bevindt zich op de gebruikelijke portaalsites met vergelijkbare motoren in dezelfde prijsklasse als de TT. Zowel de SLC als de Z4 hebben echter een nadeel t.o.v. de Audi TT: ze zijn alleen als roadsters op de markt verkrijgbaar.

Ook de Mazda MX-5 en de Nissan 370Z zijn concurrenten van de TT. Beide modellen zijn goedkopere alternatieven maar kunnen echter niet tippen aan de premium kwaliteit en hoogwaardige afwerking van de Duitse auto’s.

Beoordelingen voor Audi TT

115 Beoordelingen

4,7