Ga naar hoofdinhoud
Vanwege onderhoud is AutoScout24 momenteel slechts beperkt beschikbaar. Dit betreft een aantal functies, zoals contact opnemen met verkopers, inloggen of beheren van uw voertuigen voor de verkoop.
audi-tt-front

Audi TT

1 / 3
audi-tt-front
audi-tt-side
audi-tt-back

Sterke punten

  • Laag zwaartepunt voor veel rijplezier
  • Sportief design
  • Veel vermogen

Zwakke punten

  • Onderhoudskosten
  • Lust een slokje
  • Weinig bagageruimte

Audi TT : een overzicht

Bekijk hier een compleet overzicht van de Audi TT, inclusief details van de belangrijkste kenmerken, motorisering, uitrusting en andere nuttige informatie over het model. Lees verder

Nieuw vanaf:
Occasions vanaf:
Financial Lease vanaf:
*Laagste prijs op AutoScout24 in de afgelopen maand

Audi TT: betaalbare sportauto

De Audi TT is een tweedeurs sportwagen van Audi die tussen 1998 en 2023 werd geproduceerd. In 1995 toonde de Duitse fabrikant een conceptversie van de TT op de IAA in Frankfurt. In 1999 kwam een cabrioversie op de markt. De auto’s rolden van de band in Hongarije. Lees meer

Interesse in een Audi TT

Audi TT occasions
Audi TT nieuwe auto's
Audi TT dealeraanbiedingen

Alle artikelen

Alternatieve modellen

Goede redenen

  • Prettig sturende tweezitter
  • Meerdere rijmodi met Audi drive select
  • Opvallende verschijning
  • Schappelijke prijzen occasionmarkt

Technische gegevens

Motorisatie

De Audi TT is in de loop der jaren leverbaar geweest met verschillende soorten motoren. Het model trapte in 1998 af met een 1,8-liter turbobenzinemotor met 180 pk. Al het vermogen ging naar de voorwielen. Een 1,8-liter met 150 pk en 225 pk werd later beschikbaar, evenals versies met vierwielaandrijving. Een 3,2-liter met 250 pk was het topmodel en had standaard vierwielaandrijving (quattro).

In 2006 kwam de tweede generatie Audi TT op de markt. De cabrio volgde een jaar later. Er was in het begin keuze uit twee viercilindermotoren: een gloednieuwe 1,8-liter TFSI of een meer gangbare 2,0-liter TFSI-motor. De FSI-technologie, die is afgeleid van Audi Le Mans endurance racewagens, zorgde voor betere brandstofefficiëntie, meer kracht en schonere uitlaatgassen. De 3,2-liter V6, die afkomstig was van de vorige generatie van de Audi TT, werd later wederom beschikbaar.

Standaard hadden alle modellen een handgeschakelde zesversnellingsbak, maar je kon ook kiezen voor de Direct-Shift Gearbox met zes versnellingen (later bekend als "S-TRONIC"). Quattro vierwielaandrijving was beschikbaar als optie en standaard op de V6-modellen, maar niet beschikbaar op de 1,8-liter TFSI-motor. Daarnaast waren er ook dieselversies van de TT beschikbaar, met vermogens tussen de 170 en 230 pk. De TT RS kreeg een 2,5-liter benzinemotor met 340 pk.

De derde generatie stamt uit 2014 en ging ook de weg op met een 1,8-liter en 2,0-liter TFSI-motor. De TTS was een extra sportieve versie, met een 310 pk sterke 2,0-liter TFSI-motor. De TT RS deed er een schepje bovenop, met een 400 pk sterke 2,5-liter vijfcilinder. Deze absolute topversie doet een sprint van 0-100 km/u in slechts 3,7 seconden.

Afmetingen

De lengte, breedte en hoogte van de Audi TT zijn gedurende zijn leven licht gewijzigd. De derde generatie is 4,18 meter lang, 1,83 meter breed en 1,35 meter hoog. Kortom: de TT is erg klein – het is per slot van rekening een compacte sportwagen. Een blik in de kofferbak bevestigt dit. Er past maximaal 305 liter achterin. Hoewel de driedeurs coupé is uitgerust met vier zitplaatsen, biedt de achterste zitrij weinig comfort. Alleen kleine kinderen passen achterin. Wie het cabrio-gevoel niet wil missen en voor de Roadster kiest, moet het helaas met in totaal slechts twee zitplaatsen stellen.

De belangrijkste specificaties op een rij

Audi TT
Marktintroductie 1999
Lengte x breedte x hoogte 4,04 x 1,76 x 1,34 m
Wielbasis 2,42-2,51 m
Inhoud bagageruimte 254-1.053 l
Ledig gewicht 250-305 kg
Toelaatbaar totaalgewicht 1.610-1.805 kg
Cilinderinhoud 1.798-3.184 cm³
Vermogen 110 kW (150 pk)-293 kW (400 pk)
Koppel 250-370 Nm
Topsnelheid 250 km/u (280 km/u onbegrensd)
Acceleratie van 0 tot 100 km/u 3,7-7,1 s
Tankinhoud 50-55 l
Verbruik 5,7-8,1 l / 100 km
CO₂-uitstoot 122-184 g/km

Varianten

De Audi TT heeft door de jaren heen verschillende varianten en uitvoeringen gehad, afhankelijk van het modeljaar en de markt waarin ze beschikbaar waren. De standaardversie is de Audi TT Coupé, een tweedeurs sportcoupé. Voor liefhebbers van open rijden is er de Audi TT Roadster, een tweezits cabriolet met een inklapbare softtop.

Voor degenen die op zoek zijn naar meer vermogen en sportiviteit is er de Audi TT S, met krachtigere motoren en verbeterde prestaties. Voor de echte prestatiegerichte rijders kun je terecht bij de Audi TT RS, de krachtigste versie van de TT, met een vijfcilindermotor en indrukwekkende prestaties.

Ergens tussen de standaard TT en de RS-versie bevindt zich de Audi TTS, met meer vermogen en sportieve kenmerken dan de basisversie. Audi bood ook speciale uitvoeringen aan, zoals de Audi TT Black Edition en de Audi TT Competition, met unieke stylingdetails en extra uitrusting. Ter ere van het 20-jarig bestaan van de Audi TT bracht het merk de Audi TT 20th Anniversary Edition uit.

Prijzen

In 2023 heeft Audi in Nederland de TT uitgezwaaid. Dat jaar moest je minimaal 65.000 euro betalen voor de sympathieke sportauto. Je kreeg dan een 200 pk sterke 40 TFSI versie mee naar huis. Voor 68.000 euro kreeg je er een zonder dak. Voor de krachtige TTS met 320 pk moest je minimaal 97.000 euro neerleggen bij een Audi-dealer. Voor de topversie – de TT RS met 400 pk – vroeg het merk minimaal 108.000 euro.

Een Audi TT occasion is uiteraard aanzienlijk goedkoper. Hier kun je zelfs echte koopjes vinden. Als je tenminste niet bang bent voor een hoge kilometerstand. Oude TT’s uit de jaren negentig zijn er al vanaf een paar duizend euro. Voor een goed exemplaar uit 2005-2015 moet je wat dieper in de buidel tasten. Voor derde generatie Audi TT occasions kun je niet meer spreken van koopjes en ben je al snel 30.000 tot 70.000 euro kwijt.

Design

Buitenkant

Het uiterlijk van de Audi TT wordt gekenmerkt door een stijlvol en sportief ontwerp. De auto heeft een slanke en gestroomlijnde carrosserie, met strakke lijnen en vloeiende vormen die een gevoel van beweging en dynamiek overbrengen. De koplampen en achterlichten van de TT hebben op de tweede en vooral de derde generatie een modern en driedimensionaal ontwerp en er zijn optionele Matrix LED-koplampen beschikbaar. Hoewel de auto in verschillende kleuren leverbaar was, kozen de meeste klanten voor een zilverachtige kleur.

Binnenkant

Het interieur van de Audi TT is net zo stijlvol en modern als zijn exterieur. Het interieur kenmerkt zich door hoogwaardige materialen en een strak design. Er zijn veel sportieve details, zoals sportstoelen met goede zijdelingse ondersteuning, een sportstuur en aluminium pedalen.

Veiligheid

In de Euro NCAP crashtest kreeg de compacte sportwagen slechts vier sterren en haalde daarmee niet de hoogste score. Dit kwam vooral omdat inzittenden achterin – in de coupé-versie – slecht beschermd waren. Maar laten we eerlijk zijn: wanneer gaat iemand achterin een Audi TT zitten? De derde generatie heeft niettemin degelijke veiligheidsstandaards en beschikt zelfs over zes airbags.

Alternatieven

De Audi TT is een directe concurrent van de BMW Z4 en de Mercedes-Benz SLC. Ook de Mazda MX-5 en de Nissan 370Z zijn concurrenten.

FAQ

Wat kost een Audi TT?
In het laatste jaar dat de TT in Nederland werd verkocht – in 2023 – vroeg Audi minimaal 65.000 euro voor een nieuw exemplaar. Als occasion is de Audi TT al te vinden vanaf een paar duizend euro, al gaat het dan natuurlijk wel om vroege exemplaren met veel kilometers op de teller.
Hoeveel pk heeft de Audi TT?
De Audi TT beschikt over minimaal 110 kW (150 pk) en maximaal 293 kW (400 pk) vermogen.
Waar wordt de Audi TT gemaakt?
De productie van de Audi TT vond plaats in Győr, Hongarije.
Hoe hoog is de wegenbelasting voor een Audi TT?
Afhankelijk van de provincie waarin je woont ben je gemiddeld zo’n 180-200 euro per kwartaal kwijt aan wegenbelasting.

Beoordelingen voor Audi TT

115 Beoordelingen

4,7

Meer informatie

Modellen

Meer links